Oziexplorer3D

Nu har Des äntligen vaknat upp ur sin nära 4 månaders Törnrosasömn!

Oziexplorer3D lanseras idag tillsammans med en ny upplaga av Oziexplorer 3.90.4a med en rad väsentliga förbättringar bl a när det gäller Night Vision.

Har inte hunnit testa 3D versionen än, men det skall bli väldigt intressant. Priset $ 25 verkar ju väldigt rimligt.

Hittade en bug i installationen som gör att programmet hamnar i C:\Oziexplorer även om man anger en annan mapp.

3D

Problemet är ju med 3D är Lantmäteriets priser!

Kostnaden för höjddata 50m:s grid, omr 10x10 km är 1.750 kr
För höjddata 100m:s grid, omr 10x10 km är kostnaden 1.100 kr
För höjddata 200:s grid, omr 10x10 km är kostnaden 850 kr

200 m grid leder till 25 punkter per km/2 och det skulle man ju vilja ha för att kunna följa bäckar och åsar ordentligt, men priserna skulle ju bli löjliga om man skulle ha en gröna kartan i den storleken i 3D...

Jag experimenterade med detta tidigare
Lekte lite med den typ av data som LM har på demosidan.

http://www.lm.se/kartprover/index.htm

Man kan man hämta hem en massa olika data, jag hämtade hem en tiff bild (terrängkartan) samt höjdinformationen från ett område utanför Norrköping och med lite programeringstrolleri så kan det se ut så här:

http://www.fafnerengineering.com/div/test3d.jpg

3D WRL
http://www.fafnerengineering.com/div/vrml_test3D.wrl

Den är 622 kb stor så den kan ta ett tag att ladda!
[Ändrat av fafner 2002-07-25 kl 14:25]

Re: 3D

På Oziexplorers hemsida finns hänvisning till olika ställen på nätet där man kan ladda hem 1000 m grid för hela världen gratis. Knappast särskilt användbart för Gröna Kartan, men kanske för kartor i lite större skalor.

clindh

Forumvärd
Satt också och labbade lite igår med Ozi3D och GTOPO3-höjddata (1km) man kan ladda ner från USA, men det är alldeles för grovt för någon vettig användning tillsammans med tex Gröna Kartan, och jag fick det inte heller att stämma med mina kartor - höjdmönstret verkade förskjutet i sydvästlig riktning.

Nä, att slanta ut många tusenlappar för höjddata från Pengamäteriet är knappast aktuellt. Grrrr. (Har inte ryssarna något bra framspionerat höjddata som man kan ladda ner... :))

Nu har jag hunnit testa den skarpa versionen av Ozi3D. För kartor i lite större skala i bergiga områden fär man en fantastisk djupkänsla, men Gröna kartan är inte att tänka på.

Jag använde Ozi3D på en karta över Isfjorden i Svalbard med helt fantastiska resultat. Kartan var i 1:300.000 och höjdskillnaderna var från havsytan upp till närmare 1400 meters höjd. I den skarpa versionen kan man bestämma solens infallsvinkel vilket kan ge väldigt realistiska reliefkartor.

Priset på programmet är ju väldigt rimligt. Det skulle vara mycket intressant om man kunde få tillgång till höjddata till överkommliga priser också.

Prata inte någon om en variant av lantmäteriets kartor till explorer där man inte kan skriva ut ??

Vad är status

Magnus

clindh

Forumvärd
Köpte också en licens idag. Jag skall till ett ställe i San Rafael Swell, Utah i höst och kunde ladda ner både detaljerade topokartor och höjdata gratis från USGS för att sedan med Ozi3D visualisera hur landskapet där verkligen ser ut. Kunde också köra in flygfotot från samma område (också gratis...) och få än mer koll på hur det ser ut. Häftigt!
Men som sagt, vill man kunna göra samma med svenska kartor får man allt skaffa sig en rik sponsor först...

Ang RIK-modulen till Ozi som nämns ovan så får förhoppningsvis Dez Newman får lite tid att göra klar den nu när han kommit ur sin "göra klart Ozi3D"-isolering. Det kommer nog inte gå att skriva ut sådana kartor (troligen inte använda i Ozi3D heller...), men det får vi väl skylla på Lantmäteriets bisarra licensregler.

clindh

Forumvärd
Ang priser så fick jag just detta från Penga.. f'låt Lantmäteriet:
GSD-Höjddata finns i 50 meters gitter, 100 m, 200 m och 500 m gitter.
Hela Gävleborgd län omfatttar 23 350 km2 eller motsvarande 934 st 5x5 km`s rutor.
Prisexempel med 50% rabatt för privatperson/"enanvändare":
1. 50 m gitter 102 000 kr
2. 100 m gitter 25 500 kr
3. 200 m gitter 6 375 kr
4. 500 m gitter 1020 kr
För pkt. 2-4 tillkommer ca 15 000 kr för leverans och bearbetnigsavgift av 50 m´s basen till
valt alernativ av 100-500 m`s gitter.
Moms 6% tillkommer.

Man får väl "vinna på hästar och bli onödigt rik" först, som dom säger i reklamen...

Rik

clindh; sa:
Ang priser så fick jag just detta från Penga.. f'låt Lantmäteriet:

Man får väl "vinna på hästar och bli onödigt rik" först, som dom säger i reklamen...

Är det därför filformatet heter rik :cool: . Märkligt att inte jag eller någon annat inte kommit på detta förut. Men jag kan ha fel, sådant händer ibland :(.

Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg