Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Overkill med yxa och såg
- Trådstartare Nehrert
- Start datum
Tror inte det är förbjudet på "vanliga" fjäll, men det är ju andra regler i reservat och nationalparker.
Jag har ingenting emot att folk gör upp en liten eld, förutsatt att man gör det snyggt. En liten riseld på 2x2dm lämnar i princip inga spår alls, och efter ett regn vittnar blott en liten bar fläck.
Det som däremot är helt förbjudet är att bära fram en massa stenar och bygga en eldstad.
Sen kan man ju göra elden på ett bra ställe. Förslagsvis på en fläck där det inte finns någon vegetation, och kanske inte i direkt anslutning till en led.
Är man yx-beroende så finns mig veterligen ingen finare fjällyxa än Gränsfors lilla yxa. 3hg och 30 cm =)
Jag har ingenting emot att folk gör upp en liten eld, förutsatt att man gör det snyggt. En liten riseld på 2x2dm lämnar i princip inga spår alls, och efter ett regn vittnar blott en liten bar fläck.
Det som däremot är helt förbjudet är att bära fram en massa stenar och bygga en eldstad.
Sen kan man ju göra elden på ett bra ställe. Förslagsvis på en fläck där det inte finns någon vegetation, och kanske inte i direkt anslutning till en led.
Är man yx-beroende så finns mig veterligen ingen finare fjällyxa än Gränsfors lilla yxa. 3hg och 30 cm =)
Det bästa sättet att elda i fjällen, om man absolut måste, borde väl vara i en eldburk uppställd på grus. Någon yxa eller såg behövs knappast. Jag har funderat på att göra någon tur med enbart en eldburk och en liten gryta med mig som kök, men jag misstänker att tillgången på torra pinnar inte skulle vara helt konstant även om man gör en sväng ner i björkskogen då och då.
Det luktar avverkning kring din utrustning, egen skog hoppas jag.
I fjällen behövs sällan mer än en liten kniv för påsöppning och någon gång fisktillredning.
Överväg användingsområdena i samband med vandring. YMMV
I fjällen behövs sällan mer än en liten kniv för påsöppning och någon gång fisktillredning.
Överväg användingsområdena i samband med vandring. YMMV
Ett alternativ till eldburk torde vara tentipis lilla eldspis. Den väger iofs ett kilo, men då är man extra snäll mot marken.
Bra beslut!Raka svar gillar jag. Ingen eldning i fjällen har jag bestämt mig för. Tackar för svar!
God tur!
Lars Östlin
Jag mår personligen inte illa av att se rester av en liten brasa där det är tillåtet. Rör mig där det är så glest med folk så eg. ser jag i princip aldrig några rester alls. Eldar man död ved och inte går loss hårt på omgivningen så tycker jag att det är helt OK. Ofta så är det ju dock som skrivet inte ens lönt att ta med nån yxa eller såg om man ska upp över trädgränsen. Finns inget som slår att sitta vid en brasa och koka kaffe med svartpannan. På sista fiskeresan var vi nära till med bilen så då åkte systersonens Muurikka med. Inte dumt att kunna laga med den stekytan.
Eldstäder kan bara vara trevligt beroendes på vart. Men gömda ölburkar från 40-talisterna som göms under stenar runt omkring kan man vara utan.
Min fördom från Norrbotten är finska oseriösa fiskare som lämnar allt skit efter sig. Främst ölburkar då det verkar vara prio vid deras "fiske".
Eldstäder kan bara vara trevligt. Men gömda ölburkar från 40-talisterna som göms under stenar runt omkring kan man vara utan.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg