Paddelvinkel...

Går det egentligen att reda ut soppan med teorier om vinkeln mellan bladen?
Ett tag kändes det som att "alla" paddlar var 90 grader och då var det ju lätt.
Jag har hört att en högre paddelföring skulle ge en större vinkel men i fors stämmer det inte alls. Forspaddlare har hög paddelföring men paddlarna får allt mindre vinkel, 45 till 25 grader är vanligt i dag.
Min gamla forspaddel har 30 grader och är perfekt.
Men min 225 cm långa havsåra, har vinkeln 70 grader och är också "helt rätt" med en avspänd halvlåg stil. En lägre paddelföring skulle väl ge en lägre vinkel eller? Sen har vi ju alla västkustpaddlare som envisas med att hyvla sina egna ovinklade.
Vad kör racingkillarna med för teorier?

Är allt bara en soppa med många kockar eller finns det egentligen något mer än dumma råd?

JL

Jag är ingen racingpaddlare, men kör vinge och racinglåda. Vingpaddlar är väldigt känsliga för felaktig isättning. Felaktigt isatt plaskar de vilket gör att den framåtdrivande kraften minskar.
I och med att skaftet inte roterar i styrhanden, får den handleden ej under- eller översträckas för då drabbas man av kramp ifall man tar i under en längre stund.
Vid påskjut skall handleden vara rak. För mig fungerar 70 graders vinkel, medan jag har ca 80 på min gamla spade.
Olika leverantörers vingblad ser lika ut men fungerar ofta olika, så vinkeln kan variera några grader beroende på vilka blad man använder.

Man måste helt enkelt prova sig fram till en vinkel som fungerar bra.

Mindre och mindre vinkel

Jag tror att jag kör med knappt 60 grader i dagsläget.
Krymper var gång jag byter paddel.
Meningen med vinkeln är att man inte skall konstla till det så om man håller paddeln fast med en hand skall man kunna sätta i paddeln rätt på båda sidorna utan att behöva vrida handleden på den hand där du håller paddeln fast.

87 grader

Jag tycker att 85-87 graders vinkel känns bäst, och dessutom blir det mindre luftmotstånd än om man har en mindre vinkel. Bladet i luften har ju ganska hög hastighet, då är det onödigt att vända hela flatsidan mot vinden.
Trots att jag har nära 90 graders vinkel på paddeln så böjer jag inte handleden mycket, vridningen går av sig självt.
Det går nog att vänja sig med vilken vinkel som helst, en del kör ju till och med vänstervridet.

Det är viktigt att man inte håller hårt i paddeln med påskjutshanden, paddeln ska bara vila i tumgreppet och fingrarna ska sträckas ut så att man får slappna av musklerna i underarmen.
/PL

Re: 87 grader

Makker; sa:
Jag tycker att 85-87 graders vinkel känns bäst, och dessutom blir det mindre luftmotstånd än om man har en mindre vinkel. Bladet i luften har ju ganska hög hastighet, då är det onödigt att vända hela flatsidan mot vinden.
Trots att jag har nära 90 graders vinkel på paddeln så böjer jag inte handleden mycket, vridningen går av sig självt.
Det går nog att vänja sig med vilken vinkel som helst, en del kör ju till och med vänstervridet.

Det är viktigt att man inte håller hårt i paddeln med påskjutshanden, paddeln ska bara vila i tumgreppet och fingrarna ska sträckas ut så att man får slappna av musklerna i underarmen.
/PL

Det där låter old school men det fungerade. Visst går det att paddla med så stor vinkel utan att böja handleden men det är mycket svårt. själv har jag försökt i över 10 år utan att lyckas.
sedan är det inte så stor skilnad i visad yta
mellan 85 och 60 graders vinkel med tanke på hur mycket kraft man lägger i vattnet är nog dessutom luftmotståndet försumbart. Den stora skilnaden är för handleden. Man bör för övrigt aldrig hålla särskilt hårt i paddeln med någon hand. Vad gäller tumgreppet är detta fel. Du skal inte vila paddeln i tumgreppet i påsjutet. Faktum är att om du paddlar rätt skall du kunna paddla riktigt fort med tummen ovanpå skaftet. När man vilar paddeln i tumgeppet är det nämligen armen och bröstmuskulaturen som trycker paddeln frammåt. Meningen är att armen bara skall överföra en rotation ifrån höft och mage för att detta skall bli rätt måste armen röra sig i en båge utifrån och in och om den gör det kommer paddeln ligga tryggt mot handflatan utan att tummen håller den på plats. Det där med att öppna är förövrigt ett följd till ett felaktigt påsjut efterssom man annars måste böja handleden.

Äpplen o Päron

Är det inte meningslöst att prata vinkel utan att först prata redskap?

Det är stor skillnad mellan paddel o paddel och man kanske först skall bestämma sig för vilken vinkel man pratar om... Är det vinkeln där bladet börjar, där det slutar eller kanske någonstans mitt emellan?

På "den gamla goda tiden" var ju själva bladen i stort sett lika men idag är det stor skillnad på hur skruvade och framåtvinklade olika modeller är.

Jag har nyligen bytt och börjar nu (till sist)trivas igen men har då en vinge som är betydligt mindre vinklad och betydligt kortare än den jag bytte från.

Får nog ge Erik en poäng - prova är det enda som funkar. Gissa eller resonera sig fram går knappast.

Använder man en delbar paddel är mitt tips att göra så här:

Sätt ihop paddeldelarna utan att låsa. Paddla sedan en stund på ett för dig normalt sätt. Vinkeln på bladen "sätter sig" naturligt..och då är det bara att låsa fast delarna. Voila..nu vet du vilken vinkel du bör använda för ditt sätt att paddla. Fiffigt, eller hur!? ;=)

Det fungerar för mig i alla fall.. :=)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg