Paddeltips

Hej. Jag och tjejen söker tips för paddling. Vi har paddlat nere i Småland på Höglandets Kanotcenter vilket var väldigt bra. Nu funderar vi på Klarälven i Värmland men tar gärna emot tips.
Våra önskemål är å eller lättare forspaddling. Inte så mycket sjö samt en organisatör som hyr ut och tar hand om kanoten.
Har du tips på trevlig paddling eller varmt kan rekommendera Klarälven, vore vi tacksamma.

Tack så länge, Janne

Lyfter

Nähä, dåligt med tips på trevlig paddling.

Finns det någon som har erfarenhet av Henån och Svenarums Kanotuthyrning? Vi önskar i alla fall tips på kanotuthyrare och paddling i åar och mindre sjöar, 3-4 dagar.

Jag kan tipsa om görälven. Har paddlat den med start i norska Ljördalen och slut i sälen, där det även finns uthyrare som ordnar med transport. Ett par forsar där det kan vara bra med rekning och eventuellt lyft/tågning beroende på vattenstånd. Annars så är det ett flertal långa lätta forsar som man utan problem kan paddla. Slutet är något segt då det inte är speciellt strömt.

Vad gäller klarälven så tyckte jag att det va ganska så tråkig paddling då man har en stor väg nära inpå och att det inte händer någonting spännande längs sträckan. Kommer inte ihåg exakt vilken sträcka vi paddlade, men vi paddlade ca 50km och avslutade hos uthyraren i Gunnerud.

Härån och Svenarum

Tjena.

Jag och min Tyska polare paddlade Härån från Svenarum med kajaker 2001.
Det var en fin tur som avslutades i Värnamo. Det finns inte många hus denna sträcka. Sista biten ner till Värnamo är otroligt fin med höga sandbankar och många kringelikrokar. Det är som vanligt en del lyft, inga långa men ändå. Tyvärr så var uthyraren i Svenarum inte den glada typen då vi inte hyrde av honom. Då fick man inte ens använda dennes obrukade åkermark som iläggningsplats, vilket jag i enlighet med allemansrätten struntade i. Du blev damen i huset mycket upprörd och gapade och skrek. Är själv sugen på Lagans övre del som ska vara rena vildmarken men man vet inte hur det ser ut efter alla stormar och med tanke på allt regn så känns det för farligt.

Du kan kolla på http://www.kanotguiden.com Det är någon som lagt ut bilder över dessa 2 turer där.

Lycka till, Stiffe

Tack..

.. för sköna svar. Jag skall forska i det ni säger. Klarälven går bort. De (www.vildmark.se) marknadsför även Svartälven vilket kan vara ett alternativ. Jag har även fått korn på Ronnebyån som verkar trevlig.
Jag tar gärna emot ytterligare tips.

Önskar ni riktigt bra uthyrare, och miljö, skall ni vända er till Höglandets Kanotcenter (Emån, Småland).

Kolla kartan

Tjena.

Kollade lite på kartan och Storån som rinner väster om Storemosse i Småland ser lockande ut. Med alla de krökar den ser ut att ha så undrar man hur lång den turen skulle bli. Själv skulle jag vilja flyga ut med kajaken i fjällen och paddla ut till kusten. Just nu funderar jag på att paddla hela Holjeån mellan Skåne och Blekinge. Men vattenståndet gör att jag drar mig för att paddla okända vatten, det kan ligga träd, taggtråd över vattnet, för att inte tala om alla broar man kan fastna under med drunkning som följd.

Stiffe

Coollife; sa:
Hej. Jag och tjejen söker tips för paddling. Vi har paddlat nere i Småland på Höglandets Kanotcenter vilket var väldigt bra. Nu funderar vi på Klarälven i Värmland men tar gärna emot tips.
Våra önskemål är å eller lättare forspaddling. Inte så mycket sjö samt en organisatör som hyr ut och tar hand om kanoten.
Har du tips på trevlig paddling eller varmt kan rekommendera Klarälven, vore vi tacksamma.

Tack så länge, Janne

Titta på http://www.klaralvenkajak.com

Mvh,

Hej och tack för tips. Om du har personliga erfarenheter eller åsikter om Klarälvenkajak vore det kul att höra.

I år siktar vi på Ronnebyån; http://www.ofk.nu/kanot/. Finns det synpunkter på arrangören eller på Ronebyån tas de gärna emot. Det är ju det som är så fantastiskt med nätet - alla bra tips.
Förhoppningsvis tar vi Klarälven vid senare tillälle.
Hälsningar Janne

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg