Paddelbyxor

God afton!

Har sedan tidigare en bra paddeljacka med dubbel midja som jag har för avsikt att använda under kallare dagar på sjön, tänkte att jag skulle kompletera med ett par byxor som håller vattnet borta om olyckan skulle vara frame!

Nu till fråga.. Eftersom det finns en uppsjö med olika sorters byxor för olika ÄNDAmål och material så är det kanske inte konstigt att man kört fast...

Kan man använda lite tunnare typer av byxor? Ex hiko quest, Givetvis täta men i tunnare material och reglera den eventuella kylan med lager under, Jag försöker leva under budorden "alla saker ska ha fler än ett användningsområde" och tänkte mig att man kan använda dessa året runt, sålänge det behövs.

Eller ska man satsa på något tjockare, dyrare ex palm med hängslen? Som garanterat håller vattnet och kylan borta

Tacksam för hjälp!

Om du med "garanterat håller vatten borta" menar att du ska kunna vara i vatten och torr så är det nog tyvärr så att få kombinationer av top+byxa uppfyller de kraven, då gäller torrdräkt.

Du kan hjälpligt hålla vatten ute med kombinationer byxa/topp som har system där du skapar en rullförslutning mellan plaggen och möjligtvis uppfyller det då dina krav. Enbart en topp med dubbel midja och "vanlig" byxa kommer inte hålla vatten ute vid bad om det är vad du nu menar med garanterat torr.

Personligen föredrar jag när det är lite kallare och paddlingen riskerar bli blöt alltid torrdräkt. När luft och vattentemp är behagligare gillar jag kortärmad topp med hals och armtätning ihop med shorts, även för den tuffare paddlingen där jag förväntar mig att då och då behöva rolla. Det håller mig torr så länge jag inte behöver göra en wet exit och vid sån paddling finns alltid sällskap som backup. Även om jag missar en roll är jag snabbt uppe ur vattnet igen.

Vattentät paddelbyxa är för mig mer ett plagg för skydd mot stänk, regn och kyla under turpaddling. Inget som jag förväntar ska hålla mig torr i vattnet. En tunnare byxa med hög rygg så den sitter bra även när man sitter ner i sitsen och paddlar uppfyller väl det kravet för mig.

Om du med "garanterat håller vatten borta" menar att du ska kunna vara i vatten och torr så är det nog tyvärr så att få kombinationer av top+byxa uppfyller de kraven, då gäller torrdräkt.

Du kan hjälpligt hålla vatten ute med kombinationer byxa/topp som har system där du skapar en rullförslutning mellan plaggen och möjligtvis uppfyller det då dina krav. Enbart en topp med dubbel midja och "vanlig" byxa kommer inte hålla vatten ute vid bad om det är vad du nu menar med garanterat torr.

Personligen föredrar jag när det är lite kallare och paddlingen riskerar bli blöt alltid torrdräkt. När luft och vattentemp är behagligare gillar jag kortärmad topp med hals och armtätning ihop med shorts, även för den tuffare paddlingen där jag förväntar mig att då och då behöva rolla. Det håller mig torr så länge jag inte behöver göra en wet exit och vid sån paddling finns alltid sällskap som backup. Även om jag missar en roll är jag snabbt uppe ur vattnet igen.

Vattentät paddelbyxa är för mig mer ett plagg för skydd mot stänk, regn och kyla under turpaddling. Inget som jag förväntar ska hålla mig torr i vattnet. En tunnare byxa med hög rygg så den sitter bra även när man sitter ner i sitsen och paddlar uppfyller väl det kravet för mig.

Givet så är en torrdräkt deb torraste varianten, det säger ju till och med namnet, men med en vettig jacka och ett par byxor dubbel dubbel midja så tror jag ju förstås inte att jag kommer simma och plaska bara för skoj, utan mer vada i i/och urstigning sedan möjligen en och en annan ofrivillig roll med förhoppningsvis tätt kapell, men skulle då vatten komma in i sittbrunner eller om man är tvungen att gör en wet exit så vill man ju iaf ha någon minut på sig att ta sig upp igen, därav val av byxor!

Kamraträdda, bada och leka gör man helst sommartid, på vintern paddlar jag helst till målet och inget annat!

Ge mig gärna tips på ett par brallor som funkar under höst/vinterpaddling

Mvh

En vanlig lösning är att jackan är dubbel och man låser byxorna mellan dessa två. En viktig sak då är att byxorna är tillräckligt långa så du inte drar ur dem ur jackan när du sitter eller böjer dig fram.
Olika fabrikat har olika lösningar och material i skarven mellan byxor och jacka så förmodligen fungerar det bäst med jacka och byxa ur samma serie. Känn efter så att nederkant jacka och överkant byxa sitter relativt tajt på din kropp så har de större chans att hänga ihop...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TomasGr Paddelbyxor med neoprenmuddar Paddling allmänt 25

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg