Kul färd, men ta andra hållet
Minns en gubbe hemma i Svartlå, han dök upp i kryckor och bandage. Tillfrågad om vad som hänt muttrade han: "Je ha falli i en trapp. NEFÖR."
Jag skulle börja med att vända på färden och börja i Vänersborg, då det är runt 60 m höjdskillnad mellan orterna och såväl paddling som bärande (och fallande..) är lättast med tyngdlagen istället för mot. NEFÖR liksom
Man får väl börja i Vassbotten och ta ån in i Boredssjön. Är ån för smal, sjösätt vid badplatsen i Boredssjön. Efter den sjön borde åar och diken kunna ta dig till Gundlebosjön - det blir säkert en del hinder och en del bärande, men troligen möjligt.
Efter Gundlebosjön och Skottenesjön, som hänger ihop, tar du Risån som går i nordvästlig riktning till Bergsjön. Kartan antyder viss kulvertering, men det är ju inget som hindrar en händig och motionslysten person med rep och kajakvagn
Från Bergsjön kan du via Lårvikesjön och ytterligare ett stycke Riså finna Bäveån som tar dig till Uddevalla.
Räkna som sagt med en hel del bärande, förutom kajakvagn och rep ta med sånt där dragöl som dom hade i "Röde Orm i Österled".. *L*
Om du överlever, så har jag en rolig tur planerad från Strömstad till Idefjorden, i spåren av Karl XII:s galärer. Jag har inte fått med mig några kompisar, min hustru skakar bara bekymrat på huvudet osv - men du kanske är tokig nog?
Go tur! Berätta hur det gick!
Jens