GustavOh; sa:Allvarligt talat är väl det största bekymret konflikten mellan bärkomfort och åtkomst.
Det tyngsta i min packning är som regel tält och mat. Som min ryggsäck är beskaffad är det smidigast att surra tältet i ramen under säcken, och lägga alla matprylar i det undre facket. Gissa om viktfördelningen blir åt helsicke? Men då är tältet ur vägen vid rast, och maten lättåtkomlig, samtidigt som den inte är i vägen för något annat.
När det gäller tält så är det ju viktigt att vara medveten om att man ju inte är tvingad att ha tältet i sin orignalpåse. Jag rullar tältet så att det får plats under topplocket, stänger och pinnar och sånt packar jag på annat sätt (stänger kan t.ex. vara i ryggsäcken, finns alltid hörn att "fylla ut").
Sen det här med åtkomlighet, det blir ju lätt så att man tänker "tältet behöver jag inte komma åt under dan så det ska inte ligga överst", men är tältet ordentligt ihoprullat/vikt är det ju inget problem att lyfta bort det vid matrasten och sen lätt lägga tillbaka det. Det man vill undvika är ju att behöva riva upp hela säcken för att man ska ta en macka på rasten eller byta strumpor.
Jag har ibland packat en del saker i en lös packpåse och haft överst just för att det skall vara enkelt att flytta åt sidan vid rast. Den packpåsen flyttas alltså vid kortare raster, men den öppnas inte förrän det är dags att slå läger. Alternativet hade varit att få tyngdpunkten lågt.
Ryggsäcken är inte alltid gjord för att packas så som man kanske behöver packa den, då får man försöka kompromissa.