På eller i ryggsäcken?

Jag trodde att jag hade bestämt mig för vilken rygga jag skulle köpa inför sommarens strapatser. Har tidigare alltid haft en väska på ca 65 liter och då packat tält och liggunderlag utanpå väskan. Har funkat fint. Men nu fick jag tipset om att köpa en större rygga och då istället packa allt i väskan. Förslaget låg på 125 liter. Jag blev förbryllad och undrar nu om det finns någon som kanske provat båda delarna? Är det bara en smaksak? Någon som kan väga för- mot nackdelar? Borde jag nu när jag ändå måste punga ut för en ny väska köpa större än jag tänkt?

(Den ska användas till vanliga svenska fjällvandringar på 5-10 dagar)

Tack på förhand!

Allt inne i ryggsäcken, möjligtvis med undantag för liggunderlaget (om det är ett vanligt cellplastunderlag).

Men varför så stor ryggsäck?
65 liter borde räcka med råge om du tänker på vad du packar ner i den.

Nu svär jag väl i kyrkan men titta in på lättviktsforumet så kanske du får lite nya idéer om packningen. Om man bär mindre så blir vandringen betydligt trevligare.

Men naturligtvis får du skaffa en 125-liters om du vill......

Flyttat tråden

Jag har startat samma tråd under "utrustning" istället, borde passa bättre där. Moderator får gärna ta bort denna, lyckades inte själv.

Jag trodde att jag hade bestämt mig för vilken rygga jag skulle köpa inför sommarens strapatser. Har tidigare alltid haft en väska på ca 65 liter och då packat tält och liggunderlag utanpå väskan. Har funkat fint. Men nu fick jag tipset om att köpa en större rygga och då istället packa allt i väskan. Förslaget låg på 125 liter. Jag blev förbryllad och undrar nu om det finns någon som kanske provat båda delarna? Är det bara en smaksak? Någon som kan väga för- mot nackdelar? Borde jag nu när jag ändå måste punga ut för en ny väska köpa större än jag tänkt?

(Den ska användas till vanliga svenska fjällvandringar på 5-10 dagar)

Tack på förhand!

Varför då inte fortsätta med 65 l om det funkat fint som du skriver? Starkare argument, Jag uppfattar det som du tyckte allt funkade bra med bärsystemet o så, så varför byta?

Varför då inte fortsätta med 65 l om det funkat fint som du skriver? Starkare argument, Jag uppfattar det som du tyckte allt funkade bra med bärsystemet o så, så varför byta?

Du har nog rätt, för det känns bättre som jag är van vid, ville bara inte låsa mig, ibland kommer ju fakstiskt folk med brillianta idéer som man ratar bara för det inte är som det brukar vara, hehe..

Fyller verkligen sovsäck, mat, kök, kläder och verktyg 65 liter? :)
Eller är det nått mer exotiskt du ska ha med dig?
Typ systemkamera med en miljard tillbehör eller en rejäl fiskeutrustning?

Kan vara dags att se över annat än ryggsäcken isf :)

Fyller verkligen sovsäck, mat, kök, kläder och verktyg 65 liter? :)
Eller är det nått mer exotiskt du ska ha med dig?
Typ systemkamera med en miljard tillbehör eller en rejäl fiskeutrustning?

Kan vara dags att se över annat än ryggsäcken isf :)

Inget exotiskt, det fyller. Packar ofta en & annan onödighet (eller lyxartikel beroende på hur man ser det) men eftersom min fysik klarar det vill jag inte skala till existensminimum. Min packning är inte optimal men det är något jag förändrar långsamt eftersom jag inte heller håller på så otroligt mycket med friluftslivet. Någon förbättring varje år är mitt mål & det får räcka :)

Köp en större rygga

så att du får med dig det du vill ha med dig. Man bär ju själv och vill man ha med sig lite lyxigare mat, en slurk starkt eller annat gott så behövs en rymlig ryggsäck.

De som vill snåla och dra ned på allt må göra det. Men i den totala fjällupplevelsen för mig ingår god mat, bra utrustning, Mysfaktorn har stor betydelse och påverkar vikten, helt klart....
Men, som frågan var, så är det ju bra om man kan packa så mycket som möjligt inne i ryggan.
För mig ca 90 liters rygga... ej hårt packad.

Låg vikt och volym är INTE komfortsänkande

De som vill snåla och dra ned på allt må göra det. Men i den totala fjällupplevelsen för mig ingår god mat, bra utrustning, Mysfaktorn har stor betydelse och påverkar vikten, helt klart....

Min övergång till lättpackning är antagligen det som gett mig mest ökning av den totala fjällupplevelsen, så försök inte få det till att de som packar lätt är självplågare. Den gubben går inte. :)

Tricket är att låta vikten och volymen påverkas där det faktiskt påverkar mysfaktorn. Jag har högre mysfaktor idag än för 10 år sen, och ungefär halva vikten på utrustningen. Att slänga ner ett sexpack Delicatobollar och en flaska whisky i ryggan om man så vill är liksom inget man behöver tveka på. Min ryggsäck är på ca 60 liter.
Om jag skulle vandra i två veckor skulle jag kanske få tänka till på att packa volymsnål mat, men jag är inte ute i två veckor.

Men jag håller med om att man ska skynda långsamt. Köp lätt när du ändå köper nytt.

Egna val..

Jag var ganska tydlig när jag skrev mitt förra inlägg, Allt handlar ju om hur man själv upplever saker å ting.

Jag vill också ha så lätt packning som möjligt men jag har svårt plocka bort en del prylar om andra tycker är helt onödiga därför att jag tycker tvärtom.. Alltså vad är onödigt resp nödigt ?

Har dock bantat packningen med ganska många kg genom att köpa tex lättare sovsäck, liggunderlag, tält och kök. Ryggan är inte den lättaset men förmodligen en av de som anses bra (Arcteryx Boro) och som tål vikt..

För mig väger den inför en 8-10 dagars tält tur ca 18 kg. Allt rymms i den och ingen våldpackning. Behöver inte plocka bort prylkar för att de inte rymms.
Har inte testat men tror inte jag får ned allt i en 65-liters... Vad är skillnaden i vikt mellan en 65 liters och en 90 liters.
Men köper man en liten rygga blir packningen liksom automatiskt lättare.....pga volymen prylar

Tror att jag har en yrkesskada som gör att jag tar med mig en del prylar som jag kanske inte behöver normalt, men jag har sett de som behövde utrustning de lämnat hemma tvingas avbryta och tom få hjälp ta sig hem igen..

Stort ämne !!!

Jag fattar inte hur ni minipackare lycaks pula ihop era packningar. Jag har 75 liters och den är jämt snorfull. Men jag går ju ensam så det blir ju all utrustning på en person.

Gaskök, extra gas
Sovsäck, marmoth
Liggunderlag, pumpbart
Kläder, 2-3 ombyten och förstärkningsplagg (jag är fryssen OCH lättsvettad)
Maten, extra extra
Tältet (Nammatj 2+)
Vadarskor
Matlåda
Pannlampa m batteri
Kamera
Karta med etui och kompass
Pyssel i form av en bok, godis, kniv, sjukvårdsutr, regnställ eller poncho, dasspapper, påse, liten handduk, hygienartiklar och säkert 10 grejer till jag inte kommer på just nu.

Det är totalt dyngfull packning och bortåt 21 kilo för en veckas mat. Jag skulle sakna varenda pryl jag inte skrivit här. Minst sagt kläderna.

Om resten av packningen är samma så bör ju en större ryggsäck, om man utgår ifrån att konstruktionen är samma som för en mindre ryggsäck, väga mer. Om det sättet som du packar på nu fungerar bra låter det onödigt att bära tyngre för att kunna packa på ett annat sätt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
xochitl Tips på fjälltur Abisko, padjelanta eller Sarek Fjällvandring 2
petratetra Mästerkock på fjället - eller?? Fjällvandring 36
3970 Vandring på Korsika eller Azorerna Fjällvandring 1
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg