Jag paddlade hela Lagan häromåret, och började i sjön Eckern några kilometer SSO Taberg. Det är så långt upp det går, norr om den är det bara ett dike där kajaken får plats men inte paddeln. Det var ungefär 25 mil och tog 6 Låååånga dagar. Ingen ville hänga med på denna "strapats" och väl var väl det, jag hade nog fått stryk flera gånger om när det var extra "strapatsfyllt". Absolut ingen idé att räkna varje enskilt lyft men det var säkert över 100 st totalt. Ibland kunde man släpa kajaken över gräs och stock, och man måste absolut ha med en hopfällbar kajakvagn och vara beredd att rulla på både skogsväg, grusväg eller landsväg. Mycket exotiska slingrande äventyr ned till Skillingaryd där det slutligen ligger tusentals träd över ån, där jag tvingades rulla förbi alltihop säkert 10km. totalt sett rullade jag säkert 25 km, Men det är faktiskt den första biten som är mest intressant, vacker och spännande, de sista 2 dagarna är det mer motorväg även om de omnämnda vackra vattenkraftverken från början av 1900-talet är intressanta. Ganska mäktigt att slutligen komma ner till havet och känna vågor, synd att inte ha någon att dela det med.
Helt klart en å-paddling i världsklass, jag paddlade i början av juni och vattenståndet var normalt. Hade en oförstörbar Yukon Expedition i plast, den glider lätt och stabilt upp och över stockar som ligger 15 cm ovanför vattenytan, så slipper man stiga ur hela tiden. En havskajak är mer v-bottnad i nosen och vill gärna välta åt sidan om man fastnar med nosen högt.
Inte så många våldsamma forsar, men man bör vara försiktig när man pressar sig under/mellan träd eller runt hinder i strömmande vatten, det kan fort bli fel. Det finns en del infrastruktur, läs fik, längs vägen och det är intressant att träffa lokalbefolkningen som dock paradoxalt nog knappt vet något om krökarna i sin å. Kör på, njut av alla överraskningar bakom nästa krök, karta är bra så man hittar stigar osc. Bär runt om det ser skumt ut i nedförsbackarna eller vägtrummorna och var beredda på mycket svett och tårar, en episk oförglömlig tur helt enkelt