Paddelhandskar

Jag har i alla år kört med vanliga paddelhandskar som man fäster på paddeln med karborre. Detta fungerar ypperligt ner till -5 grader. Men det är jävligt kallt innan man fått upp värmen när man lägger i och tar upp kajaken (för att inte tala om ifall man vurpar o ska tömma mm).

Jag har sett att det finns tunna förböjda fingerhandskar av neopren (tex NRS Rapid Glove) som jag är sugen på att testa. Är det ngn som har erfarenhet av dessa, eller liknande?

GJ

Senast ändrad:
Hallå!

Kan varmt rekommendera Yak superstretch glove finns på Kanorcentrum.
Den är tunn har förböjda fingrar underbar känsla, har den på under poggisarna när det är riktigt kallt!

/Janne

Neoprenhandskar....
Jag har tre par tror jag. Ett par tunna Langer, ett par tjocka Chota. Och ett par gamla dykhandskar med skinninsida från WaterProof. Alla gör jobbet rimligt väl. Alla tre har någon nackdel...

Det finns många leverantörer därute... Med olika små egenheter. Nu senast tycker jag att folk har varit nöjda med Hikos nyaste.

Och sen finns det billigare neoprenhandskar på fiskebutiker eller på Clas Ohlsson/Biltema . Kanske inte fullt så förböjda eller tunna - men klart billigare om man vill prova lite.

Frid!
Patric

Skriver slarvigt menar alltså Kanotcentrum i GBG. Ska du paddla med neoprenhandskar tycker jag som sagt att du ska leta så smidiga å tunna som möjligt annars tappar man paddelkänslan helt!
Har ett par tjockare handskar oxå men dom blir aldrig använda mer, å är det riktigt kallt kan jag oxå rekommendera poggisar helt i neopren. Finns på Orust kajak!

/Janne

Har bara varit varm om händerna en gång under en längre vår/vinter tur. Det var april och kallt. Hade lånat ett par "gräv-vantar" sådana man har på vinterfjället för att inte få in snö när man gräver bivak, är egentligen fodrade gummivantar med påsydda ärmar i bävernylon, och sen en snodd uppe så man kan dra åt ovanför armbågarna. Usel paddelkänsla, men varm och skön paddling och oförglömlig skärgårdskänsla!

Har annars Hiko handskar och poogies, poogies'arna funkar bäst, med fingervantarna tar det lång tid att bli varm om dom blivit blöta.

/Niklas

Hallå!
Fryser aldrig om händerna när jag paddlar om vintern kör då som sagts med poggisar å tunna neopren paddelhanskar. Är det jäv.. kallt har jag poggisar i neopren.
Det är bara kallt dom första minuterna tills skaftet å luften(inbillar jag mig) i poggisarna är uppvärmd!
Därimot fryser jag nåt hiskligt om händerna före å efter paddlingen eller om man går iland nångång. Har med mig extra handskar men inget tycks hjälpa, ofta är det ju så att man måste pilla med något då å kan inte ha rejäla tumvantar tex.
Nån som har löst det kanske.....

/Janne

Det handlar väl hela tiden om att hushålla med den värme man producerar. När man paddlar är det sällan ett problem, men vid stopp, iland, är det värre.

Det gäller väl helt enkelt att aldrig vika för besväret att sätta på sig torra varmare grejor när man går iland. Stämmer i och för sig att fingrarna är ett problem om man ska öppna/stänga luckor och pilla med diverse grejer vilket är typiskt även vid korta stopp.
Vid paddlingens slut - om man inte ska in i värme - gäller det att få av rubbet medan man har värmen i kroppen och sedan få på torra varma kläder. Det bukar inte vara nåt problem om man är snabb, även om solen gått ned och det är minusgrader. Naken i snön vid ett snabbt klädbyte funkar finfint, bara man inte låter det gå en kvart först... Lä är ju förstås att föredra. :)

Jag är frusen av mig, har svårt att få upp värmen även om jag har både fingervantar i neopren och pogisar över. Kanske paddlar för sakta...? Det är inga problem så länge neoprenvantarna är torra, men blir de väl blöta, har jag svårt att mota bort kylan.

Björn Thomasson har skrivit lite på sin hemsida om vinterpaddling, klädsel och vantar. Han har gjort ett litet test, och de där dykarvantarna längst ner ser ut som det jag behöver. Får nog bli ett par såna... Läs mer här.

När det gäller kyla gäller det förmodligen att testa sig fram. Men neoprenvantar i kombination med pogies är garanterat varmare än bara pogies. Bra svar va? ;-)

/micke

Senast ändrad:
Stor termos.

När det är alltför tokkallt att dra på sig neoprenhandskarna, då nyttjar jag rätt ofta varmvatten från termosen. Om det är bra för handskarna på lång sikt vet jag inte... det är tillräkligt bra för mina händer på kort sikt! :)

Har testat både dykarhandskar å fiskehandskar i lite tjockare neopren, kan bara säga att det inte funkar för mig!
Är van att hålla mkt lätt i paddeln(kör vinge) en tjockare handske som dessutom inte har förböjda fingrar vill öppna handen så du blir till slut trött i fingrarna+mkt dålig paddelkänsla!
Kanske funkar det om man paddlar sk grönlandspaddel(eskimopaddel)
Tack för tipset Patric ska testa det på stört!

/Janne

Jo, i någon mån så är det väl just det; höj takten istället för att skaffa varmare vantar!

Är dock medveten om att det ibland är svårt att "komma över tröskeln" så att man övervinner kylan i händerna. Har t ex klivit av cykeln nån gång, för att istället springa bredvid tills värmen kommer. Därefter går det bra att cykla igen med tunna handskar utan att bli kall.

WindSurfhandskar

Att köra med handskar som gör att man mister direktkontakten med paddeln kan vara vanskligt . paddeln skall ju oxå vridas en del så paddlar du mycket kommer antagligen inte ett par sådana handskar hålla så länge. Jag antar att Laszlo mest paddlar för motion. Jag personligen hatar vanliga paddelhandskar men har hittat en bra kompromiss. Det finns windsurfar handskar som är som tumvantar men med hela handflatan och halvvägs ut på fingrarna är uppklippta så att man får kontakt med paddeln men ändå får ett bra vindskydd. De fungerar mycket bra för vig och det är 4:e vintern jag kör med dem. Den stora fördelen med dessa är inte när detär som kallast utan då man inte behöver ha fingrarna inne i handsken och kan paddla precis som på sommaren med full paddel kontakt utan att frysa ner till +4 grader ungefär.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tcj Glatta paddelhandskar Paddling allmänt 14
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg