Paddelträning i blindo

Finns det nån som paddlar kvällstid nu när det blivit mörkt tidigt? Hur brukar ni göra för att se?

Jag har paddlat regelbundet hela sommaren kvällstid och skulle gärna vilja fortsätta med det under vintern då tiden inte räcker till något annat.
Jag testade med pannlampa på huvudet och det lyste upp min lilla å på ett fantastiskt sätt ända tills jag började paddla. Varje gång påskjutsarmen passerade framför ansiktet hamnade även handen i ljusstrålen. Det blev ett blinkande bländande sken vilket gjorde att jag stängde av lampan. Efter ett tag kom mörkerseendet och det gick att ta sig fram där ån är bred men att köra in på ställen där jag vet att träd och stockar kan bli farliga hinder på natten, det lät jag bli.
Utan ljus blev det också en häftig balansträning som gav fin känsla i paddeldraget. Fast det var svårt att verkligen ta i med kraft i intervallerna.
Hur gör ni?

Det var nyss en tråd om samma fråga. Fast utifrån bli-inte-påkörd-perspektivet. Jag har tänd lanterna på aktern - för att synas där jag inte ser. Och jag har, oftast släckt, pannlampa framåt för att kunna se om nödvändligt - oh för att kunna synas framåt om det kommer båt.

Men jag kör huvudsakligen utan ljus framåt. Mörkerseendet kommer... SKönare så.

Hittade de här hos en norsk firma. Finns också clips så de går att fästa på däckslina eller bakpå flytväst eller jacka.

Lanterna+på+lina.jpg

Jag tror mest på att ha ljus på ryggen för framåt ser man och har lättare att avgöra när man ska dyka ;-) I vanlig ordning gäller att för att överleva när det är mörkt eller kallt ska man stryka land.

bilden hämtad från:
http://www.utinaturen.no/?mid=1617

Snabbgående slyngelbåt med halvfull förare och igenimmade rutor; inga ljus.

Hur ser ni på miniLED på flytvästen (ryggen) som blinkar i rött eller vitt? Om syftet är att bara veta var de andra är och inte för att synas för båttrafik? Borde fungera ok eller?

Lita på mörkerseendet

Jag har bara tid att paddla när barnen har somnat, jag kommer ut på sjön vid 21-21.30 så jag paddlar väldigt ofta i mörker. Jag har sällan haft problem med att se, det blir så mycket ljus från stan och Oxelösunds jänverk som reflekteras på molnen, så man ser mycket bättre på sjön än vad man tror när man går ner till bryggan och det är kolsvart. Jag kan tänka mig att det är svårare att se bra på en å eller sjö som ligger långt från gatljus och bebyggelse.
Jag har också provat pannlampa men det funkar ju inte, man blir bländad av ljuset som studsar på händerna. Även när man inte paddlar så blir man isolerad i sin egen ljuskägla om man är mitt på en fjärd och inte har annat än vatten att lysa på, man ser bara så långt pannlampan räcker. Är man nära land har man mer nytta av lampan när det finns något att lysa på. Jag vet inte om det skulle funka med en lampa i fören för att se bra vid åpaddling men jag tror det är bättre att förlita sig på mörkerseendet.

För mig är det viktigare att synas, jag paddlar utmed farleden till Nyköping och det kommer båtar ibland även så här sent på säsongen. Jag har provat en massa lampor och cykellysen men de har gått sönder efter ett tag.
Jag hittade en bra ledlanterna på Aros marin, art. nr 1494. Den har en magnet som man kan sätta under däcket för att hålla fast lanternan. Jag brukar sätta den vid roderluckan. Den syns jättebra säger min fru som brukar titta oroligt efter mig om jag är ute för länge.

Jag har kört båt några kvällar de senaste veckorna och jag kan intyga att man har inte en chans att se en kanotist utan lanterna.

En gång var jag med om en obehaglig upplevelse vid mörkerpaddling. Det var precis spegelblankt på sjön och så kom det plötsligt dimma. Man såg ingenting, och då försvann alla referenser när jag stannade för att kolla kompassen, det kändes som om jag började hänga uppochner och sväva omkring i rymden. Jag var tvungen att plaska till med paddeln för att skapa lite vågor så att hjärnan förstod vad som var upp och ner. Som tur var så var det inte långt kvar hem så allt gick bra.

En trevligare upplevelse var när jag såg norrsken.

/Pär

Tack för alla svar!
Jag är också inne på att använda mörkerseendet. Så länge det inte är för mycket träd runt min lilla å så ser men hyfsat. Där jag paddlar finns ingen annan trafik så risken att bli påkörd är väl på sin höjd av en lax. Det är större risk att jag kör in i trädgrenar.
Jag tror jag skall testa att montera på en lampa på fördäck som lyser upp framför mig.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg