svartöra; sa:
Så, packningsutveckling är inte bara UL-vägen.
Helt rätt, produktutvecklingen kan ju också användas till att ha med sig mer roliga grejor men ändå behålla en rimlig packvikt.
Varför har ni kåta förresten, är det för att få nöjet att ha ståhöjd och eld inomhus?
Ja delvis, nöjet och nyttan.
Ståhöjd, rymden och golvutrymmet. Ryggsäck och all packning ligger bredvid en i kåtan. Smidigt när man pysslar och arbetar med saker. Vid väderblöta avvaktar vi med de sektioner av golvet som är närmast dörren, hänger upp brallor, jackor etc. och låter dem rinna av. För torkning finns mer än nog med utrymme. Vid dåligt väder, och på vintern, uppskattas utrymmet särskilt. T.ex efter grovarbetet med ved kan man fortsätta med veden inne i kåtan om vädret är uselt.
Det är underbart med en eld i kåtan när det är kallt och/eller rått ute. Saker torkar upp snabbt, inga problem med fuktig sovsäck, det är trivsamt att torka upp och laga mat över elden i kåtan och att bara elda för trivselns och värmens skull. Är man ett gäng når den sociala dimensionen nya höjder.
Enkelt att ventilera m.h.a. dörr, ventilmössa, inluft på sidan motsatt dörren.
Det finns en serie praktiska för- och nackdelar med en kåta jämfört med tält. Och så finns den mer känslomässiga biten. Det är trevligt med formen och lystern i kåtan (använder bomull/polyester varianten med enkelduk). När jag sträcker ut mig på kvällen får jag känslan av att vara i ett mellanting mellan armétält och cirkustält, och jag känner mig glad helt enkelt. Jag använder ibland för soloturer ett Niak, och jag gillar det lilla tältet som skyddar en så bra. Men tältet känns mer som en sak, "bara" ett skydd, än vad kåtan gör, som nästan känns som en personlighet (normalt är jag inte så känslomässigt lagd, men gör här ett undantag). Trivselfaktorn under fjäll- och skogsvandringar får för mig en extra dimension med kåtan jämfört med tält.
Jag skulle nog bara avråda från en kåta under två omständigheter; för den som vistas mest i högalpina miljöer ("helvetesväder", som någon på Utsidan tidigare uttryckt saken, med mycket hårda vindar som vanlig företeelse. Min kåta är numera förstärkt så den är rena fortet jämfört med ursprunget, men det täcker ändå inte för de omständigheter som kan råda i högalpina miljöer), och för den som oftast håller till långt ut i ytterskärgården (att ständigt sätta kilar i bergssprickor för pinnarna blir mycket jobb och begränsar valmöjligheterna för lägerplatsen).
Om du är intresserad så skrev jag en recension över kåtan på:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369