En får tacke
för alla tips. Nu har jag ju redan köpt mig en jacka som jag hoppas skall fylla mina behov, men tack i alla fall. Det senaste tipset var bra, lite synd att jag inte läste det innan jag köpte jackan kanske.
En knivig avvägning är latexmuddar. Om jag förstått det rätt är jackan inte garanterat tät om det inte sitter latex i alla öppningar. Neopren kan fungera också, men man löper alltid risken att det sipprar in lite vatten. Ytterligare osäkrare är muddar i olika mjuka plast/tyg-liknande material. Självklart är det bra om jackan är helt tät, men mot detta önskemål bör vägas kravet på komfort vid själva paddlingen. Framförallt i halsen är det av betydelse. En latexmudd snörpt om halsen riskerar garanterat att förminska paddelupplevelsen efter några timmar. En neoprenmudd likaså, men kanske lite mindre, medan en mjukare halsmudd gör dagen uthärdlig. En helt tät halslinning i latex öppnar man heller inte och luftar ur lite överskottsvärme i någon skyddad vik med. Överhuvudtaget kränger man inte av eller på en sådan jacka sittandes i sittbrunnen, antar jag?
Vi landar alltså i grundproblemet vad gäller paddelkläder, skall de vara täta eller bekväma? Jag resonerade så här. Det är bara när det är så kallt i vattnet att jag utsätter mig för en risk om jag går runt som det är intressant med en tät jacka. När det är så kallt paddlar jag försiktigt och slipper följdaktligen förhoppningsvis att gå runt överhuvutaget. Jag leker inte runt och utsätter mig för risker i onödan. Går jag ändå runt vill jag dock inte dö. Jag kommer alltså troligen att sitta hela tiden i kajaken och paddla. Därför måste kläderna fungera bra då. Går jag emellertid runt måste kläderna fungera för att jag inte skall riskera att dö eller skadas allvarligt. Det är dock inte nödvändigt att de skall hålla mig snustorr och fin även efter en kapsejsning. Går jag runt när det är kallt är det en så extrem och sällan inträffande händelse att jag måste betrakta det som en nödsituation och troligen avbryta paddlingen och ta mig hem igen. Jag kommer definitivt inte att bara rolla upp igen och fortsätta som om inget hänt. Alltså måste kläderna "bara" klara mig ur nödsituationen, inte tillåta mig att fortsätta som om inget hänt.
Självklart vore en torrdräkt skönt att ha, men dels verkar det varmt och lite obekvämt med latexen överallt, dels är det för dyrt. Alltså har jag skaffat kläder som kommer att förhindra cirkulation av kallt vatten runt kroppen, men inte att jag blir lite blöt. Kapsejsar jag räknar jag med att bli minst blöt, möjligen genomblöt över hela kroppen. Det jag hoppas undvika är däremot att bli nedkyld på grund av att kallt vatten fortsätter att cirkulera runt kroppen en lång tid. Som jag nämt tidigare här i forumet räknar jag med att kläderna måste tillåta mig fem minuter i vattnet och 20 minuter i kajaken efter kapsejsning innan jag kan byta till torra kläder. Det innebär kapsejsning och självräddning i lugnt vatten (annars paddlar jag inte på vintern) och paddling till land högst 2 km bort (längre bort från land går jag inte på vintern).
Många jackor som är relativt billiga är forspaddlingsjackor. Dessa kan man förvänta sig är helt täta och har latex överallt. Jag kan gott tänka mig att en del barkade forspaddlare sitter och myser i dessa en hel dag i sträck och inte besväras av latexmudden i halsen. Jag undrar dock om det isåfall inte beror mer på skillnaden mellan forspaddling och långfärdspaddling än på att latexmuddar skulle vara sköna. Jag antar att när man forspaddlar är man på helspänn, jobbar hårt och har hög puls och adrenalinet sprutande ur öronen mest hela tiden. Dessutom är det vardagsmat att gå runt lite då och då, och dessutom har man hela tiden möjlighet att ta sig upp på land ganska snabbt och där ta en paus och lätta lite på kläderna med fast mark under fötterna. När man långfärdspaddlar är man vanligen mer ute efter att slöpaddla och njuta av stillheten och en fika i sittbrunnen. Då antar jag att man är mer kräsen med komforten i både sittbrunnen och kläderna.
Funderar Kalle