Ja precis. Hur väder kan uppstå är lokalkännedom som din och på platsen erfarenhet. Sjön, vågorna, är t ex oftast krabba, korta och branta, och kan komma från "alla håll" på vissa ställen. Vinden är det som ställer till det. Välj vindlugna dagar är mitt råd för en skön paddling. Detta med lokalklimat som skapar lokalt väder är väldigt tydligt vid kuster och speciellt på sjöar. Jag har paddlat på Fryken och Värmeln t ex och hamnat i en riktig vattenkokare . .. typ Bottenviken.Kanske en dålig liknelse, men det blåser upp snabbt pga att varma och kalla vindar krockar. Ibland blir detta också åt andra hållet. Det mojnar "blixtsnabbt". Den korta branta krabba sjön är den värsta tycker jag. Att det är grunt gör våghöjd lägre. Men en som fixar forspaddling mm kan ju älska det...att vinden än kommer därifrån och än från ett annat håll. Ett annat tips är att paddla strandnära, verkligen strandnära och att inte gena över bukter mm om det inte är 100% säkert och stabilt väder all den tid det tar att komma över och med marginal. På håll ser vågor alltid små ut. Allt ser ju småttigt och hanterbart ut. En luring vid lokala vädertyper alltså.
Allt gott!