JohnnyL: Så kul att det dök upp nått nytt. Jag har kört med det under hela vintern och det har funkat fantastiskt bra. Det går bra utan vaselin också, men då brinner bomullen upp fortare.
T0ker: Haha ja, det blev visst så när man saknar manus. Vi har handlat en hel del på Naturkompaniet eftersom det ligger nära till hands. Perfekt att ställa bilen på Hansakompaniet och släppa våra flickvänner på stan medan vi botaniserar bland prylarna
Kan även tipsa om Friluftsvaror i Malmö (E-center) och Malmö Outdoor (Lilla torg). Det är också bra butiker med ett lite annat utbud och varierad prisbild. Robin, som inte var med på den här turen, har handlat en del på Friluftsvaror med bra erfarenheter.
I slutet av filmen försökte vi få fram lite av ekonomin och att det kan vara enkelt. Ett tält för 300 kr, sovsäck för 300 och kanske lite annat så kan man faktiskt ge sig ut på Skåneleden och ha det bra. Inget för fjällen kanske, men insteget till friluftsliv behöver inte vara flera tusen. Blir man "hooked" så går det bra att byta ut efterhand och komplettera. Många av kläderna går ju också att använda i vardagslivet. Haglöfsjackan köpte jag för mer än 10 år sedan och har slitit på den en hel del.
Oavsett var jag handlar så är jag väldigt noggrann med hur det stämmer med resten av utrustningen. Till exempel så avstod jag från att köpa en likadan gryta som Johan, eftersom jag inte tänker skaffa en toppmonterad brännare och då passar en bredare gryta bättre med mitt kök.
Jag är ett ganska stort fan av att utnyttja prylarna till max. Bland annat så modifierade jag min sovsäck eftersom mitt behov ändrades och jag skaffade en lättviktssäck för sommaren. Finns att läsa här på
utsidan
Dels är det kul att maximera nyttan och dels så är det ju miljövänligt att återanvända och förlänga livstiden. Lite därför satsar jag gärna några kronor extra på grejer där det är betydelsefullt, och sparar in på sådant där kvaliteten inte är lika noga.