på väd till Nepal

Jag skulle bli glad för tips om Nepal. Ska dit (på bröllopsresa) från mitten av oktober till januari och skulle vilja komma i kontakt med någon som varit där, eller ska dit. På listan står bl a trekking och toppbestigning.

Vill gärna bli tipsad om pålitlig sherpa / företag att få hjälp från.

Är det någon på väg dit, med samma mål och med plats kvar i gruppen så är jag tacksam för kontakt!

Jag har varit i Nepal 2 ggr och vandrat, sista gången gick vi i ett område som hette Ganes Himal som är ovanligt att vandra i, vi var 3 st som ville vandra för oss själva och vi anlitade Higlanders trekking dom lade upp en rutt precis efter våra önskemål till ett bra pris men det går att hitta billigare bolag men då kan trekkingen också bli där efter. Mycket fin mat under vandringen var något som vi uppskattade mycket. en kock, vakt, guide och nio bärare. Något som absolut är ett måste om ni vandrar i område där det inte går att köpa vatten på flaska är ett vattenfilter som ni kan filtrera vatten igenom, annars måste vatten kokas i minst en timma för att vara säker på att inte bli magsjuka. Här kommer trekkingfirman http://www.highlandernepal.com/why-swe.htm

Detta hotellet bodde vi på sist i Kathmandu fem minuters gångväg från Thamel vilket är en fördel man slipper allt oväsen, Hotellet var bra och jag tror det kostade 60 kr per natt per person om jag inte minns fel inkl dusch på rummet, något att rekommendera om man inte skall bo på lyxhotel vilket är dyrt http://www.visitnepal.com/ktmpeacegh/#Facilities

Trekkingfirma

Hej,
har varit i Nepal två hela somrar. En för klättring och en för forskning. Har tillbringat hela 20 veckor sammanlagt i Everest-regionen. Glöm inte att kolla med ambassaderna om hur läget är i landet. Då jag var i Lukla förra sommaren, sprängdes en del bomber, samt att två hotell brändes ned. Så lite oroligt var det även där. Hur som helst, turisterna brukar gå säkra, både maoister och icke-maoister är införstådda i hur viktig turism är för landets fortsatta vara.
Jag använde samma firma som Göran Kropp använder i Nepal, nämligen "peak promotion". Deras ägare heter Wongchu Sherpa, och har varit på toppen av Everest åtminstone 4 ggr - dessutom är han väldigt vänlig, och pålitlig.
Lycka till, önskar man själv fick åka en gång till.
David

Jag har varit i Nepal 2 ggr och vandrat

Jag har varit i Nepal 2 ggr och vandrat, sista gången gick vi i ett område som hette Chulu East som är ovanligt att vandra i, vi var 3 st som ville vandra för oss själva och vi anlitade Tibet Holidays Travel & Adventure dom lade upp en rutt precis efter våra önskemål till ett bra pris men det går att hitta billigare bolag men då kan trekkingen också bli där efter. Mycket fin mat under vandringen var något som vi uppskattade mycket. en kock, vakt, guide och nio bärare. Något som absolut är ett måste om ni vandrar i område där det inte går att köpa vatten på flaska är ett vattenfilter som ni kan filtrera vatten igenom, annars måste vatten kokas i minst en timma för att vara säker på att inte bli magsjuka.

http://www.tibetholidays.com or http://www.tibetfamilytours.com

Spara på bränslet!

Att koka vatten för att döda bakterier lär enligt sakkunniga ej bli bättre än efter 7 minuters kokning. Filtrering för och god vattenhygien underlättar. Skaffa gärna filter som är lätt att arbeta med mer än 15 minuter i taget. Vattenrening i fält är tungt, tråkigt och frekvent arbete. Samlingskärl och grytor stora nog för sällskapet måste oxså medföras.
//J

Jag har vandrat tolv gånger i Nepal

Ska dit (på bröllopsresa) från mitten av oktober till januari

Jag har egentligen bara ett enda råd, men det är centralt, det kan faktiskt avgöra om ni kommer att ha en underbar vistelse i Nepal eller ej, att ni inte ska binda er för att anlita någon firma hemifrån Sverige. Den nepalesiska trekkingindustrin är inne i en kris, utbudet av trekkingtjänster överträffar efterfrågan alldeles enormt, samtidigt som en massa klåpare gett sig in i den. Det är folk som knappt fjällvandrat innan de kom på att de skulle bli trekkingagenter.

När det gäller de vanliga teahousevandringarna finns inget som helst behov av gajder och bärare. Lite tillspetsat kan man säga, att det finns så bra hotel hela vägen att det enda ni behöver ha med är varsin tandborse och något varmt.

För laglig klättring krävs tillstånd och sardar. Detta ordnar ni bäst på plats i Kathmandu. Ni har ju tre månader på er och det ger er utmärkta möjlighter att verkligen hitta rätt i marknaden, att hitta nepalser ni vill ha med er på turen och lära känna dem innan ni slantar upp besparingarna.

Ytterligare en sak som är bra att veta är att Nepal har ett strikt kommissionssystem. Den som ordnar en affär åt någon annan får i regel tio procent av vad man betalar. Detta gäller t ex om man blir tagen till en affär eller hänvisad av sitt hotell till en trekkingfirma. Detta påverkar också de råd man får. Kom ihåg att befolkrningen i Thamel i princip aldrig vandrar i bergen och inte är någon pålitlig källa för info. Faktum är att de ofta kan försöka desinformera en totalt i syfte att man ska spendera pengar så de får sin kommision.

Satsa på ett par bra trekkingböcker, det finns en massa, läs in er, planera, åk till Nepal, och ordna eventuell hjälp på plats genom direktkontakt med folk som ni möter ansikte mot ansikte så ni vet om ni kommer att trivas med dem. Och, för guds skull, skiljs inte från en krona, innan ni träffat dem personligen. Och, som sagt, vandringar till Everest BC, Annapurna Circuit m fl är ofta mer givande på egen hand.

Vandring i Kanchenjungamasivet i östra Nepal

Hej!

Jag har gjort en vandring i Nepal (2001) tillsammans med min far som var reseledare. Han har vandrat i Nepal 10-12 gånger och har mycket erfarenhet.

Vi var borta i 1 månad och själva vandringen varade i 21 dagar.

Har mycket att berätta, men smidigast är kanske att du går in på min hemsida för att läsa om vandringen. Det är en rätt utförlig hemsida där du säkert kan få en del tips, råd och ideer.
Sidan når du här: Nepal 2001

Mvh/
Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomerL Önskar tips på dagsturer i Zillertal Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Anna_W Vandringstips på Sardinien? Trekking 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg