Paddellina

Det finns ju goda argument både för och mot. Men om man nu väljer att ha en, vilken är då att föredra? Hos den lokala handlaren ser jag två modeller, en billig som bara är en tunn lina (och som jag iofs kan göra själv), och en dyrare, plastöverdragen spiralvajer. Jag kan lätt föreställa mig hur den tunna linan kan ställa till problem vid en vält. Men, vill jag verkligen tynga ner min lätta, fina karbonpaddel med den tyngre spirallinan? Vilka erfarenheter/reflektioner har ni gort er?

Erling.

Tynga ner paddlen med en gummi-cord på 10-20gram? Hehe, börjar det inte gå lite väl långt i gramjakten nu? :D

Att tillverka en egen är inga problem alls. Köp en plastkrok, 1m+ gummilina (7mm eller tunnare), sen antingen lite sytråd, en knut, eller en plastplupp att fixa till öglan.
Har aldrig haft något problem med att den skulle vara ivägen när jag paddlat eller för den delen trillat i. Viktigt är dock att den sitter fast i kajaken och inte i dig.

Jag har alltid undrat över vitsen med sånt där snöre. Fast i förra veckan fattade jag äntligen. Efter att ha backat över paddeln, när jag lastat kajaken.

Wakeman; sa:
Tynga ner paddlen med en gummi-cord på 10-20gram? Hehe, börjar det inte gå lite väl långt i gramjakten nu?

Precis, cord-varianten väger ju inget. Men den andra varianten SER i det minsta lite tyngre ut, så frågan är om dom ändå är att föredra av andra grunder. Här är exemplifiserande bilder:

Spiral:
http://dmcleish.com/surfski/paddle-leash.jpg

Cord:
http://www.middletonsboats.com/kayaks/kpics/accessories/northwater_kayaks/Bungy_Paddle_Leash.jpg

Mezzner; sa:
Jag har alltid undrat över vitsen med sånt där snöre. Fast i förra veckan fattade jag äntligen. Efter att ha backat över paddeln, när jag lastat kajaken.

Var brukar du normalt göra av din paddel när du gör en kamraträddning om jag får fråga?

Att påstå att jag normalt gör kamraträddning skulle nog ge ett överdrivet intyck av frekvensen av mina plurrningar. Jag har plurrat ur motionskajak, och tagit mig upp på egen hand, minns inte att paddeln var ett problem.

Har även övat lite räddningstekniker med havskajak men minns inte heller därifrån att paddeln var ett problem, om jag inte höll i den, kanske jag stack in den under nån lina kan jag väl tänka. Övade solo- och kamraträddningar.

Wakeman; sa:
Var brukar du normalt göra av din paddel när du gör en kamraträddning om jag får fråga?

Jag tror inte att denna fråga har ETT enkelt och sant svar.

Mina tankar:
I den miljön där man verkligen behöver en paddellina, där håller den inte (och/eller skapar andra faror eller problem). Ergo: Jag HÅLLER alltid i min paddel!
Men det är jag det...

Jag vet många kloka snubbar som tänker annorlunda.

(Ett par tankeexperiment; 1. Hur löser du läget om du är uppe igen och i din kajak och paddel med lina har snurrat ett par varv runt kajaken i den miljö där du välte. 2. Alternativt, extremt javisst men ändå, att du har fått den elastiska lina ett varv runt halsen... Jag vill vid dessa teoretiska ? lägen lätt kunna ta bort lina från både kajak och från paddel. Alternativt ha en kniv nära.)

Patric
PS1. Jämförelse, månne osjyst; har vi sett forspaddlare med paddellina?
PS2. Jag vet kloka typer som verkligen hävdar att paddellina skall sitta i flytvästen, inte i kajaken

Mentzing kommenterar detta på nåt vis (hon är för) i sin bok men jag minns inte hur just nu.

Dock är det väl så att det är vid rockhopping och liknande som det är motiverat. Det hände ju att jag på långfärd ändå har reservpaddel. Den har jag ju för att jag kan tappa paddeln i vattnet, skada den vid landstigning, vid hantering på land osv.

Att alla medför reservpaddel, i en grupp, är väl antagligen att överdriva, men det beror ju på hur lång turen är mm. Dessutom är detta en urspårning eftersom trådstartaren vill ha tips om själva linan...

Paddeln sticker man lättast in under corden på fördäck vid räddningsövningar.

Jag har en tunn cord med ett plastspänne virad runt paddeln men använder den väldigt sällan. Ska man använda den konstant så bör man vara medveten om riskerna.

Vid räddningsövningar i hög sjö har jag varit med om att komma upp med linan virad ett varv runt kajaken. Inte så kul, men värre hade varit om den hade varit virad runt kroppen eller halsen.. Mycket viktigt är att den går att rycka loss, eller att du har en kniv till hands (vilket gör det hela ytterligare riskabelt..)

Fast i lugnt väder, när man fotograferar t ex kan det kanske vara motiverat. Och då ska den väl vara så lätt o smidig som möjligt.

Men som sagt, testa alltid den utrustning du använder. Ge dig ut i den sjö du brukar paddla i och prova, om och om igen - så kommer du underfund med hur du och dina prylar funkar. Det är inte alltid det blev som man hade tänkt..

/Ulf

Finns fånglinor med säkerhetslösning? Tycker att det verkar väldigt riskabelt att ha paddeln fäst i en lina.
Inte minst riskerar man snubbla över linan på land.

Om det nu bara gäller kamraträddning, fika, fotografering m.m borde väl en lina på fördäck kunna användas vid behov och inte permanent?

För att börja med att svara på frågan: jag kör med hemtillverkad av cord.
Funkar utmärkt, känn in hur långt lina som funkar för dig. Billig möjlighet att testa om man trivs med snöre eller ej.

olle11; sa:
Wakeman; sa:
(och/eller skapar andra faror eller problem). Ergo: Jag HÅLLER alltid i min paddel!
/.../
1. Hur löser du läget om du är uppe igen och i din kajak och paddel med lina har snurrat ett par varv runt kajaken i den miljö där du välte. 2. Alternativt, extremt javisst men ändå, att du har fått den elastiska lina ett varv runt halsen...
/.../
PS2. Jag vet kloka typer som verkligen hävdar att paddellina skall sitta i flytvästen, inte i kajaken

Intressant! :) Jag har snöre i kayaken, men har inte funderat i de banorna.

Min lina är alldeles för kort (ca 1 m) för att det ska gå att snurra den några varv runt kayaken.

Halsen är ju en "potential" och då känns det spontant som att risken ökar om man har linan fäst i flytvästen. Men det krävs nog lite extra jmfrt min vanliga paddlingsmiljö för att den situationen ska uppstå.

Det är nog som vanligt, testa och se vad som funkar för dig. För- och nackdelar beror nog mycket på vad, hur och i vilken typ av vatten du paddlar.

Forspaddlingen har jag ingen erfarenhet av.

MvH
Aina

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg