Packlista för 3-4dagar i Fjällen.

Du har fina grejer, hur har du använt dom hittils och vad är din erfarenhet från det? Jag har personligen lärt mig mer per timme på att vara ute än på att läsa andras packlistor. På en helg, fredag-söndag, om du tar höjd för regn och kyla, så lär du dig vad som krävs för 3-4 dagar i fjällen.

Du har fina grejer, hur har du använt dom hittils och vad är din erfarenhet från det? Jag har personligen lärt mig mer per timme på att vara ute än på att läsa andras packlistor. På en helg, fredag-söndag, om du tar höjd för regn och kyla, så lär du dig vad som krävs för 3-4 dagar i fjällen.

Kan inte annat än att hålla med!

En packlista bör byggas upp stegvis, precis som ett outdoor intresse. Själv blev jag intresserad av naturen genom att vandra 1-2 mil i princip varje söndag. Jag insåg att jag behövde vettiga kängor så jag skaffade ett par Meindl. Kanon! Regnjackan var billig så jag skaffade en Haglöfs gore tex jacka och vips blev regn ett mindre problem. Naturkompaniet sålde strumpor i merinoull billigt så jag köpte ett trepack. Jättesköna att vandra i. Osv. Köp en sak i taget efter behov och testa den "där ute".

Frystorkad mat är inte gott. Men kryddar man den så smakar den mer. Ett tips är att beställa från nätet. AddNature är min hovleverantör. Naturkompaniet har ett bra sortiment och kunnig personal men tyvärr är de 10-50% dyrare än AddNature, Outnet, GetOut osv. När jag är ute på flerdagarsvandringar så brukar jag äta frystorkat till lunch (går snabbt, lite disk), och en riktig måltid på kvällen. Exvis en påse Uncle Bens jasminris blandad med en skivad ölkorv, pinjenötter, skivad vitlök och kryddor.

Stort tack för alla svar hörrni :)

Självklart förstår jag att sitta och läsa på forum inte ger mig någonting mot att faktiskt vara ute och vandra och praktisera det man tror man kan :)
syftet med den här tråden var mest att få lite insyn på vad ni som lättpackar har med er i era säckar. Få lite tips och Idéer. Och det är precis vad jag fått nu. Så ska se till att börja packa väskan och ut och promenera och justera efter det nu. Så borde jag ju så småningom komma fram till vad som ska med :)

Hehe jo grejorna jag har köpt på mig är väl ingen utrustningen för en gröngöling direkt. Handlar ju om en hel del pengar.
Men har köpt allt begagnat så det är ingen fara! ;)

två stycken frågor till kom jag på.

Behöver man något isolerande förstärkningsplagg med sig på sommaren i fjällen?
Kan ju bli lite händigt väder menar jag. Räcker det med underställ, mössa och att se till att hålla sig torr? eller krävs det värre grejor i stil med en lite tunnare dunjacka/tröja?

och...

Det GUSBO ( tack för din packlista förresten ) nämner om att man ska se till att komprimera sovsäcken.
Är det inte bättre att ha den löst packad i en påse så man t.ex kan lägga den mjukt i mot ryggen i ryggsäcken för att få en bra bärkomfort? ( min ryggsäck har ingen ram )
och är det inte lättare att knöla dit resten utav packningen då om man kan få allt att "sjunka in" i sovsäcken istället för att den ska vara en stenhård boll som man ska behöva packa runt och försöka få att ligga på ett bra vis. Borde ju skona dunet också.
Eller är jag ute och cyklar nu? :)

.
oavsett.vad:
Låter mycket vettigt allt du säger, bra-bra! :)

Förstärkningsplagg! Absolut!
Förslagsvis fleecetröja eller liknande.
Så om du känner dig frusen någon kväll drar du på dig hela understället, t-shirt, varmtröja, ordentliga byxor och hela regnstället, samt förut nämnda raggsockor. Det borde duga. Tycker jag... :)

Det är i alla fall vad jag brukar ha med mig i fjällen i augusti.

Det där med sovsäcken låter som en smaksak tycker jag... Typisk sak att testa dig fram till vad just du vill ha! Ingen metod är nog sämre än någon annan. :)

.

Behöver man något isolerande förstärkningsplagg med sig på sommaren i fjällen?
Kan ju bli lite händigt väder menar jag. Räcker det med underställ, mössa och att se till att hålla sig torr? eller krävs det värre grejor i stil med en lite tunnare dunjacka/tröja?

Tidigare körde jag fleecetröja o dyl. Senaste högfjällsvandringen hade jag mössa, handskar, långkallingar, funktionsbyxa, underställströlja och lätta skal/regnkläder. Endast en duntröja som förstärkning till kvällarna. Nästa sommartur skippar jag långkallingarna och använder regnbyxorna som förstärkning vb. Kommer funka i ett par minusgrader. Tycker jag är ett bra koncept

Tycker absolut du skall ha förstärkingsplagg. Du överlever bra genom att krypa in i sovsäcken, men det vill man ju inte göra hela tiden.

Fleece tycker jag personligen är för kallt (och relativt tungt). Stor plats tar den också. Duntröja är grymt skönt. Även mitt på sommaren. Kom ihåg att det inte sällan är runt nollan på kvällen och natten i fjällen. En lätt syntetjacka är också varmare än fleece och hyfsat billig.

Just nu finns det en duntröja för 400 kr på stadium outlet. Billigare än så blir det nog inte.

Ja jag såg dom där duntröjorna på Stadium Outleten i Sälen. Visste dock inte om jag behövde ha en sån då, eller vad det var för kvalité så gjorde aldrig affär.

Var dock till Haglöfs Outlet i helgen i Avesta och fyndade en "Barrier Pullover". Känns väldigt lätt och packbar. Varm är den också. Den blir nog perfekt :)

Nu ska jag bara ta och lära mig att torka mat sen så är jag fit for fight! ;)

Stort tack för alla svar hörrni :)
...
Är det inte bättre att ha den löst packad i en påse så man t.ex kan lägga den mjukt i mot ryggen i ryggsäcken för att få en bra bärkomfort? ( min ryggsäck har ingen ram )
och är det inte lättare att knöla dit resten utav packningen då om man kan få allt att "sjunka in" i sovsäcken istället för att den ska vara en stenhård boll som man ska behöva packa runt och försöka få att ligga på ett bra vis. Borde ju skona dunet också.
Eller är jag ute och cyklar nu? :)

Jag tror det är betydligt bättre att packa ner sovsäcken i sin påse eller drybag både för att hålla den torr ren och hel, blir dun blött så kommer du i princip behöva torktumlare för att torka det, jag har min i drybag, mest för att det är lätt att komprimera så mycket man vill, men även om jag skulle plurra.
Sen är det ju inte ramen på en ryggsäck som skyddar mot knölig ryggplatta.
Men sen tycker jag inte det finns nått egensyfte med att packa ner sovsäcken så litet som möjligt, dels för att dun skadas om det packas alldeles för hårt (men det är nog väldigt hårt, tror jag) men även för att så länge det får plats i ryggsäcken så får det plats! :)
Det är ju ingen mening med att ha massa liter tommrum i säcken och sen en klump stenhårda paket i botten, säcken blir värre att bära och så är det ju inte lika snyggt med en ihopsäckad ryggsäck! ;)
Packa ihop så mycket du behöver för att det ska bli lagom fullt i säcken.

Ang förstärkningskläder så tar jag med min powerhoudi, dvs typ en lite tjockare fleecetröja, underställsbyxor och lite mer ledigt sittande långärmad merinotröja.
Sen regnställ som faktiskt ger väldigt mycket extra värme! :) Det räcker för mig.

Edit: Favoritkudden är powerhoudin nerpulad i ärmen på tröjan.

Senvåren

Hmm, du ska gå på senvåren skriver du inledningsvis... Då kan du vakna till ett par dm nysnö och ett gäng minusgrader, så det där med förstärkningsplagg är inget du lämnar hemma. Senvår är ju näst intill vinter, n ä s t i n t i l l !!

Junioren

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg