paddla götakanal??

en fråga till:)

nu blev det lite att fundera på:)
jag har nu bestämt padlings sträcka dock inte så långt som tidigare planerat. men jag ska iallafall börja padla i motala och följa kanalen vidare till roxen. (får se vidare om jag fortsätter yterligare beror på omständigheterna)
har tänkt använda en öppen kanadensare. och tänker slussa om möjligheten kommer genom kanalen. men...hur gör man när man slussar en kanadensare?? har sökt efter information men inte hittat något om det. är det inte stor chans att kanoten välter? och om den välter hur gör man då i en sluss?

hehe..är kanske för frågvis men jag har inget val, måste ju få veta.

tack återigen för alla tipsen.
mvh emma

Hej Emma!

Motala ligger högre än Roxen (om jag nu inte fått ett hjärnsläpp..), vilket innebär att du slussar nedåt. Då är det rätt lätt eftersom vattnet bara sjunker undan utan krångel. Allt du behöver göra är att hålla dig i något, en annan båt eller så. Att slussa uppåt är lite marigare med en liten båt/kanot eftersom det är då det gärna sprutar in vatten i slussen under högt tryck och blir lite strömt första minuterna. Så länge du inte ställer dig upp är risken att du skall välta i en sluss mycket liten. Se bara till att inte komma i kläm mellan de större båtarna (om de skulle röra lite på sig). Det där fixar du lätt!
/Rilleman

Jag paddlade (kajak) hela götakanal i somras och det var inga problem att slussas, från sjötorp till mem tog det 8 dagar men då åkte vi snålskjuts över vättern.

bättre förslag!

Du kanske har paddlat det mesta och vill prova annat, men att paddla en kanal där man knappt ser över kanten på landskapet när vi har så fina skärgårdar och sjöar..... vad är det som lockar med en kanal? Själva förflyttningen kanske? Från en punkt till en annan?
Blir nog tufft att bära mellan slussarna, såg att några andra också tyckte det.

Du kanske har paddlat det mesta och vill prova annat, men att paddla en kanal där man knappt ser över kanten på landskapet när vi har så fina skärgårdar och sjöar..... vad är det som lockar med en kanal? Själva förflyttningen kanske? Från en punkt till en annan?
Blir nog tufft att bära mellan slussarna, såg att några andra också tyckte det.

Kanske är det att inte se över kanten som lockar. När jag bodde i Holland paddlade jag mycket på kanaler och det är en lite annorlunda men inte desto mindre vacker upplevelse. Du kommer mycket nära djurlivet vid stränderna och det är ofta lugnt och avkopplande. Att våra sjöar och skärgårdar är fina gör inte kanalerna mindre vackra.

Välkommen till kanalen Emma. Mellan Motala och Berg (vid Roxen) behöver du förmodligen inte bära någonting. Jag jobbar på sträckan i Juli så om du paddlar då kanske vi ses.

Mvh
Niklas

Hej Emma!

Motala ligger högre än Roxen (om jag nu inte fått ett hjärnsläpp..), vilket innebär att du slussar nedåt. Då är det rätt lätt eftersom vattnet bara sjunker undan utan krångel. Allt du behöver göra är att hålla dig i något, en annan båt eller så. Att slussa uppåt är lite marigare med en liten båt/kanot eftersom det är då det gärna sprutar in vatten i slussen under högt tryck och blir lite strömt första minuterna. Så länge du inte ställer dig upp är risken att du skall välta i en sluss mycket liten. Se bara till att inte komma i kläm mellan de större båtarna (om de skulle röra lite på sig). Det där fixar du lätt!
/Rilleman

tack för tipsen! ska tänka på det när det blir en längre tur nästa sommar, var ute i helgen o paddlade på göra kanal sov kanotgevack en natt. det blev ca 3 mil paddling, en lugn tur

Kanske är det att inte se över kanten som lockar. När jag bodde i Holland paddlade jag mycket på kanaler och det är en lite annorlunda men inte desto mindre vacker upplevelse. Du kommer mycket nära djurlivet vid stränderna och det är ofta lugnt och avkopplande. Att våra sjöar och skärgårdar är fina gör inte kanalerna mindre vackra.

Välkommen till kanalen Emma. Mellan Motala och Berg (vid Roxen) behöver du förmodligen inte bära någonting. Jag jobbar på sträckan i Juli så om du paddlar då kanske vi ses.

Mvh
Niklas

tackar tackar, paddlade på kanalen i helgen, mellan borensberg och ljungsbro, riktigt trevligt, man träffade endel folk och han uppleva väldigt mycket. :) vad jobbar du som?
ha de gott mvh emma

blev en liten sväng

det blev en paddeltur på göta kanal i helgen:)
inte så lång som var tänkt, men det blir nästa år.
paddlade i lugn tackt från borensberg till ljungsbro sov i kanotgevack en natt och paddla tillbaka.
fint och äventyrligt, blev förvånad över allt trevligt folk som hälsade på en och som var pratglada.
vädret var omväxlande, en del småskurar här och där under dagarna.
råkade ut för svallvågorna från stor båten wasa lejon.. det var så nära att kanoten välte! om jag inte haft den där kraftiga trädroten att hålla fast i skulle det varit kört. *tacksam*
var bara tvungen o testade att laga pyttepanna med stormkök i kanoten..funkade bra faktist:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Majskolv Cykla Götakanal Östergötland 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg