Ovana fjällvandrare i Västerbotten

Jag och ett gäng bekanta (tja, en 4-5 stycken till) tänkte ut och vandra någon helg framöver (lör-sön, övernattning på plats fre-lör så att vi kan bege oss ut-ut på lördag) men vet inte riktigt vart lämpligt är att gå. Vi känner ingen med särskilt god kännedom om västerbottensfjällen och vandringsleder här, varför jag undrar om någon har några lämpliga tips?

Vi är alla ovana fjällvandrare (i bästa fall har vi varit på någon tur eller så) men i god kondition och mycket vilja (brukar vara ute och röra på oss mycket i övrigt)! Tänkte att det är rimligast att gå på något 'vanligt ställe' när man är ovan, särskilt när det blir såpass sent på året (jag antar att det är "enklare" när det inte är vinter; vi tänkte bege oss i mitten på oktober). Vi planerar att tälta natten lör-sön.
 
Jag och ett gäng bekanta (tja, en 4-5 stycken till) tänkte ut och vandra någon helg framöver (lör-sön, övernattning på plats fre-lör så att vi kan bege oss ut-ut på lördag) men vet inte riktigt vart lämpligt är att gå. Vi känner ingen med särskilt god kännedom om västerbottensfjällen och vandringsleder här, varför jag undrar om någon har några lämpliga tips?

Vi är alla ovana fjällvandrare (i bästa fall har vi varit på någon tur eller så) men i god kondition och mycket vilja (brukar vara ute och röra på oss mycket i övrigt)! Tänkte att det är rimligast att gå på något 'vanligt ställe' när man är ovan, särskilt när det blir såpass sent på året (jag antar att det är "enklare" när det inte är vinter; vi tänkte bege oss i mitten på oktober). Vi planerar att tälta natten lör-sön.
Syterskalet kanske? Man borde kunna starta i Hemavan, gå uppför slalombacken, genom Syterskalet och tillbaka till Hemavan via Murtsertoppen.

Sedan finns det ju stora områden längre söderut också - Marsfjällen, Borgafjällen, Ovredahke osv. Men där har jag aldrig varit.
 
Senast ändrad:
Åk till Marsliden. Parkera i byn och gå upp i dalen öster om Ropentjakke. Vandra genom dalen väster om Gakkangaise och Marsfjället och ta er uppför passet vid Ortsen. Slå läger vid foten av Marsfjället. Tidigt nästa morgon bestiger ni Marsfjället (1580 m, inte svårt alls) och går sedan öster om Marsfjället tillbaka ner i byn.

Lagom 2-dagars för den oerfarne men med lite kittel i magen....

:)
 
Åk till Marsliden. Parkera i byn och gå upp i dalen öster om Ropentjakke. Vandra genom dalen väster om Gakkangaise och Marsfjället och ta er uppför passet vid Ortsen. Slå läger vid foten av Marsfjället. Tidigt nästa morgon bestiger ni Marsfjället (1580 m, inte svårt alls) och går sedan öster om Marsfjället tillbaka ner i byn.

Lagom 2-dagars för den oerfarne men med lite kittel i magen....

:)

Uh? Alltså, det är ju en markerad led hela vägen till toppen, och den går ju som du skriver genom passet och sedan på västra sidan av marsfjället upp på toppen. Menar du att dom skall gå nedför den branta östra sidan av toppen? Det skulle jag inte rekommendera. Jag har gjort det på vintern, och nog kändes det hyfsat läskigt (löparpjäxor och dito skidor på ryggen). Tag samma väg tillbaka tycker jag.

Men det är en fin tur du beskriver. Led hela vägen. Karta behövs knappast. Det går oxå fint att fortsätta till Fatmomakke via marsfjällskåtan. Detta blir kanske till och med lite kortare. Andra vägen går bra det med (Fatmomakke - toppen - Marsliden)
 
Så klart newbees inte ska försöka ta sig ner på östra sidan. Kila ner samma väg som de kom upp (alternativ gå ner mot sydväst) och runda berget. En fin avslutning är också att gå mot Såttan; där finns en trygg led ända ned till bebyggelsen i Vallen.
 
Så klart newbees inte ska försöka ta sig ner på östra sidan. Kila ner samma väg som de kom upp (alternativ gå ner mot sydväst) och runda berget. En fin avslutning är också att gå mot Såttan; där finns en trygg led ända ned till bebyggelsen i Vallen.

Jupp, du menar att ta österut söder om lillgakkankaisse. Då blir det utan stig över kalfjället, och det kan vara lite surt och risigt. Vet man inte vad man letar efter kan det vara svårt att hitta krysset och vindskyddet som är början till leden ner mot Vallen.

Uj-uj, Lissas, kul! Detta är mina hemmamarker. Jag och familjen (fru + barna 9 o 11) gick just Vallen - marstoppen t/r i somras. Kanon.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg