packvikt i lättvikt

Hej!

Dags att investera i ny ryggsäck. Efter många rundor i nätbutiker så väl som fysiska butiker har jag kommit fram till att jag är ute efter den gyllene medelvägen, dvs min blivande ryggkompis bör ha följande:

- medellätt, dvs runt 2 kg i vikt
- packvolym ca 50 liter
- bra vadderat höftbälte (dvs inga tunna avbärarbälten från lättviktare som tex ospreys)
- inte för dyr (helst under 2500 kr)
- helst avskalad design eftersom öglor, stroppar ochutanpå-lösningar ogillas (tenderar bara att fastna i snårskogen)

Har funnit några alternativ som undersökts:

- fjällräven Abisko
- haglöfs oxo
- lundhags fjell light 50 alt 60
- bergans helium lady

Min fråga är nu: har någon testat någon av de två sista alternativen? Vad klara de i packvikt utan att bärkonforten minskar avsevärt? De måste klara 15 kg, helst upp till 17.

Går också med en Granite Gear, då en Alpine Vapor. Upplever den mycket stabil och skön på ryggen. Packningen brukar ligga runt 12-14 kg för flerdagars.

nyfiken på lundhags fjell light

Tack för tipsen!
Har förstått att granite gear är populärt, problemet är att det inte riktigt finns nån butik i min närhet dit jag kan gå o känna in dem. Min rubrik var också lite missvisande, det är ju inte lättviktspackning det handlar om för min del. Jag bär gärna en ryggsäck på 2 kg om den har bra bärsystem. Vill kunna använda resten av min utrustning som jag är inte ser någon anledning att byta ut, men då hamnar också packvikten på strax under 20 de första dagarna (blir ju lättare allt eftersom man äter upp maten).

Hittills lutar det åt Lundhags fjell light, men det är ju en ganska ny modell, så verkar inte va så många som har hunnit testa den under en vecka i fält. Det jag blir fundersam kring är ryggor som bergans helium och fjell light som rymmer upp mot 50 liter. Gör man så rymliga säckar borde väl bärsystemet rimligtvis klara av den vikt som de morsvarar fullpackade, dvs upp mot 18-20 kg?

Fjällräven med ram...

Min gamla fjällräven Trader är på ca 70 liter, har 4 ytterfickor som inte sitter i vägen och klarar ca 20-22 kilo komfortabelt, sen börjar det märkas att höftbältet och remmarna är tunnare än på moderna säckar.

Vikt på digitalvåg 1932 gr, och pris ca 300-600 på Tradera eller blocket...

Alternativ är samma ram med deras 50L-säck och tillhörande packpåse, där väger säck och ram ca 1600 gr...prisintervall detsamma...

Har inte hittat någon modern säck som slår kombinationen av egenvikt och lastförmåga som dessa har, komforten är utmärkt så länge man inte lastar mer än dryga 20 och har man tillfälligt behov av att lasta mer så går det också...slitstyrkan på vävarna är sämre än tyngre modeller, men så blir det när man använder lätta mtrl.

...också prisbilden talar för en dylik :)...

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg