Tips och trix till nybörjare tänkte jag be om här.
Ska bege mig ut på en tur om 2 dagar med 1 natt ute, jag är relativt nybörjare, eller ringrostig kanske man hellre ska kalla det. Känner till skog och att vistas ute, men var väldigt längesen jag var på någon vandring i den här stilen.
Tanken är iaf vandring med mat över öppen eld och natt under tarp (ensamma vargen) Sovit tidigare i dessa förhållande så det vet jag redan att det inte blir några större problem.
Eld och matlagningen är inte heller något större problem.
Men tips och trix för vad man kan tänkas behöva ha med sig kan vara skönt, liten påminnelse om de där småsakerna man kanske glömmer men väl kommer på när man är ute.
Har:
Rygga (70 liter, så funderar på skaffa mindre för dessa turer, men den får duga nu)
Liggunderlag
Tarp (norska militärens variant av ensamma vargen)
Sovsäck
Underställ inc balaklava (blir närmare 4 grader om nätterna numera här)
kokkärl
Kniv
tändstål
bestick
snöre (tunnare rep, för bindning av tarp etc)
ficklampa
mindre första hjälpen-kit
Vatten (kommer troligen också använda från vattendrag etc också)
Mat (frystorkat etc)
Termos för varmvatten / kaffe
Extra sockar
Går klädd: (varierande mängd beroende på väder såklart)
M90-brallor
vandringskängor
skjorta
t-shirt
skaljacka
mössa/keps
handskar
Säkert glömt nått som jag faktiskt har, men behövs det nått mer? Behöver man ha massvis med olika kläder att byta till eller räcker det som jag nämn ovan?
Glad för alla tips och trix ni kan ge. =)
(verkar vänta mig lite risigt väder, men ska inte låta det hindra mig. Sålänge det inte vräker ner redan vid start, då kanske suget avtar =) )
Ska bege mig ut på en tur om 2 dagar med 1 natt ute, jag är relativt nybörjare, eller ringrostig kanske man hellre ska kalla det. Känner till skog och att vistas ute, men var väldigt längesen jag var på någon vandring i den här stilen.
Tanken är iaf vandring med mat över öppen eld och natt under tarp (ensamma vargen) Sovit tidigare i dessa förhållande så det vet jag redan att det inte blir några större problem.
Eld och matlagningen är inte heller något större problem.
Men tips och trix för vad man kan tänkas behöva ha med sig kan vara skönt, liten påminnelse om de där småsakerna man kanske glömmer men väl kommer på när man är ute.
Har:
Rygga (70 liter, så funderar på skaffa mindre för dessa turer, men den får duga nu)
Liggunderlag
Tarp (norska militärens variant av ensamma vargen)
Sovsäck
Underställ inc balaklava (blir närmare 4 grader om nätterna numera här)
kokkärl
Kniv
tändstål
bestick
snöre (tunnare rep, för bindning av tarp etc)
ficklampa
mindre första hjälpen-kit
Vatten (kommer troligen också använda från vattendrag etc också)
Mat (frystorkat etc)
Termos för varmvatten / kaffe
Extra sockar
Går klädd: (varierande mängd beroende på väder såklart)
M90-brallor
vandringskängor
skjorta
t-shirt
skaljacka
mössa/keps
handskar
Säkert glömt nått som jag faktiskt har, men behövs det nått mer? Behöver man ha massvis med olika kläder att byta till eller räcker det som jag nämn ovan?
Glad för alla tips och trix ni kan ge. =)
(verkar vänta mig lite risigt väder, men ska inte låta det hindra mig. Sålänge det inte vräker ner redan vid start, då kanske suget avtar =) )