Det skulle även vara bra med tips i allmänhet för en nybörjare som ska vara 5 dagar x2 i den svenska fjällvärlden.
Tack på förhand!!
Jag tror dig, men om man skriver att man vet att det finns andra trådar brukar folk bli vrång =) Bara ett tips =)
Ett bra tumregel (när man aldrig vandrat förut) är att det tar dubbelt så länge att gå från A till B som man tror att det ska göra. Går du o-ledat tar kan det ta väldigt lång tid. Jag har aldrig gjort det själv, men jag har ingen anledning att tvivla på det.
Beror ju helt på hur tränad du är, om du är en sån som vill gå snabbt från A till B och
sen njuta av utsikten, eller en sådan som gärna vandrar 1 mil på 10h och njuter av utsikten och tar långa raster under dagen.
Planera in en extradag alltså.
En annan bra sak att veta är att vädret skiftar väldigt snabbt i fjällen. Ser du regnmoln i horisonten och ska ut på en dagstur - ta med dig regnkläder.
Det har hänt ett par gånger på senare tid att folk har underskattat farorna i fjällen, och sedan behövt undsättning. Nu senast var det ett par som fick för sig att på en dag gå direkt från nikkaluokta och bestiga kebnekaise, och de hade bara ett par energikakor och vatten med sig. De drabbades av oväder och behövde undsättning, vilket kanske inte skulle ha behövts om de hade burit 2kg extra utrustning i var.
Med det i bagaget. Ta alltid med dig utrustning när du går på en dagstur. Ta med dig torra förstärkningskläder, mat, och kanske även ditt kök. Regnskyddet till ryggsäcken fungerar väldigt bra som en vindsäck och väger inte mycket.
På tal om saker som alltid ska med - Karta och kompass. Detta tycker jag ska vara med även om man har GPS. jag tar även för vana att med jämna mellanrum (under rast) pricka in på kartan var jag är. Det blir ett roligt minne och kan vara användbart vid en nödsituation.
Det är bra att ha med sig mellanmål som innehåller både snabba och långsamma kolhydrater, vilket sedan äts löpande mellan måltiderna. Man kan gott låta detta utgöra 1000-1500kcal om dagen. Då behöver man inte äta mastodontportioner till lunch och middag.
Jägarsnus är en klassiker. Nötter, choklad, russin, mm blandas i en påse.
Man kan även göra runekakor. Koka knäck (2dl socker, 2dl grädde, 2dl sirap) till 125 grader och häll över en blandning av 14dl havregryn/müsli/nötter/choklad/torkad frukt. Blanda ordentligt, bred ut på en plåt och skär kakor medan det fortfarande är varmt.
På kvällen vill åtminstone jag ha något gott. Vissa kallar mig säkert en idiot, men ett 6-pack folköl stoppar jag alltid ner i ryggsäcken =)