Packmått vs packvikt

Har funderat lite ang packmått och packvikt... ex. tält så finns de ju ett djungel av lätta tält med olika egenskaper,vikt och mått ..

Har tittat runt lite och fått nojja på en del onödiga små detaljer,hur viktigt är packvolym vs vikt??..

ett ex..
Tält nr1 väger 1,3kg med packmått på 49cmX19cm.

Tält nr2 1,9kg och packmått på 38cmX16cm

Alltså de jag funderar över är att det finns riktigt lätta tält på1-1,3kg som har större packmått än 3-400g tyngre tält.. vad ska man gå på,vikt el packvolym??
 
Solklart gå på vikt.

"Packmåttet" så mätar dom väl bara pakpåsens storlek och hur hårt packad den är beror ju givetvis på, exempelvis så har ju hillebergs påsar rätt mycket plats över jämfört med exempelvid TNFs påsar, iaf enligt min erfarenhet :) Längden kan ju även avgöras av hur långa sektioner det är i tältbågarna..
Så det blir ganska godtyckligt :)
 
Tältet utanpå ryggsäcken

Sätter du tältet utanpå så spelar väl packmåttet ingen roll om det inte blir så stort så att det fastnar i buskar och träd.
 
Byt påse

Byt ut tältets orginalpåse till en vattentät med luftningsventil så kan du pressa ihop det lätta fina tältet till en liten behändig volym. Lätt och praktiskt.
 
Volym beror väl också på hur du packar tältet. Jag packar t ex ofta bågen inuti säcken, pinnarna i lockfickan och duken utanpå.
 
Jag kör enligt skutvikens modell. Mina 2-3 manstält blir väldigt små när man packat dem i packpåse med ventil. Pressar ur all luft och knycklar ihop. Har oftast tältet i nedre facket och stänger och pinnar/spik separat.
 
Fuktigt tält torkar ju bättre utanpå säcken. Volymen sällan så kritisk som vikten. Bär hellre volymöst liggunderlag som fungerar när jag rullar ut och sätter mig på än dylikt som måste blåsas upp först.
 
Hur tusan packar man så tältet torkar utanpå säcken? Blir det inte väldigt mycket fladder för att få någon som helst torkeffekt? Jag brukar bara i nödfall, om det är eller har varit mycket blött, koppla lös och packa innertältet separat så det håller sig helt torrt. Torkar yttertältet så torrt det går med en supertrasa innan jag packar ihop.
 
Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg