På skidor i Libanon

Hej!

Tillsammans med goda skidåkarvänner planerar jag en resa till Libanon i februari med skidåkning som mål.

Är det någon som gjort en resa dit som har tips kring en sådan resa vore jag jättetacksam. Saker vi funderar över är bl a

1. Vilka är de fina systemen att åka i? Vi åker gärna utanför om det går (hanterar sändare + övrig utrustning) men pisten funkar också fint. Är beredda att stå ut med lite omak/längre resväg/okomfort för fin snö!

2. Finns det områden där det skulle vara vettigt med en guide och är det möjligt att hitta en bra lokal guide?

3. Vilka typer av boenden står tillbuds vid bra system och går det att boka iförväg från Sweden?

4. Vilken är en bra tidpunkt på året? Vi funderar på februari för att inte riskera att det blir för varmt?

5. Vilka andra ev. sevärdheter är najsiga att hinna med när vi besöker Libanon? Ett par dagar i Beirut känns givet men något speciellt där eller kanske ngt helt annat?

Stort tack till alla er som har tid att svara på ngn av alla dessa frågor vi har!

Bästa hälsningar,
Charlotte

Passa på att köpa glittrande navkappslar!

Jag var i Libanon för några år sedan och det var ett väldigt hyggligt land. Jag åkte tyvärr inte skidor när jag var där men min sysster har och vad hon berättade så var det mest offpist pga att pistmaskinen inte fungerade. Liftarna är gammla och stannar med jämna och ojämn mellanrum. Det finns många fina toppar att ta sig till men Du bör höra med de lokala först. All den okala utrustning som finns är från mitten av 80-talet!

Annars är Baalbeck ett måste och även den tidigare ockupeade sonen, vakert land med mycket trevliga folk och hyggeliga Hizbolla soldater. God mat!

Lycka till!

Har inte åkt skidor i Libanon, men däremot har jag turistat en del.

Nära Beirut, ett par km norrut, finns kalkstensgrottor som är sevärda, Jeita Grotto.

Beka dalen måste också ses. Bör inte vara så långt från skidbackarna. Här finns bla Baalbeck, gammalt romerskt tempel i bra skick (för att vara en ruin). Någon av vingårdarna kan besökas, tex Chateau Musar som framställer erkänt bra viner.

Chateau Musar

Libanon är fantastiskt!
Jag har aldrig varit där under vintern, men deras väghållningsfordon är större än här så det blir en hel del snö iaf.
Höjdpunkten under min resa var ett besök på vinslottet Musar norr om Beirut, jag blev väldigt varmt mottagen och fick en rundur och provsmakning av vad jag tycker är världens godaste vin.
Missa inte dom Palestinska kvarteren, perspektivet på mellanösternfrågan förändras något efter det, ett av dom vänligaste folken jag träffat.

Svenska xtravel har resor till libanon. Även om man inte ska åka med dom finns det lite fakta om skidåkningen på deras hemsida. Utemagasinet hade en artikel för några år sedan.

/John

Blev det nån resa till Libanon? Är lite sugen på att åka dit i vinter. Det har ju varit lite oroligt, men nu verkar det ganska lugnt, och dessutom kan det ju vara trevligt att stödja den libanesiska turistindustrin.

Är det någon som har en uppfattning vad en resa kan kosta? Har kollat lite på flyg, som verkar kosta drygt 4000 tor. Vad får man räkna med för en vecka där nere?

Någon som har varit där den senaste tiden?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
Callmepg Hjälp med längd på skidor Skidor allmänt 4
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
annajoh Skidor på nätet Skidor allmänt 9
pzac ValThorens --> Orelle på skidor? Skidor allmänt 6
Johan S Priser på skidor i Chamonix? Skidor allmänt 2
Snowtigher Första längdskidorna till barn- vad ska jag tänka på Skidor allmänt 8
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1
jonken Längden på twintips ? Skidor allmänt 1
Axel Svensson Vill du svara på lite frågor om ryggskydd? Skidor allmänt 6
surfban Tips på en schysst kort Alp Roadtripp Skidor allmänt 2
idvattnet Koll på kommande väder i Tänndalen/Funäsdlen Skidor allmänt 3
goodfella Skidresa säljes Argentière med UCPA nu på fredag 9/1 Skidor allmänt 0
johanl Man död i lavin på Kårsajökeln Skidor allmänt 1
DGR Hjälm med på flyg Skidor allmänt 4
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
matteericsson Längd på carvingskidor? Skidor allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg