Paddelmarodörer

Varför hacka på paddlare Krister?

Som kajkpaddlare bryter man bara is som är knappt en cm och då helst porös is typ snömodd eller saltis i moddstadium. Sådan is antingen återfryser eller upplöses och konsekvenserna för långfärdsskridskosporten är försumbara.

Däremot kan kajak användas som miljövänligt transportmedel över icke frysta vatten ut till bäriga isar i grunda skärgårdsområden vilket jag har avnjutit med stor behållning vid ett tillfälle för 20 år sedan.

Skall man gnälla över andra aktiviteter än skridskoåkning tycker jag man skall gnälla på onödig användning av fossila bränslen och på växthuseffekten.

Thure

Det är väl trots allt inte bara långfärdsskridskoåkare som är missunsamma. Detta finns inom alla särintressegrupper och riktar sig alltså i alla riktningar.

Jag inser att det finns en del humor i flera av inläggen, men på det hela taget var det väl en onödig tråd som kunde ha legat under fritt forum där alla kunde få gnälla på alla som "missbrukar" allemansrätten, eller "är i vägen" för någons särintresse.

Missunsamhet har alltid funnits, och den kommer som regel till ytan i samband med frustration och missnöje. Att skylla sen isläggning på kanotister* kan verka långsökt, men förvånar mig inte, liksom det inte heller förvånar mig att det finns konflikter i världen.

Jag konstaterade till min besvikelse att det låg ett tunnt isskinn över mitt paddelvatten i morse, men för all del, jag ser fram emot att få glida fram på skridskorna också. Det finns alltid fördelar och nackdelar här i världen, det är upp till var och en att värdera dem, den som är mest tolerant är nog den som oftas är nöjd.

*vilket ingen gjort explicit i tråden, men jag förbehåller mig den snarstucknes** rätt att anse att det ligger i farans riktning

**snarstuckenhet är också en sorglig källa till konflikter...

Anders

intressanta nyheter. Ligger delar av Södra Prästen och Södra Björkfjärden eller är det bara innersta vikarna?

Thure

Mezzner; sa:
Jag inser att det finns en del humor i flera av inläggen, men på det hela taget var det väl en onödig tråd som kunde ha legat under fritt forum där alla kunde få gnälla på alla som "missbrukar" allemansrätten, eller "är i vägen" för någons särintresse.

Problemet med ett fritt forum tänkt för missbruksgnäll är att man inte skulle få så många på sin sida. Känns tryggare att här på långfärdsskridskoforumet berätta om sin frustration. Alla här kommer t ex att jubla när jag berättar att jag var uppe på NPK igår med borrsvängen och gjorde hål på varenda kajak. Delsjön är härmed skyddad från marodörer.

-Palle

Thure:
Det är nog inget som ligger ännu. Kanalen brukar vara sen, i och för sig, men fjärdarna också.

På kanalen kunde kanske en liten fågel stå på isen, men inte mycket mer.

Ska hålla vattnet under uppsikt, i mina trakter är det nog Sundsörsviken som lägger sig först. Trots att jag paddlat där och vispa runt vattnet kolossalt.

.
[/QUOTE]

Alla här kommer t ex att jubla när jag berättar att jag var uppe på NPK igår med borrsvängen och gjorde hål på varenda kajak. Delsjön är härmed skyddad från marodörer.

-Palle [/QUOTE]

Oh nej ... suck ... efter alla försök till rollar och kamraträddning som kommer att ske där så kommer Delsjöns is att se ut som en puckelpist hela vintern ... eller i år ... framöver.

Skulle förresten inte skridskoåkarna inte kunna hjälpa till med de fina pikarna genom att hålla paddelbara rännor hit och dit under vintern ... istället för att rispa den fina isen som klirrar och lyser få fint kring kajakstäven nu på vintern???

Lennart (paddlare & skridskoåkare ... understundom drabbad av ironi)

Almgren; sa:
kr-val; sa:
"är tvugna att forchera tunn nyis för att nå stranden". Var rädd om våran is!

Om du kan åka på den is som en kajak forcerar så är du bra lätt.

Is som är tunn växer till sig och blir tjockare om den får vara ifred. Bryts den upp kommer isen senare att vara tunnare där.

Säsongen 2004-2005 var det någon motorbåtsägare i Danderyd som tog sig en runda på södra Edsviken då den hade ett icke bärigt islager, och då bröt en massa is. Detta fick konsekvenser för resten av säsongen -- när snön hade fallit och friåkning blev omöjlig plogades en bana upp bara på den norra halvan av Edsviken, istället för ända ner till Ulriksdal som dom brukar göra, eftersom isen på södra Edsviken var för svag.

Små skador

i isen reparerar sig själv under istillväxt. Om man t ex sparkar hål på 2 cm is vid stranden ena dagen så återfryser en sådan vak med nästan samma istjocklek som omgivningen om omgivningen växer på sig en två cm kommande natt.

Din observation från Edsviken kan antagligen hur som helst vara korrekt Paul men med kajak torde det vara svårt att åstadkomma motsvarande effekt. Jag kan tänka mig att skadan där förvärrades av strömsättning kommande dagar som ofta underfrätter isen i sydöstra delen av Edsviken ned mot Lilla Värtan.

Från Mälaren finns erfarenhet av att fartygstrafik speciellt med hög hastighet påverkar isläggningen kilometervis från fartygsrännan under lång tid. Svallvågor förklarar kanske detta.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-01-23 kl 15:03]

Jag håller med dig Krister.

Förra året var det några marodörer som hade gjort skidspår mitt i snön där jag skulle pulsa ut och ta en picknink i det stora Gudrun-hygget som ligger norr om byn. Det var jättejobbigt att gå i skidspåret, bland trampade man på vallen och ibland i rännan. Helt hopplöst att gå i. Förstår hur du har det.

Får man sitt sinne för ironi och humor kirurgiskt avlägsnat när man träder in i kajak- och skridskovärlden, eller vad är det med folk? Eller är det bara det att ironi är sååå 90-tal att ingen längre minns det?

;)

Svar från "marodören"

Jag har funnit att jag i detta forum har blivit kallad paddelmarodör.
Tänk att årets i särklass bästa händelse kan orsaka sådan frustration.
Det var just frustrationen över bristen på is som gjorde att vi bestämde oss för att paddla i sjön Drögen förra helgen. Och vad nice det blev!
En bild säger mer än hundra ord, se själva på:
http://www.corren.se/mer-pa-corren/ovrigt/vinterbilder2007/index.xml
En bild jag för övrigt avser att tävla med i LLK:s årliga bildtävling.
Ni som orkar se fler bilder, besök:
http://flickr.com/photos/jorgenbengtsson

Krister nämnde aldrig i sitt inlägg att det var fy och skam att jag inte israpporterade från Drögen. Det borde han ha gjort, för det var det naturligtvis.
Får skylla på för lite tid att det aldrig blev av. Dessutom försvann tyvärr den lövtunna is som låg på lördagen under natten när det började regna. På söndagmorgonen var i princip all is borta från vikarna.
Den som vill kan dock specialstudera isläggningen på bilderna:
http://www.flickr.com/photos/jorgenbengtsson/364727996
http://www.flickr.com/photos/jorgenbengtsson/364727960
http://www.flickr.com/photos/jorgenbengtsson/364727040

ciao Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg