Packning? Vikt?

Jag är ganska så nybörjare när det gäller vandring och liknande, men i alla fall i de svenska fjällen... Nu ska jag upp två gången i Augusti och vandra 5 dagar var gång omkring Jämtlandstriangeln.

Jag har ingen aning just nu vad man bör ha med sig i klädväg, vad jag förstår så kan det bli ganska kallt! Men jag vill ändå inte ha för mycket (är expert på att packa för mycket)

Jag har inte de lättaste sakerna som finns men jag har ändå hyfsade saker...

Det jag undrar är om man kan få lite kläd tips?
Det skulle även vara bra med tips i allmänhet för en nybörjare som ska vara 5 dagar x2 i den svenska fjällvärlden.

Tack på förhand!!

Du får anstränga dig litet själv om du vill att andra ska anstränga sig och hjälpa dig. "Orkar inte läsa de trådar som finns" är ett bra sätt att inte få några svar =(

Här är litet grundläggande saker som jag tycker ska vara med.
2x Underställ (tröja)
1x långkalsong
1x tjocktröja
1x mössa
1x jacka
1x byxa
1x regnställ (alt. bara byxor om jackan är vattentät)
2x sockor (d.v.s. 4 par om du kör med dubbla sockor)
Sen kan du komplettera med handskar om du är frusen.

En av tröjorna, långkalsongerna, tjocktröjan, samt mössan ska alltid vara torra. Dessa ska vara torra så att du alltid har möjlighet att hålla dig varm. Det är skönt om kvällarna, och en livsnödvändighet om du hamnar i oväder.

Du får anstränga dig litet själv om du vill att andra ska anstränga sig och hjälpa dig. "Orkar inte läsa de trådar som finns" är ett bra sätt att inte få några svar =(

Jo jag har faktiskt kollat runt flera gånger men hittar inte det jag är ute efter :( jag förstår vad du menar och håller med fullständigt!

Tack ändå! Det låter som en bra lista! :)

Det skulle även vara bra med tips i allmänhet för en nybörjare som ska vara 5 dagar x2 i den svenska fjällvärlden.

Tack på förhand!!
Jag tror dig, men om man skriver att man vet att det finns andra trådar brukar folk bli vrång =) Bara ett tips =)

Ett bra tumregel (när man aldrig vandrat förut) är att det tar dubbelt så länge att gå från A till B som man tror att det ska göra. Går du o-ledat tar kan det ta väldigt lång tid. Jag har aldrig gjort det själv, men jag har ingen anledning att tvivla på det.
Beror ju helt på hur tränad du är, om du är en sån som vill gå snabbt från A till B och sen njuta av utsikten, eller en sådan som gärna vandrar 1 mil på 10h och njuter av utsikten och tar långa raster under dagen.
Planera in en extradag alltså.

En annan bra sak att veta är att vädret skiftar väldigt snabbt i fjällen. Ser du regnmoln i horisonten och ska ut på en dagstur - ta med dig regnkläder.

Det har hänt ett par gånger på senare tid att folk har underskattat farorna i fjällen, och sedan behövt undsättning. Nu senast var det ett par som fick för sig att på en dag gå direkt från nikkaluokta och bestiga kebnekaise, och de hade bara ett par energikakor och vatten med sig. De drabbades av oväder och behövde undsättning, vilket kanske inte skulle ha behövts om de hade burit 2kg extra utrustning i var.
Med det i bagaget. Ta alltid med dig utrustning när du går på en dagstur. Ta med dig torra förstärkningskläder, mat, och kanske även ditt kök. Regnskyddet till ryggsäcken fungerar väldigt bra som en vindsäck och väger inte mycket.

På tal om saker som alltid ska med - Karta och kompass. Detta tycker jag ska vara med även om man har GPS. jag tar även för vana att med jämna mellanrum (under rast) pricka in på kartan var jag är. Det blir ett roligt minne och kan vara användbart vid en nödsituation.

Det är bra att ha med sig mellanmål som innehåller både snabba och långsamma kolhydrater, vilket sedan äts löpande mellan måltiderna. Man kan gott låta detta utgöra 1000-1500kcal om dagen. Då behöver man inte äta mastodontportioner till lunch och middag.
Jägarsnus är en klassiker. Nötter, choklad, russin, mm blandas i en påse.
Man kan även göra runekakor. Koka knäck (2dl socker, 2dl grädde, 2dl sirap) till 125 grader och häll över en blandning av 14dl havregryn/müsli/nötter/choklad/torkad frukt. Blanda ordentligt, bred ut på en plåt och skär kakor medan det fortfarande är varmt.

På kvällen vill åtminstone jag ha något gott. Vissa kallar mig säkert en idiot, men ett 6-pack folköl stoppar jag alltid ner i ryggsäcken =)

Jag tror dig, men om man skriver att man vet att det finns andra trådar brukar folk bli vrång =) Bara ett tips =)

Ett bra tumregel (när man aldrig vandrat förut) är att det tar dubbelt så länge att gå från A till B som man tror att det ska göra. Går du o-ledat tar kan det ta väldigt lång tid. Jag har aldrig gjort det själv, men jag har ingen anledning att tvivla på det.
Beror ju helt på hur tränad du är, om du är en sån som vill gå snabbt från A till B och sen njuta av utsikten, eller en sådan som gärna vandrar 1 mil på 10h och njuter av utsikten och tar långa raster under dagen.
Planera in en extradag alltså.

En annan bra sak att veta är att vädret skiftar väldigt snabbt i fjällen. Ser du regnmoln i horisonten och ska ut på en dagstur - ta med dig regnkläder.

Det har hänt ett par gånger på senare tid att folk har underskattat farorna i fjällen, och sedan behövt undsättning. Nu senast var det ett par som fick för sig att på en dag gå direkt från nikkaluokta och bestiga kebnekaise, och de hade bara ett par energikakor och vatten med sig. De drabbades av oväder och behövde undsättning, vilket kanske inte skulle ha behövts om de hade burit 2kg extra utrustning i var.
Med det i bagaget. Ta alltid med dig utrustning när du går på en dagstur. Ta med dig torra förstärkningskläder, mat, och kanske även ditt kök. Regnskyddet till ryggsäcken fungerar väldigt bra som en vindsäck och väger inte mycket.

På tal om saker som alltid ska med - Karta och kompass. Detta tycker jag ska vara med även om man har GPS. jag tar även för vana att med jämna mellanrum (under rast) pricka in på kartan var jag är. Det blir ett roligt minne och kan vara användbart vid en nödsituation.

Det är bra att ha med sig mellanmål som innehåller både snabba och långsamma kolhydrater, vilket sedan äts löpande mellan måltiderna. Man kan gott låta detta utgöra 1000-1500kcal om dagen. Då behöver man inte äta mastodontportioner till lunch och middag.
Jägarsnus är en klassiker. Nötter, choklad, russin, mm blandas i en påse.
Man kan även göra runekakor. Koka knäck (2dl socker, 2dl grädde, 2dl sirap) till 125 grader och häll över en blandning av 14dl havregryn/müsli/nötter/choklad/torkad frukt. Blanda ordentligt, bred ut på en plåt och skär kakor medan det fortfarande är varmt.

På kvällen vill åtminstone jag ha något gott. Vissa kallar mig säkert en idiot, men ett 6-pack folköl stoppar jag alltid ner i ryggsäcken =)

Tack så mycket!! Verkligen bra tips!! Dock så lär jag inte behöva karta/kompass med mera då jag ska ut via skolan :)

Så "vuxendricka" är ingen för mig att ta med mig då jag är underårig ;)

Men grymt bra tips!!

Tack så mycket!! Verkligen bra tips!! Dock så lär jag inte behöva karta/kompass med mera då jag ska ut via skolan :)

Så "vuxendricka" är ingen för mig att ta med mig då jag är underårig ;)

Men grymt bra tips!!

Jaha. Du lät så vuxen att jag inte tänkte på det =)

Tipset kvarstår dock. Det är mycket moralhöjande att ha med sig en liten "belöning" när man ligger där och njuter på kvällen. Ett sexpack coca cola fungerar ju också =)
Men se då till att dina närmsta vänner/tältvänner också tar med sig. Är det bara du som tänkt på detta blir det lätt så att du tvingas bjuda bort det du tagit med dig.

Du ska få ett annat tips.
Packa ryggsäcken med en vikt motsvarande den du ska vandra med. Ta på dig de skor och de sockor du ska vandra med. Sen går du någon timme några gånger i veckan. Då vänjer du fötterna och slipper förhoppningsvis få skav.
Och på vandringen byter du till torra sockor varje gång ni tar rast. Häng upp de svettiga på ryggsäcken så är de torra till nästa byte. Om det regnar kan du hänga dem innanför jackan. Det kan kännas jobbigt att göra detta när man är trött och äntligen får rast, men det tar 2 minuter och minskar risken för skav avsevärt. Dessutom är det skönt att lufta fötterna.

/Tomas

Ta med karta och kompass i alla fall. Det är roligt att veta var man är, lära sig namnen på bergen, dalarna och jokkarna, och lära sig tolka mellan karta och teräng. "Hänger man bara på någon annan, flyter alla minnen ihop sen och allt man sett bara simmar omkring i en konstig soppa" (min tonåriga dotters beskrivning).

Ta med karta och kompass i alla fall. Det är roligt att veta var man är, lära sig namnen på bergen, dalarna och jokkarna, och lära sig tolka mellan karta och teräng. "Hänger man bara på någon annan, flyter alla minnen ihop sen och allt man sett bara simmar omkring i en konstig soppa" (min tonåriga dotters beskrivning).

Bra tips. Även om det är lätt hänt bör man undvika att bara stirra på framförvarandes kängor. Man får helt klart ut mer om man ser sig omkring, och även tittar bakåt ibland.

Jag dricker gärna både cocacola och folköl på turen, men stoppar du ett sexpack i ryggsäcken när du går i närheten av stugor och fjällstationer är du en idiot. ;)

Angående utrustning tycker jag den här listan är rätt bra som vägledning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Ad.Finem Rekommenderad vikt på ryggsäck Fjällvandring 35
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
JoeSwede Exos 58, max vikt? Fjällvandring 34
insco Vikt på packningen - Omröstning Fjällvandring 35
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Uller Program för att beräkna vikt Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg