Packning vid långtur

Balans...

peterschon_; sa:
Hej igen,

Var ett bra tag sedan jag var inne och kikade på denna tråden, ser att det kommit in en hel del matnyttigheter. Tack för alla svaren!
Cyklingen som planeras är Great Divide, d v s Mtb längs klippiga bergen från Kanadas gräns i norr till Mexico i söder. Frågade tidigare men det var lite magert med svar då, så nu frågar jag igen. Någon som varit där och trampat? Kanske inte kört hela, utan bara delar av den? All information är av intresse.

/Peter

Har själv tittat på Great Divide. Men är lite undrande inför din beskrivning av packning. Hela Great Divide är ju lång och krävande för utrustningen, så undrar om du tänker åka hela och vad du då ser ryms i dina 15 kg.

Till själva packningen, givet att du behöver minst 15 kg, skulle jag satsa på små highriders fram, mediumstora bakväskor och liten ryggsäck.

Enbart ryggsäck skulle kunna tänkas göra din cykling enklare, men så är det inte. Det gör ont med ryggsäck, även om den bara väger 15 kg, och påverkar din balans och manövrering mycket negativt. Enbart bakväskor ger dig en mycket instabil cykel, framförallt i terrängen. Problemet är att väskor fram gör cykeln svårare att styra, kan dock gå om de är lätta. En stor sadelväska kan vara bra att satsa på. Var även *mycket* försiktig med väska på styret, inte att rekommendera om du är ute i terrängen. Ett nyckelord är balans, jämn fördelning av vikten.

Lycka till!

/Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg