Packa havskajak

Moderna långfärdskajaker är generellt större i dag än för 15 år sedan samtidigt som sovsäckar och liggunderlag har krympt rejält. Kan vara en vits med att packa i packpåsar för att hålla grejerna på plats och undvika att något fastnar i för eller akterskepp. Om möjligt förankra tunga föremål, genom att tex kila fast dem med mjuka föremål eller använd packlådor som inte kan fara omkring i kajaken. Point65 Freya är ganska stor.....

Precis som Utvandaren tycker jag också att man ska prioriterar vad man vill få ut av sin tur och packa de grejerna man uppskattar. För vissa är det viktig att kunna sitta på en ö och njuter av en vin med god mat, andra prioriterar att bara paddla långt osv...
Jag gör den avvägningen inför varje tur. Vill jag fota tar jag med mig 2kg fotoutrustning, är det ruggigt åker de tunga filtarna med så jag kan sitta mysigt, hade tom knölat ned en avlång princesstårta i min grönlandskajak en gång när jag var på myspaddling med vänner och fyllde år.
De flesta turer gör jag dock ensam på 2-3 dagar och då vill jag oftast just paddla och hänga på vattnet, fika lite på en ö och slå läger för att sova på en annan osv.
min kajak väger 17kg, utrustningen beror lite på hur jag vill sova (tält eller bivaq eller hängmatta osv) men hela sovutrustningen är kring 2,5kg beroende på väder, på vintern ca 3,5g, sedan brukar jag laga mat på vattnet jag paddla i och det tar ned vikten på packningen såklart. ngr hundra gram för köket, lite kläder, och mat...
En "dubbelsak" jag har i min kajak är tex en 1cm tjock cellplast matta längs hela botten av min kajak. Tack vare den är det varmt och gosigt i kajaken även på vintern och jag paddla med 3/4 byxor från tidig vår och sedan till sen höst. Cellplastunderlaget kan jag sedan sitta på under rasten och har som förstärkningsplagg till min lätta sovmadrass.

Vikten från det jag bär hade jag inte räknat in i de 25kg men då jag paddla som en grönländare är det bara en tuiliq och neoprenbyxor plus en vanlig tröja samt handskar på vintern jag har på mig. Min tyngsta paddel väger 418g, sen är det inte så mkt mer som tynger ned.

Att Paddlaren har betydelse är självklart men det finns ändå lite "men"
Jag som paddlare sitter just mitt i och i en "rätt" designad kajak sitter jag balanserad vilket packningen aldrig gör.
Hur vikten av paddlaren är fördelad spelar förstås roll, ngn med stor mage men liten överkropp upplever kajaken annorlunda än någon super trimmad välmuskulerad person med karaftig överkropp men ingen mage osv...
Om man nu skulle kunna skala av 10kg av paddlaren och lägga 5kg i fram och bak av kajaken istället skulle den låta beter sig annorlunda.
Om man säger att en stor paddlare skulle ta en större kajak så hen kan ta med packning är även då kajaken proportional beter sig lika är tröghetsmomenten för hela ekipaget ändå högre.
I mitt eget fall känner jag även att jag just vill sitta i den kajaken jag har då den uppför sig precis som jag vill det. Visst en större kajak skulle tillåta mera packvikt och har nog även större packluckor (största packhål jag har är på 19,4cm i diameter) men då försvinner den känslan jag få av min kajak när jag är på vattnet. Priset jag betalar för det är då att jag är begränsad med packning då min kajak ändra sitt beteende redan med ganska små viktförändringarna...men eftersom jag ändå bara är intresserad av lättpackning så stör mig inte detta.
Och det som jag tycker väldig skönt är att jag har få grejer som sagt, ser det så ofta när man träffa folk på stranden att det lätt tar en timme tills de har lastat allting och evigheter när de packa upp medan jag är paddelklar på en kvart sen jag har parkerad bilen. Ibland har jag tom stoppad in allting i kajaken där hemma redan då det ändå knappt märks när jag lasta på taket.
Skillnaden bli då att jag inte känner det lika "motig" när jag vill paddla ofta. En liten kort kvällstur ut till en ö och sova över och sedan hem på morgonen innan man ska till jobbet är då ett alternativ när inte alla kringsaker som att packa och torka grejer osv tar så mycket tid och jag kommer ut mycket oftare än att sitta hemma istället.

Men för att inte kommer bort från grundämnet i tråden så tycker jag att hur man än bär sig åt med vad man packar bör man alltid tänker på
- har allting som inte ska bli blött vattentät packat. Även när kajaken redan är 100% tät bör man packa med vattentäta påsar
- packa de tunga grejerna närmast sittbrunnen, det tyngsta helst bakom runpan
- packa så att tex fikat är tillsammans på ett ställe osv så man slipper drar fram allting för att fixa en situation
- packa varma kläda och gärna nära till hands - man fryser lätt när man inte är van med utelivet och har varit utsatt för vattnet och vind hela dagen. Man fryser även väldig mycket om man har fått för mycket sol på sig över dagen
tänk gärna på mössa och handskar även på sommaren om man är frysen av sig (har sett många som började frysa när man satt på en ö och själv också upplevt det ett flertal gånger)
- nu när det är kallare har även en extra mössa för att kunna paddla med och som få bli blöt (Hiko har jätte fina som även värmer när de är blöta) lätt hänt att man slå runt och mössan är blött och man fryser som bara den...
- Dunjackor gärna med huva är uppskattade ute på öarna, de tar inte mkt plats att stuva undan, väger inte mycket och värmer väldigt gött.

Ett litet tilläggstips vid packning: Lyft kajaken vid balanspunkten vid insidan av sittbrunnssargen och notera exakt var och hur du har händerna placerade före du börjar lasta. (Lyfter du vid utsidan av sittbrunnssargen så kan det vid vissa fabrikat sluta med att sargen lossnar...) Upprepa då lastningen är nästan klar, så har du bra koll på balansen och kan justera med de sista prylarna. Ett enkelt tips, men alltför många börjar fundera på balansen först då de har uppskattningsvis packat halvvägs och saknar då referens.

Väldigt många bra tips i tråden.

Ett tips som min fru tillämpar i sin Nordkapp är en flyttbar vattendunk i sittbrunnen för fintrimning av lovnings/fallningstendensen. Hennes Nordkapp är av den modellen som bara har fast skädda och den kajaken är rätt kursstabil och känslig för trimningen.

Vissa kajaker är känsliga för för mycket vikt akterut. Kan vara idé på t ex VKVs Måsenmodeller att lasta vatten baktill i främre packutrymmet för att de skall bli mer lättdrivna. Annars är förstås roderkajaker generellt lite mindre känsliga avseende balanstrimning.

Thure

Återigen tack.

Vad kul att ni har lust att dela med er av era erfarenheter. Jag hade nog fått till det till slut men detta är ju en slags genväg att "sno" lite idéer av andra. Man skall ju inte försöka uppfinna hjulet en gång till.
Ja Point 65 Freya är en ganska stor kajak. Det var det jag ville ha.
Jag har haft en liten länge nu som inte lämpar sig för långfärd. Blev rekommenderad denna och när den dök upp till fyndpris var det bara att slå till. Det än lite småfix med den men det har jag bra betalt för :).
Jag ska nog skriva ut och göra en liten bok av era tips.
Tack och hör av er om ni kommer på nått mer. (Det var tydligen ingen som provat vattenrening)
Hade gott
Erik

Som så många andra redan sagt så är det många bra tips ovan redan. Lite små tips vill jag ändå bidra med. 1:a hjälppåsen brukar jag rekommendera att man har i fikaluckan. Lägg även dit dokumentation om vem du är, eventuella sjukdomar och närmast anhörig. Förstärkningsplagg, fika och annat som kan behövas på vattnet brukar jag även ha i fikaluckan (kanske självklara saker).

Färgkod Drybags

Jag har själv använt mig av ett system där bl.a Röda Drybags i olika storlekar innehåller "Nödsaker"
i mitt fall Expeds 1:st Aid bags M/L .

(En inplastad lapp med Färgsystemet ligger i lilla fikaluckan ihop med pers uppgifter och mobNr till anhöriga.)

A) Sjukvårdsbag /Värmefilt/Heatmax ed. http://www.addnature.com/lifesystems-waterproof-first-aid-kit-423551.html

B) 2xUnderstäl/kallingar/Ullsockar/Incamössa/ullvantar

C) Byxa/Fleece/Syntetjacka

Jag har varit med om situationer där förnuftigt tänkande upphört och där kan ett inövat färgsystem vinna tid. Framförallt om andra skall leta efter dina saker i din packning om du själv är i nöd.

Likaså förespråkar jag Syntet/Permaloftjackor med huva då de håller värmen även i fuktig väderlek och i blött tillstånd.

Jag har i helgen badat och plaskat för att öva nödsituationer i vinterklädsel - Torrdräkt + underbeklädnad och dessutom ett rejält regnväder Lördag kväll med resultatet av att allt förblev oerhört fuktigt även på Söndag morgon. Ett exempel på att inte packa med för snålt för att jaga packvikt. Här var det verkligen gott med extra extra varma kläder.

PLB:N har gett mig en oerhörd trygghet men den bärs på flytvästen givetvis.

Min dunsovsäck samt Exped Downmat och kudde ligger packat i fören i en - http://www.addnature.com/sea-to-summit-big-river-tapered-dry-bag-w-event-35l-yellow-436919.html

Även jag tillhör dem som gärna packar med lite extra smått o gott och vill unna mig det där lilla extra på turerna :)
Många liter vatten är med oavsett längd på turen...

Många kloka tips i denna tråd f.ö....

Senast ändrad:
Packa havskajak?

Ja nu är det mesta sagt. Gräddan av gräddan har talat. Jag lär mig varje gång något nytt. Den samlade erfarenheten på utsidan av att packa en kajak måste vara massiv.

Kvar en liten skitfråga.
TS hade köpt en havskajak och frågade hur man packar en sådan.
Jag vet fortfarande inte vad en havskajak är.
Varje gång folk förklarar så stämmer det inte.
Det blir aldrig något konsensus.

Kajak som paddlas på havet? Det är inte så många.
Dom som faktiskt har paddlats på havet kvalar inte in.
Eehh? Näe det gör dom inte.

Vad behöver man för packning om man ska paddla på havet?
Om man kan bestämma det kanske man kan förklara hur just denna packning ska packas i en kajak.
Vilken kajak? Det finns mig veterligt, antingen ingen definition på just vad en havskajak är.
Eller så finns det för många.

Hela detta inlägg avsett som en rent filosofisk betraktelse.
Ni andra som vet allt får gärna debattera. Jag avstår.

mvh thomas

Utan att filosofiskt debattera havskajakens vara eller inte vara tar jag ett annat sidospår:

Lägg även dit dokumentation om vem du är, eventuella sjukdomar och närmast anhörig.

Dokumentation om vem du är är naturligtvis bra att ha i kajaken, varför inte också i tältet, men markera flytvästen med ditt namn och telefonnummer så att det inte under någon omständighet lossnar på ett bra tag. Skulle det gå riktigt illa, att du kapsejsar och blir separerad från din kajak för att följande vår flyta upp på en strand i Estland så är det kanske trevligare för de anhöriga att veta att det är du som är hittad och inte igen en John Doe. Skulle det inte sluta riktigt så illa så kan uppgifterna avgöra om sjöräddningen inleder ett stort räddningspådrag eller inte pga flytvästen som hittades flytande, den som du "bara tillfälligt" trots protester hängde upp bak på trailern före ni trötta i brådskan stuvade "allting" in i bilen efter en lyckad paddeltur i busväder.

Kvar en liten skitfråga.
TS hade köpt en havskajak och frågade hur man packar en sådan.
Jag vet fortfarande inte vad en havskajak är.
Varje gång folk förklarar så stämmer det inte.
Det blir aldrig något konsensus.

Kajak som paddlas på havet? Det är inte så många.
Dom som faktiskt har paddlats på havet kvalar inte in.
Eehh? Näe det gör dom inte.

Vad behöver man för packning om man ska paddla på havet?

Spelar det så stor roll. Den kajak du väljer att använda måste du packa.....
Skall du paddla runt hörnet så är det andra krav än att paddla 3 veckor där det kanske inte finns
dricksvatten....

För att få någon typ av diskussion så tror jag vi har en bild av vad en havskajak är se ex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Havskajak

Sedan finns det många aspekter i detta som inte hittar hem i en allmän fråga.....

Själv har jag nog paddlat i mer än 20 år och är fortfarande inte nöjd i vad jag har med som
sjukvårdsutrustning på mina turer. Har köpt flera färdiga kit, gått kurser i frluftssjukvård men
inte landad i denna "lilla" del av packningen.....

Bästa vännen inom detta område är detta häfte jag hittat
http://www.kajak.nu/kajakfard/kajakutsjukvard.pdf
"”Kajakutsjukvård - en liten handledning att ha med i sjukvårdslådan utgiven i samråd med ”Kontaknätet för långfärdspaddlare 1998"

Summa summarum att packa en kajak är ett stort område så mitt tips är lyssna och lär och sedan då man börjar bli trygg så hittar man egna lösningar...

Jmf ShuHaRi ;-) http://martinfowler.com/bliki/ShuHaRi.html Imitate, Assimilate, Innovate

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Barnsitts och packa klepper Paddling allmänt 2
pad Packa bort lovgirighet? Paddling allmänt 8
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg