Packningslista

svartöra; sa:
Dasspappret kan man mäta upp i X meter och ta med utan papprullen, då tar det mindre plats. Utan att gå in på detaljer (som i och för sig skulle ge fler snuskpoäng :)) så går det åt mindre än man tror.

Ta pappersnäsdukar och klipp i remsor. Det är hållbarare, då går det åt ännu mindre eftersom man inte behöver vika det dubbelt lika mycket.

Jag har provat och det fungerar faktiskt bra (fast det känns lite "riskabelt" med så tunnt papper mellan...:).

nermander; sa:
Ta pappersnäsdukar och klipp i remsor. Det är hållbarare, då går det åt ännu mindre eftersom man inte behöver vika det dubbelt lika mycket.
Du tvingar mig att gå in på detaljerna ser jag :) Om vi antar att det då räcker med hälften, så skulle jag spara 15 gram, eller med andra ord en promille. Priset jag får betala är att sitta och klippa remsorna. Jag är inte säker på att det är värt det.

Man måste ju optimera optimeringen. Vilken pjäs i packningen vinner man mest på att ersätta - till lägst pris i generell mening?

Kan inte låta blir att flika in en liten rackarns kommentar. Angående att göra eld. Tändstickor/Tändare/Eldstål. Räcker det inte enbart att ha jukkastickan för att tända antingen Gas/Trangia (Metanol el T-röd) eller multifuelet?

Jukkan bär jag alltid nära kroppen, och funkar fint att tända det mesta även när den är blöt. (Iofs när man gör upp en brasa, så finns det risk att man slösar lite bränsle för att få igång det..)

Jukka 4-ever..

Sedan angående vikten, visst man kan rukka på en del saker för att få mindre bekvämlighet, men, vadå. Är man stark så får man väl bära mycket. ;-) Angående tvätt så kan man väl säga att man inte direkt byter varje dag av allt. (och inte ofta tvättar, (ärligt har tvättpulver enbart kommit fram en gång, efter detta så packades aldrig detta ner igen)).

Att inte tvätta och byta ofta är ett bra tips för att hålla odjur, mygg och andra människor på betryggande avstånd så att man slipper sjukdomar och andra skravanker..

Fredric
http://www.glädje.nu

[Ändrat av fredric@citrus.nu 2004-07-14 kl 23:11]

svartöra; sa:
Själv ska jag för omväxlings skull frakta med en liten digitalkamera istället för systemkameran..

Min erfarenhet av små kompaktdigitaler är att de är förfärliga batterislukare. Med min fotofrekvens skulle jag behöva ladda batteriet varje dag. Dessutom kan det bli en saftig nyinvestering i minneskort om man tar mycket. Varför inte en liten god analog kompakt? Är själv mycket sugen på Ricoh GR1s 28mm/2,8 som finns att få för ca 2500-3000 kr beg. Ska vara lika skarp som ett fast systemkameraobjektiv, och man har fulla manuella inställningsmöjligheter. Liten som tusan. Även den lilla billiga väderskyddade Olympus mju:II 35 mm/2,8 är inte direkt kattskit även om man inte kan kontrollera bländartal och slutartid. Väger ca 180 gr med film och batteri. Fast det är ju en prioriteringssak. Själv står jag inte ut att gå utan full systemkamerautrustning. Beredd att slita ont för att få med rubbet.

/Svante

Jalong; sa:
svartöra; sa:
Själv ska jag för omväxlings skull frakta med en liten digitalkamera istället för systemkameran..

Liten som tusan. Även den lilla billiga väderskyddade Olympus mju:II 35 mm/2,8 är inte direkt kattskit även om man inte kan kontrollera bländartal och slutartid. Väger ca 180 gr med film och batteri.

/Svante

Eftersom jag själv är rätt jobbig med kort, så brukar jag faktiskt plocka med mig två kameror, en systemkamera (min EOS) samt min Olympus Mju. Det går inte riktigt jämföra dessa kameror. Men när det regnar hårt, snöar och är dåligt väder är det skönt att ha Mju'n som klarar lite extremväder utan att dö.

Batterierna håller relativt länge, brukar packa ner ett extrabatteri. Samtidigt om man inte använder skärmen så räcker batterierna riktigt länge. Nu sist jag var ute räckte kamerabatteriet i ca 5 dagar innan jag var tvungen att byta (med påslagen skärm).

Så är det!

Fredric

fredric@citrus.nu; sa:
Jalong; sa:
svartöra; sa:

Liten som tusan. Även den lilla billiga väderskyddade Olympus mju:II 35 mm/2,8 är inte direkt kattskit även om man inte kan kontrollera bländartal och slutartid. Väger ca 180 gr med film och batteri.

/Svante

Eftersom jag själv är rätt jobbig med kort, så brukar jag faktiskt plocka med mig två kameror, en systemkamera (min EOS) samt min Olympus Mju. Det går inte riktigt jämföra dessa kameror. Men när det regnar hårt, snöar och är dåligt väder är det skönt att ha Mju'n som klarar lite extremväder utan att dö.

Batterierna håller relativt länge, brukar packa ner ett extrabatteri. Samtidigt om man inte använder skärmen så räcker batterierna riktigt länge. Nu sist jag var ute räckte kamerabatteriet i ca 5 dagar innan jag var tvungen att byta (med påslagen skärm).

Så är det!

Fredric

Kommer i och för sig att testa hur det funkar med digitalkompakt i Sarek nästa vecka. Lånar ut min Canon S45 till vandringskompisen. Ett problem är dock att den optiska sökaren stämmer dåligt överens med den bild som faktiskt tas, vilket gör att jag normalt ogärna kör utan skärm. Har heller inget extrabatteri och bara ett 256 MB minneskort. Två begränsande faktorer.

Använder också min mju: II som komplement till mina EOS-maskiner, och tycker att den fungerar bra som ett sådant. Bilden är hyfsat skarp även om man givetvis ser skillnad gentemot fast EOS-optik. Däremot ska, efter vad jag läst, en Ricoh GR1s vara fullt jämförbar. Så en sådan står på önskelistan.

Mötte förresten ett gäng japanska bergsbestigare i Nepal som hade mju-kameror med sig upp på Lhotses sydsida, och bilderna från dem räckte för den tidning som fungerade som sponsor. Allt handlar om vilka kriterier man själv sätter upp.

Varför inte en liten god analog kompakt?
Har provat, men det var inte roligt alls eftersom genomsiktssökaren gjorde det svårt med närbilder. Då drar jag hellre med mig systemkameran - dess nackdel är egentligen volymen, inte vikten.

En digitalkamera har ju inte bara optisk sökare utan också möjlighet att se vad man fokuserar på. Får väl se hur det går med strömmen i praktiken..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad130206 Min packningslista 10 dagar Fjällvandring 70

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg