Packnings-utveckling

hmmm ridgerestet föll tydligen bort.... + 0.30 kg, men å andra sidan var min mat lite för tung, 700g/ dygn är numera bantat till 0.66 kg/dygn ;-). Snittar fortfarande under 6 kg i grundutrustning.....

Angående: 1) vattenflaska, ingår i "kosa, sked hydrobag" avdelningen. 2 lit platy...någonting, c:a 40 g...

2) kameran är bortvald i år då jag inte vill släpa på 4 kg glas.....

Re: Visst!

laurentiusweg; sa:
Kan du inte posta din packlista så som den ser ut just nu. Sitter med samma bryderier som du...

Visst! Som alltid blir packningen svårare än vad listan säger, och några beslut måste vara tagen än, men så her ser det ut nu:

--- orientera ---
52 Suunto Vector (kompass, tid, väckarklocka, höjdmätare)

mvh Lukas

Hej Lukas,

väldigt fina hemsidor du har om Sarek och kebnekaise :).

Din packlista är konsekvent och väldigt intressant att läsa, det skulle vara kul om du ville dela med dig av dina erfarenheter här i forumet när ni är tillbaka.

Just tillbaka efter en 20 dagars ensamtur mellan Grövelsjön och Storulvån, där startvikten blev ca 28 kg, kan jag väl beskriva mig som semi-lättviktare, jag skulle t ex inte vilja vara utan ett riktigt tält (Akto). Att det ändå blev så mycket i år berodde på fiskegrejor och mjöl för pinnbröd, annars är väl 26 kg mer rimligt för 20 dagar (inkl "riktig" kamera)...

När det gäller kompass, har du verkligen bara Suunton? Jag är lite misstänksam mot elektroniska kompasser i klockor, de brukar inte vara särskilt exakta och är ju dessutom beroende av batterikraft...Hur funkar den att orientera efter?

Mvh,

J

Suunto et al

Tack tack Johan!

Visa och berätta hör väl till turen - jag kommer säkert att skriva nåt om mina erfarenheter med packningen därefter (19.-29.8.2003)!

Suunton: Vector har en 'libell' (används ordet på svenska?), kompass är tillräckligt precis (fel lär vara bara 3 grad, och det är ok för mig). Jag har ochså alltid haft mer nytta av höjdmätaren än själva kompass.

Att inte ha med 'analog' kompass för säkerhets skull är en avvägning av risker. Det måste hända några saker på en gång:
- Suunton måste sluta att fungera
- Jag måste vara beroende på kompass / höjdmätaren just när jag får veta det
- Jag får inte ha möjlighet att bara vänta på andra förhållanden som tillåter att fortsätta utan kompass, bara med kartan och sikten.

I Sarek, Kebnekaise och Jämtland kunde jag nästan alltid ha navigerat helt utan kompass.

Riskbedömningen: ok för mig. 'Lättvikt' (om man kan använda ordet när jag har 19 kg startvikt enligt senaste spreadsheet) handlar ju alltid om komfort- och riskbedömningen. Det gäller att ha bra koll var jag är och att reagera med sunt förnunft när jag iakttar att jag har den inte längre.

Jo, fiske, foto, glacär... inte lättviktarens vänner precis :)

mvh Lukas
[Ändrat av laurentiusweg 2003-07-19 kl 21:17]

Re: Suunto et al

laurentiusweg; sa:
Jo, fiske, foto, glacär... inte lättviktarens vänner precis :)

mvh Lukas
[Ändrat av laurentiusweg 2003-07-19 kl 21:17]

He he, att döma av din lista verkar det inte stämma. 19 kilo är verkligen inte mycket :).

Hur funkar förresten 2L grytan i Titan, funderar på en sådan själv nämligen...

Nåväl, håller med om att man i princip aldrig behöver kompass för att hitta i fjällen sommartid och visst kan man stanna tills vädret eller sikten blir bättre.

Jag tar dock alltid med kompass med noggrannhet på minst en grad - på det viset har jag alltid möjlighet att själv välja om jag ska vara väderfast eller fortsätta.

Jag ska hålla utkik efter din reseberättelse.

Mvh,

J

Re: Visst!

laurentiusweg; sa:
935 Golite Hex 3 Canopy
350 (?) Ground Sheet SilNylon, ochså vattenskydd för packningen
30 (?) ‚Hextender’ (kunna använda teleskopstavar som stång)
90 markpinnar SnowPeak Titanium incl. Säcken
20 markpinnar Simon Metals Titanium

mvh Lukas

Hej Lukas!

Jag ser på listan att du använder GoLite Hex 3 Canopy. Jag blir intresserad och skulle veta hur Hex-kåtan klarar svenska fjällförhållanden? Klarar kåtan kraftiga vindar? Stormsäkert? Är det gott om utrymme inne i kåtan? Berätta!

Jonas

Packningsutveckling-inte bara UL

Under andra hälften av 70-talet gick jag tungt med tält. Under 80-talet gick jag lite lättare med tält och ibland ännu lättare med pressening. Under första hälften av 90-talet blev det ännu lättare med tält och pressening. Sedan kom MÖJLIGHETEN. Genom att på två personer lägga till endast 3 kg per skalle relativt vikten för tält, kan jag idag vandra med en kåta. Obegripligt för mig att inte fler här på Utsidan utnyttjar denna möjlighet, utan istället bara utnyttjar UL- möjligheten relativt vanlig packning. De flesta verkar tänka "Ohh fy, 3 kg till i säcken", istället för "Ohh, bara 3 kg till och då få tillgång till en kåta". Så, packningsutveckling är inte bara UL-vägen.

Re: Packningsutveckling-inte bara UL

Så, packningsutveckling är inte bara UL-vägen.
Helt rätt, produktutvecklingen kan ju också användas till att ha med sig mer roliga grejor men ändå behålla en rimlig packvikt.

Varför har ni kåta förresten, är det för att få nöjet att ha ståhöjd och eld inomhus?

Dröjer lite...

Hej Jonas,

jag ska nu iväg inom kort och är tillbaka i början av September (i egen tråd). Jag kommer att berätta, men det dröjer alltså lite, tyvärr.

Lukas

Re: Re: Packningsutveckling-inte bara UL

svartöra; sa:
Helt rätt, produktutvecklingen kan ju också användas till att ha med sig mer roliga grejor men ändå behålla en rimlig packvikt.

Varför har ni kåta förresten, är det för att få nöjet att ha ståhöjd och eld inomhus?
Ja delvis, nöjet och nyttan.

Ståhöjd, rymden och golvutrymmet. Ryggsäck och all packning ligger bredvid en i kåtan. Smidigt när man pysslar och arbetar med saker. Vid väderblöta avvaktar vi med de sektioner av golvet som är närmast dörren, hänger upp brallor, jackor etc. och låter dem rinna av. För torkning finns mer än nog med utrymme. Vid dåligt väder, och på vintern, uppskattas utrymmet särskilt. T.ex efter grovarbetet med ved kan man fortsätta med veden inne i kåtan om vädret är uselt.

Det är underbart med en eld i kåtan när det är kallt och/eller rått ute. Saker torkar upp snabbt, inga problem med fuktig sovsäck, det är trivsamt att torka upp och laga mat över elden i kåtan och att bara elda för trivselns och värmens skull. Är man ett gäng når den sociala dimensionen nya höjder.

Enkelt att ventilera m.h.a. dörr, ventilmössa, inluft på sidan motsatt dörren.

Det finns en serie praktiska för- och nackdelar med en kåta jämfört med tält. Och så finns den mer känslomässiga biten. Det är trevligt med formen och lystern i kåtan (använder bomull/polyester varianten med enkelduk). När jag sträcker ut mig på kvällen får jag känslan av att vara i ett mellanting mellan armétält och cirkustält, och jag känner mig glad helt enkelt. Jag använder ibland för soloturer ett Niak, och jag gillar det lilla tältet som skyddar en så bra. Men tältet känns mer som en sak, "bara" ett skydd, än vad kåtan gör, som nästan känns som en personlighet (normalt är jag inte så känslomässigt lagd, men gör här ett undantag). Trivselfaktorn under fjäll- och skogsvandringar får för mig en extra dimension med kåtan jämfört med tält.

Jag skulle nog bara avråda från en kåta under två omständigheter; för den som vistas mest i högalpina miljöer ("helvetesväder", som någon på Utsidan tidigare uttryckt saken, med mycket hårda vindar som vanlig företeelse. Min kåta är numera förstärkt så den är rena fortet jämfört med ursprunget, men det täcker ändå inte för de omständigheter som kan råda i högalpina miljöer), och för den som oftast håller till långt ut i ytterskärgården (att ständigt sätta kilar i bergssprickor för pinnarna blir mycket jobb och begränsar valmöjligheterna för lägerplatsen).

Om du är intresserad så skrev jag en recension över kåtan på:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

Re: Re: Re: Packningsutveckling-inte bara UL

Raskesven; sa:
svartöra; sa:

Ja delvis, nöjet och nyttan.

Ståhöjd, rymden och golvutrymmet. Ryggsäck och all packning ligger bredvid en i kåtan. Smidigt när man pysslar och arbetar med saker. Vid väderblöta avvaktar vi med de sektioner av golvet som är närmast dörren, hänger upp brallor, jackor etc. och låter dem rinna av. För torkning finns mer än nog med utrymme. Vid dåligt väder, och på vintern, uppskattas utrymmet särskilt. T.ex efter grovarbetet med ved kan man fortsätta med veden inne i kåtan om vädret är uselt.

Det är underbart med en eld i kåtan när det är kallt och/eller rått ute. Saker torkar upp snabbt, inga problem med fuktig sovsäck, det är trivsamt att torka upp och laga mat över elden i kåtan och att bara elda för trivselns och värmens skull. Är man ett gäng når den sociala dimensionen nya höjder.

Enkelt att ventilera m.h.a. dörr, ventilmössa, inluft på sidan motsatt dörren.

Det finns en serie praktiska för- och nackdelar med en kåta jämfört med tält. Och så finns den mer känslomässiga biten. Det är trevligt med formen och lystern i kåtan (använder bomull/polyester varianten med enkelduk). När jag sträcker ut mig på kvällen får jag känslan av att vara i ett mellanting mellan armétält och cirkustält, och jag känner mig glad helt enkelt. Jag använder ibland för soloturer ett Niak, och jag gillar det lilla tältet som skyddar en så bra. Men tältet känns mer som en sak, "bara" ett skydd, än vad kåtan gör, som nästan känns som en personlighet (normalt är jag inte så känslomässigt lagd, men gör här ett undantag). Trivselfaktorn under fjäll- och skogsvandringar får för mig en extra dimension med kåtan jämfört med tält.

Jag skulle nog bara avråda från en kåta under två omständigheter; för den som vistas mest i högalpina miljöer ("helvetesväder", som någon på Utsidan tidigare uttryckt saken, med mycket hårda vindar som vanlig företeelse. Min kåta är numera förstärkt så den är rena fortet jämfört med ursprunget, men det täcker ändå inte för de omständigheter som kan råda i högalpina miljöer), och för den som oftast håller till långt ut i ytterskärgården (att ständigt sätta kilar i bergssprickor för pinnarna blir mycket jobb och begränsar valmöjligheterna för lägerplatsen).

Om du är intresserad så skrev jag en recension över kåtan på:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1369

Visst verkar det härligt med kåta,

själv gör jag många ensamturer och under senaste åren även turer som är ganska långa (3 veckor ca) och kåta faller då bort pga vikt och utrymmesskäl.

Men sugen är man ju såklart :), får kanske bli en kåta för kortare turer och baslägerturer så småningom.

J

Re: Re: Re: Re: Packningsutveckling-inte bara UL

joru; sa:
Visst verkar det härligt med kåta,

själv gör jag många ensamturer och under senaste åren även turer som är ganska långa (3 veckor ca) och kåta faller då bort pga vikt och utrymmesskäl.

Men sugen är man ju såklart :), får kanske bli en kåta för kortare turer och baslägerturer så småningom.

J
Jag har gjort några ensamturer med kåtan. De har dock begränsats till veckoturer och det går. Men precis som du skriver blir det för mycket med vikten och utrymmet om soloturen görs längre, med mer mat än för c.a. en vecka. Däremot har vi (två stycken) genomfört många typ 2-3 veckorsturer med kåtan och det går bra, även om man blir lite packåsna första veckan på en 3-veckorstur. Det är dock bara att inleda med relativt korta dagsetapper.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg