Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

Soltiderna stämmer säkert bra men pannlampan är så att man kan läsa på kvällen, göra toppturer med sen ankomst till lägret, bra om man måste ut och se till tältet i hårt väder etc. Jag vill ha den med from första veckan i aug.

Klädfrågan N1 absolut nödvändigt, N5 klarar jag mig utan:

1 par Seal Skins Mid Light Sock (120 g) N3/Komforthöjande vid pissväder.Alternativet är plastpåsar på fötterna inte så bra vid längre vandring.

2 par Ullsockar tjocka (150 g) N1
3 par Ullstrumpor tunna (120 g) N1

2 par kalsonger syntet (106 g) N5/1 par är kanske tillräckligt

Underställ Aclima Ultranet (260 g) N1
Underställ Ortovox Merinoull (300 g) N3
-Tillsammans är det en N3 men jag ska byta ut Ultranet mot Superbrynje och då går merinostället in som förstärkningsplagg

T-shirt Syntet (110 g) N4
- Klarar jag mig utan men komforthöjande vid varmare väder om man fått för mycket sol på axlarna alt att det blåser lite.

MontBell U.L.Down Inner Jacket (200 g) N1
- Längst ner i ryggan tas fram om annat är blött - ovärdelig!

GoLite Ether windjacket (110 g) N2
-Bidrar till vandringskomfort då den andas bättre än Superflyjackan, ersätter skjorta som dom flesta bär med sig, lätt, vindtät

Montane Featherlite byxor omgjorda till zipoff (160 g) N1/Andasbyxor som är vindtäta, lätta och dessutom shorts i samma plagg

Montane Superfly skaljacka (425 g) N1
-Här kan man välja lättare men knappast bättre, tål att bära ryggan "med"

Integral Designs eVENT rain pants (269 g) N1
-Andas mycket bra, helt vattentäta

Base Design Spinnaker chaps (44 g) N5
-Snabbhetshöjande vid vad och bra väder

Lundhags Forrestkängor (1 280 g) N1
Fingervantar (47 g) N2

Keps Arcteryx (50 g) N4
Extra skosnöre (10 g) N1
Inläggsulor extra (50 g) N4
Kardborreremmar elast för vad 4 st (80 g) N1

Jag vet inte vad jag ska spara in på mer: Kalsongerna, Kepsen, Holkarna, T-shirten tar jag bort allt sparar jag 250 gram...
 
T-shirt Syntet (110 g) N4
- Klarar jag mig utan men komforthöjande vid varmare väder om man fått för mycket sol på axlarna alt att det blåser lite.

GoLite Ether windjacket (110 g) N2
-Bidrar till vandringskomfort då den andas bättre än Superflyjackan, ersätter skjorta som dom flesta bär med sig, lätt, vindtät

Skjorta kör jag med istället för T-shirt, inte som vindjacka.

Skjortan är tunn (väger 150 g), skyddar mot både sol och mygg om det behövs, det går att kavla upp ärmarna och den går också bära uppknäppt om man bara vill skydda sig från att bränna ryggen i lägret.
 
marmotta; sa:
(Klipp)

Likartat med överkroppen,
jag tar av tröjan och behåller skjortan på.
Den är i goretex och så gott som alltid torr.

(klipp)

GT-skjorta verkar intressant. Är det "vanlig" GT eller Next-to skin-varianten (brukar kallas Gore-tex NS och är ngt slags dryloft om jag fattat det rätt).

//J
 
joru; sa:
marmotta; sa:
(Klipp)

Likartat med överkroppen,
jag tar av tröjan och behåller skjortan på.
Den är i goretex och så gott som alltid torr.

(klipp)

GT-skjorta verkar intressant. Är det "vanlig" GT eller Next-to skin-varianten (brukar kallas Gore-tex NS och är ngt slags dryloft om jag fattat det rätt).

//J

Vet inte så noga. Den har ett tunt rödrutigt yttre
skikt och ett tunt blankvitt inre skikt. Den
börjar bli rätt sliten, men var ett fantastiskt
alternativ till de hopplösa flanellskjortor jag körde
med i början. Märket är Salewa. Jag köpte den 1996
i Spanien.
 
skal- allmänn fundering

varför regnjacka + annan skaljacka-förstnämnda är ju både och...
å andra sidan har jag byxa med avtagbara ben+regnbyxa,skulle eg ha regnbyxa + bara gå i trosor för att spara in på kläderna
tunna ullkläder,långkalling,tröja och tunnasockor har jag som läger/sovklder sen jag tvättat hela kroppen/alt badat.
ALDRIG i sovsäcken svettig;fryser då garanterat + allmän "äckelkänsla".
Börjar f.ö frysa om jag sitter ine i huset i mina superställ och är svettig efter träning,fått för mej att de "drar värmen ur kroppen" likväl som fukten ut i nästa plagg
 
Re: skal- allmänn fundering

brigas; sa:
...Börjar f.ö frysa om jag sitter ine i huset i mina superställ och är svettig efter träning,fått för mej att de "drar värmen ur kroppen" likväl som fukten ut i nästa plagg

Det beror på att den uppvärmda fukten från huden snabbt transporteras bort från kroppen, det gör att det blir en snabb avkylning innan tyget torkat.

Typiskt är att man efter cykling känner sig ”ruggig” vid ryggslutet, där brukar jag först bli svettig.
 
Re: skal- allmänn fundering

brigas; sa:
varför regnjacka + annan skaljacka-förstnämnda är ju både och...
-bättre vent. i vind"jackan" som väger mindre än en skjorta.

å andra sidan har jag byxa med avtagbara ben+regnbyxa,skulle eg ha regnbyxa + bara gå i trosor för att spara in på kläderna.
-optimalt viktbesparande ja men vi snackar i mitt fall 250 gram = tunn microfleecetröja. Tycker att jag uppnår bättre vikt/funktion med vindställ ie zip offbyxa och vindblus.

tunna ullkläder,långkalling,tröja och tunnasockor har jag som läger/sovklder sen jag tvättat hela kroppen/alt badat.
-Jag också, dvs merinoställ + vindställ.

ALDRIG i sovsäcken svettig;fryser då garanterat + allmän "äckelkänsla".
-Det är endast för att torka stället om det är fuktigt(inte dyblött), tar sällan av nätunderstället om vädret är ostabilt men sköljer upp det när jag tvättar av mig på kvällen om det är torkväder.
 

Liknande trådar