Ovan ryggsäcksbärare

Hejsan!

Hoppas det finns någon här som kan lite mer om vandring och ryggsäckar än jag själv. Köpte mig en fjällräven abisko ryggsäck förra veckan som kändes jättebra i affären, bästa ryggsäcken jag provat. När jag kom hem och fyllde jag den med 12 kilo och bar runt på den i 1-1,5 timme utan problem. Ganska direkt efter att jag tagit av mig den får jag dock ont i rygen och har haft ont i snart en vecka. Värken är som värst mitt på ryggen, i höjd med där skulderbladen slutar men fortsätter ned i svanken. Det känns som att ryggraden inte pallar med. Har tagit på mig ryggsäcken några snabbvändor efter detta och värken blir värre efter det.

Är det någon som varit med om att ryggen reagerat så när ni började bära ryggsäck?? Funderar nu starkt på att lämna tillbaka säcken trots att den sitter väldigt bra när jag har den på mig :S

Som vid all nyare fysisk träning får man ont på platser där man inte har haft ont innan. Kom smärtan krypande är det inget att oroa sig för ännu. Liniment och eller stretcha kanske kan hjälpa dig tillbaka snabbare och sedan är det bara att träna igen. Jag brukar fortsätta träna om jag har ont men kan röra mig normalt utan att "kompensera" genom ett onaturligt rörelsemönster. Behöver jag kompensera vilar jag tills jag inte har ont.

om smärtan kom akut i en viss position eller "högg" till kan det vara värt att kolla upp.

Ovan och 14 kg låter inte otroligt att du fått träningsvärk där du är otränad. Börja lätt och gå runt några kvarter hemom, efter hand öka vikten långsamt. Håll på tills du får med dig vad du behöver för ett veckoslut sen är det bara att ge sig ut i spenaten.
go tur

Hejsan!

efter att jag tagit av mig den får jag dock ont i rygen och har haft ont i snart en vecka. Värken är som värst mitt på ryggen, i höjd med där skulderbladen slutar men fortsätter ned i svanken. Det känns som att ryggraden inte pallar med. Har tagit på mig ryggsäcken några snabbvändor efter detta och värken blir värre efter det.

Det är din vekhet som lämnar kroppen, synonymnt med träningsverk dock bör du vara försiktig när du i början är ovan och lasta lite mindre och gå längre.

Min egen erfarenhet är liknande, men med värre resultat. Första säcken jag köpte följde inte min ryggs naturliga form. Märkte inget speciellt av det i början, kändes bra. Men efter några dagar hade jag jätteont. När jag meckat om säcken efter eget huvud (inte som klåparna i butiken visat mig) har jag klarat mig betydligt bättre. Rätt inställning och rätt form på säcken mot ryggen är mycket viktigt. Jag är lite kutryggig, och dom flest säckar är inte riktigt gjorda för det.

/Peter

Det första att kolla är väl om säcken är rätt inställd. Man brukar väl räkna med att högst en tredjedel av vikten, helst mindre, hamnar på axlarna.

För egen del har jag lite problem med hållningen; det verkar som att jag gör lite fel med ryggen bara för att nånting hänger där bak. Tillfälliga ryggbesvär brukar jag avhjälpa med lite McKenzie-övningar (googla!), speciellt brösthäv, kanske varannan timme under etappen. Jag har också märkt att, även om jag har starka ben, så behöver de vänja sig vid en annorlunda belastning; det kanske också har med hållningen att göra. Stolt hållning! brukar min PT påminna mig i samband med istortsett vadsomhelst.

Buken är säkert viktig; jag har själv (enligt min PT) stark buk och jag tränar den tre dagar i veckan med minst fem olika övningar; fick just en del nya av PT:n. Jag gör det därför att jag tycker om det. Men plankan nio gånger i veckan, och bara den? Då tror jag man tröttnar fort. Och jag tror faktiskt inte det behöver vara märkvärdigt att komma till rätta med en börda på 12 kg. Det handlar nog mest ändå om att gå och bära rätt.

Ganska direkt efter att jag tagit av mig den får jag dock ont i rygen och har haft ont i snart en vecka.

Vad är ganska direkt? Menar du något i stil med att du ställde ner ryggsäcken och plötsligt kände fick ont? Eller menar du att det kom efter ett par timmar? I vilket fall tycker jag det låter märkligt snabbt och tidigt för att vara träningsvärk.

Vad är ganska direkt? Menar du något i stil med att du ställde ner ryggsäcken och plötsligt kände fick ont? Eller menar du att det kom efter ett par timmar? I vilket fall tycker jag det låter märkligt snabbt och tidigt för att vara träningsvärk.

Det kom efter cirka 30 min - 1 timme. Någon träningsvärk känns det inte som, det har jag haft så många gånger så jag vet hur det känns. Men jag har väl förmodligen slängt i för mycket grejer på en gång och överbelastat ryggen som några av er säger. Ska försöka bära på den med mindre vikt varje dag och se om jag vänjer mig vid den eller om det bara blir värre. Stärka upp bålen och ryggen kan nog också vara en bra idé, så jag ska genast inta golvet och köra några övningar :)

Hur som helst tack så mycket för alla svar!

Be en kompis titta på hur säcken sitter på dig, det gäller att den sitter rätt innan man belastar den.
Höftbältet skall sitta lågt mitt för höftkammarna. Axelremmarna skall ha rätt och passande längd.
Ev svankkudde skall sitta lågt.

Om man går till en butik som inte har packat sina säckar och demonstrerar dem med vikt så går man till nästa butik.

Kolla din hållning och sträck på dig när du går med rygga. Även nedför. Sträcker man på sig nerför får man mindre ont i knäna också.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg