Paddelval

Jag avser att investera i en ny kajakpaddel.
Då jag under längre paddlingspass får ömhet och trötthetskänskla i rygg och axlar funderar jag på att gå ned i storlek på paddelblad, mot smalare blad än på en "normalpaddel".
Någon som har erfarenhet av att paddlat med "smala" blad?
Vad händer med ork och uthållighet och hur mycket förlorar jag i fart?
Varför finns det ingen Artisan Millenium Exp till salu i norra delen av landet?

Eskimåpaddel

Kolla Björn Thomasson hemsida så hittar du massor med info om olika paddeltyper.

MVH/Jan, som själv börjat med eskimåpaddel

Eskimåpaddel

Eskimåpaddel har fungerat utmärkt för mig. Jag paddlade tidigare med "vanlig" paddel, men i fjol snickrade jag en eskimåpaddel åt mig. Den paddlade jag ca 1000 km med förra säsongen. Jag byter inte tillbaka till "vanlig" paddel mera.

Du tappar kanske lite av toppfarten, men det har ju ingen betydelse vid normal långfärdspaddling. Du vinner i stället mycket på att eskimåpaddeln är mera ergonomisk och mera energisnål än en "vanlig" paddel. Jag har aldrig haft problem att hänga med i gänget med min eskimåpaddel, inte ens när det går riktigt fort.

En ovinklad eskimåpaddel är betydligt mera okänslig för sidovind än en vanlig paddel. Kraftig byig sidovind kan ju nästan rycka en vanlig vinklad paddel ur handen på en. Det är inte heller några problem i motvind med det smala bladet.

Svårt i början?

Jag har också funderat på att skaffa en eskimopaddel. Jag har dock hört att det är lite knepigt att "lära om" i början om man övergår från en vanlig paddel. Är det så? Vad är det isåfall som är svårt?

Kalle

Re: Svårt i början?

Kalle E; sa:
Jag har också funderat på att skaffa en eskimopaddel. Jag har dock hört att det är lite knepigt att "lära om" i början om man övergår från en vanlig paddel. Är det så? Vad är det isåfall som är svårt?

Kalle
Jag har svårt att förstå vad som skulle göra det svårt att paddla med grönlandspaddel. Jag har förvisso använt min från början, men tekniken är ganska instingtiv. Det viktigaste är att luta bladet något, med överdelen på bladet längst förut. Detta sker automatiskt då man håller i paddeln om den är rätt utformad. Sedan är det viktigt att använda rygg och magmuskler också. Nu har jag ju en kajak med ganska låg volym och låga fribord och det är en fördel. Med högre kajak så kan nog längden på paddeln behöva ökas.
Jag gillar paddels oömhet, låga kostnad (gjort den själv), skönhet, historia, okänslighet mot vind, möjlighet till variation av paddelteknik mm och skulle aldrig kunna tänka mig att byta till en modernare typ.

/Hans

Hans..

Kan du ge lite tips till oss som skulle vilja bygga egna grönlandspaddlar?

Vilket material, tillvägagångssätt, vad man bör ha för verktyg etc vore bra att veta.

Mvh
Jonas

forstheim; sa:
Hans..

Kan du ge lite tips till oss som skulle vilja bygga egna grönlandspaddlar?

Vilket material, tillvägagångssätt, vad man bör ha för verktyg etc vore bra att veta.

Mvh
Jonas
Ett ställe att börja på är här. http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/GreenlandTechniqueForum_config.pl
Jag byggde enligt Chuck Holst beskrivning, med vissa modifieringar av skaftets längd http://www.qajaqusa.org/QK/makegreen2.pdf
Verktyg som behövs är hyvel, såg, fil, sandpapper plus lite annat smått och gått. Jag tjärade och linoljade sedan paddeln, jag gillar den naturella looken. Målade med förtjockad lamineringsepoxy färgad med titanvitt på spetsarna.
Det svåraste tycker jag är att hitta virke som inte slår sig. När jag byggde min stormpaddel epoxylimmade ihop två väl torkade reglar vända enligt följande: rotända mot toppända och årsringarna spegelvända mot varandra och det funkade bra. Min första paddel och den jag för det mesta använder vred sig en aning (propeller) men det har ingen praktisk betydelse. Den limmade jag topp mot topp. Leta efter virke i brädhögar som legat obuntade ett tag. Har inte virket slagit sig efter ett tag i högen så minskar risken. Gran är det som används till åror så det fungerar på paddlar också.
Fundera inte för mycket utan sätt igång. Det värsta som kan hända är att virke för en hundralapp får användas till ved istället.

/Hans

Tackar för länkar och beskrivning Daniel och Hans!

Ska titta närmare på dessa för att försöka göra mig en eller ett par paddlar. Kanske återkommer jag med frågor längre fram..om det är okej!?

Vad är en

Det som av insändarna här kallas "vanlig paddel" i motsats till "eskimåpaddel" finns inte. Däremot finns det en massa olika paddeltyper för olika behov och bland dessa sånt som är bra och sånt som är mindre bra.
Jag har nu paddlat drygt 1000 km med Kajasports Sea-paddel i kolfiber, se http://www.kajaksport.com/suomi/ksseahiilimela.html
(den finns inte på deras engelskspråkiga sida). Min paddel är 225 cm med 45 graders bladvinkel och väger endast 720 gram. Den är otroligt lätt att paddla med. Om man paddlar långa sträckor har paddelns vikt en rätt stor betydelse. Om jag skulle köpa en till skulle den vara med enbart 30 graders bladvinkel och 230 cm längd (jag förstår faktiskt inte varifrån den rätt så vanliga 80 graders bladvinkeln kommer. För långfärdspaddling med ganska låg paddelföring är den vinkeln alldeles för stor).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kris-10:an Paddelval!?! Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg