Packning för 2-dagars?

Föresten, dessa långtidsljus som finns att köpa på frilufsbutiker etc. Är de nått att ha om man t.ex får tid över att läsa efter det mörknat, eller äre ficklampa som gäller då? Vore väldigt mysigt att slippa ficklampan så långt det går.
Sover ju öppet men förhoppningsvis hyffsat vindsäkert, men de bör inte slockna för minsta vindpust. =)

Apropå detta lär jag nog ta med tändstickor trots allt, lär inte sitta och försöka tända ett ljus med tändstål hehe. Och kan vara bra att ha om det skiter sig helt med tändstålet.

Skippa ficklampa och skaffa en pannlampa istället. Om det finns två lägen på den så kan du köra ett svagare och snålare läge om du ska läsa. Det är väldigt smidigt med händerna fria. Det finns billiga och dyra på sportbutiker och teknikbutiker. De billiga är inte kassa.

Ett alternativ till bomull som tändmedel är tamponger som dessutom är förpackade i plast...

Du kan skapa ett enkelt "kylskåp" genom att linda in det du vill kyla i en fuktig handduk. När vattnet dunstar tar det med sig värme och handduken kyls ner. Samma effekt kan fås på mer stationära platser genom att ställa en liten lerkruka i en större och fylla mellanrummet med sand som du blöter ner.

Om du inte har några problem med att packningen väger ett kilo extra kan du ta med dig två halvliters aluminiumburkar med valfritt innehåll. När du druckit upp innehållet skär du ut ett hål i sidan och ställer värmeljus där så har du ett bra vindskydd. Dessutom kan du lägga en myggspiral ovanpå för att slippa småkryp...

Vilka tips =)

Jag var iaf in idag på frilufsbutiken här i stan för att köpa skaljacka....blev dock så att jag öppnade upp lite till på plånboken och köpte mig ett par riktiga brallor också istället för m90-brallorna och lite till kul. Får uppdatera listan lite senare med färskare data vad som finns och inte finns. I slutänden lär den nog vara användbar till fler som har samma funderingar och kom-ihåg-problem som jag :p

Hmm, hittade inte hur man redigerar första inlägget så här eh uppdateringen.

Väska:
Sovsäck
Liggunderlag
Tarp alá "ensamma vargen"
Tunnare repbit för bindning av tarp etc.
Sov-underställ + torra sockar
Mössa (om det blir kallt om knoppen)
Skaljacka (vind och vattentät)
Varm tjockare tröjja
Extra långkallingar
En uppsättning torrt ombyte
Termos med varmvatten
1,5 liter vatten i petflaska + en kamelrygg ev.
Kamera
Första hjälpen
Reparationskit
Tändstål
Torra stickor (utifall ja får svårt med att hitta torr ved...jävligt blött nu)
Tändstickor (utifall tändstålsplanerna helt fallerar)
Bomull + vaselin (hjälp till tändstålet om det blir tungtänt)
Kokkärl
Bestick
Pannlampa
En bra bok
Diverse mat att tillaga
Dasspapper och tandborste
Liten duk/svamp för lättare diskning
Ev. är jag riktigt optimistisk och tar med en älgbit att grilla. :p

På mig utöver packning:
Kängor
Sockar
Brallor (vind och vattentäta)
Bälte
Skjorta
Kniv
Karta
Kompass
Jägarsnus
Solbrillor (optimist :p )
Keps/hatt

Gå och stå i ett par vanliga byxor som inte är täta, annars är du snart lika blöt som efter ett regn. Packa regnkläderna högst upp under locket så du snabbt kommer år dem. Testa gärna hemma att få på dig regnbyxor över kängor.

Ska du packa torrt så funkar plastpåsar men lägg dem i en IKEA-kasse i ryggan så du inte gör hål. Före du drar så plocka in lite tänd-ved och näver hemma så det får torka

Vaxa kängorna med Snowseal bivax före så har du det torrt

En fråga jag tänker på är hur många 1-nättersturer man hinner göra på en vecka... mig veterligen är 6-7 stycken möjligt, beroende på hur man räknar. Det finns alltså mycket utrymme för trial här...

Byxorna har luftfickor för att jag inte ska svetta ner mig. Lär bli blötare/svettigare i m90-byxorna än jag blir i norröna-brallorna va?. Så sägs det iaf, men vet väl mer efter turen.

Vad gäller hur mycke övernattningsturer man hinner så hinner jag endast denna på flera veckor framöver då jobb och barn kommer före, därav lite mer planering före "trial and error" samt som jag nämnde tidigare äre bara en kul grej att planera såhär innan också under väntan att få tiden att kunna fara ut.
Sen om jag peppar mycket nu men möts av en mur av regn som skulle få turen att bli bokstavligen rätt sur istället för skön och härlig, må så vara då, jag fick mig ut och jag var hyffsat förberedd iaf. =)
Positivt inställd till att vandra och vara ute kommer jag fortstätta vara, bara tråkigt att vänta mellan tur-möjligheterna.

Tackar för alla tips och trix hittils, alltid bättre vara förberedd innan ifall man har möjlighet att bli det. Skulle jag haft mera tid skulle jag självklart farit ut på kortare turer för att känna mig fram vad gäller utrustning. Men tyvärr har jag bara en liten lucka och får ge fullt där istället.

Skogs eller fjälltur ?

Jag skippar ficklampa alt pannlampa. Väger för mycket och är onödigt.
Termos också. - väger för mycket.
Skjorta bör du byta ut mot en tunn tröja i merino eller tekniskt material. 1-3 st är lämpligt antal.
Merino torkar snabbt och värmer bra under skaljackan (om nu skaljackan är på, det blir fort svettigt)
Toapapper brukar jag riva i typ 5-bitars delar och förvara hoprullat i plastpåse.
Onödigt att toarullen tar plats och det går dessutom att använda löv o mossa.
Våtservetter - att desinficera händer o kropp med.
Kokkärl - ta med endast en 1-liters.
Kaffe - ett otal snabba goda sorter finns, häll över i plastpåse för att slippa onödig vikt o platstjuveri.
Mat - Real Turmat el. dylikt
Kött - köp Beef Jerky, blanda med torkad lök o potatismospulver el. boil-in-bag ris.
Kniv fästes enklast utanpå bärsystemet och inte i byxorna.
Myggnät över huvan på skaljackan - håller faktiskt regn ute. Bra om det är motvind.
Undvik skinnhandskar - blir bara vått och kallt. Ta hellre ett par tunna ullvantar.

Tackar för tipsen blixeman. Ska ta och grunna på flera av dem

Det eh iaf en kortare skogstur på två dagar.

Anledningen till termosen eh endast pga att jag tänker värma över öppen eld, och därför ha varmvatten i termos för kortare pausers kaffe. Istället för att behöva tända en brasa för det.

Har underställströjja i merino, äre så pass tunn tröjja du menar?
Kommer troligtvis att bara bära den under skaljackan iaf, då skjorta plus skaljacka känns bli för varmt även vid regn/blåst, Men börjar dagen med bara skjorta iaf, förutsatt det inte regnar direkt då.
Visar det sig bli för varmt så byter jag ner mig, men börjar vara rätt kyligt här uppe nu. (skrapade is från bilrutan imorrse t.ex )

Lampan har jag för att ev kunna läsa på kvällen, är som sagt en kort tur och jag vet inte hundra hur fort jag kommer fram till platsen jag planerar sova på, kommer jag tidigt kan det vara bra att kunna läsa lite på kvällen. Inte märkvärdig viktökning tycker jag, omän kaka på kaka självklart räknas.

Vad gäller kokkärl så har jag bara en välanvänd snuskburk (kronan), inte lättaste man kan hitta iofs, men den gör sitt jobb över öppen eld.

Handskar så har jag nå billiga ena som påstås vara vattensäkra, tvekar lite på det så helgen får avgöra om det stämmer. Dom har jag dock bara tänkt använda då händerna är still, så fort det skall arbetas med dem så blir det såklart barhänt.

Efter den här turen kommer jag nog lätta packningen ganska mycket, men plånboken har inte tillåtit mer viktminskning. Bl.a väger t.ex tarpen rätt mycke mer än den behöver pga att den eh utav tjock tältduk. Budgeten fick gå till ett par riktiga byxor och skaljackan istället för dyr sovsäck och tarp t.ex

Har dessutom köpt mig en varselmössa också att tillägga på listan.
Farsan fick höra att jag skulle ut och blev orolig att jag skulle bli förväxlad med en älg :p

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg