outnyttjat lastutrymme i kajak?

Var ute på en två dagarstur i Båven med familjen. Fick många kommentarer om att det där får vi aldrig ner..... men eftersom kajaker har en förmåga att svälja saker utan att klaga så vart det inga problem att fördela grejorna över tre kajaker. Men nu till frågan.

Framför fötterna fins det en "tomt" utrymme på 3-5 dm innan väggen till det främre skottet kommer. Har någon en bra idé hur man använder detta utrymme för last. I mitt fall sparkade jag ner paddeljackan där när det vart för varmt.

/Janne

Tja... beror på hur roderkonstruktionen ser ut. Risken är att packning där kan påverka rodermanövreringen under gång. Vilket kan vara klart olämpligt under vissa väderförhållanden.

Men en liten vattentät påse med toapapper och spade kanske?

... måste all volym utnyttjas?

Visst finns det massor med bra-ha-saker men då finns stor risk att skada kanoten när man går iland och inte vill lasta ur den i sjön utan försöker lyfta upp en fullastad kanot.

Annars är grundregeln att tunga saker centralt och lätta mot ändarna. Så tält låter ju bra framför fötterna. Det är ganska kompakt. Men som sagt - se upp med styrningen så inget låser sig.

... måste all volym utnyttjas?

Visst finns det massor med bra-ha-saker men då finns stor risk att skada kanoten när man går iland och inte vill lasta ur den i sjön utan försöker lyfta upp en fullastad kanot.

Annars är grundregeln att tunga saker centralt och lätta mot ändarna. Så tält låter ju bra framför fötterna. Det är ganska kompakt. Men som sagt - se upp med styrningen så inget låser sig.

Vi har en kajak (K2:a) som endast har 140 liters packutrymme, ska man vara ute på längre expeditioner (2+ veckor) behöver man ha allt utrymme tyvärr. Därför har vi testat tält och annat framför fötterna och även bakom sätena, vilket har fungerat bra och stör inte, iaf inte främre personen. Bakre personen ska dock helst inte ha något framför sig, då det lätt glider ner en bag och sätter stopp för styrningen, vilket kan bli jobbigt vid dåligt väder och snåriga passager.

// Jocke

Nu paddlar jag inte speciellt mycket men flera av mina bekanta använder utrymmet framför fotstöden som ”soptunna”. Tomma förpackningar, bananskal eller vad man nu genererar för skräp. Packa skräpet i plastkassar. Systembolagets är plastkassar starka.

Per

Om jag paddlar i en pedalstyrd kajak å är ute på flerdagars tur! Så brukar jag lägga min Ortlieb 5-10l vattensäck där!

/Janne

I skeddakajaken har jag alltid tältet framför fotstöden. Också skönt att kunna få upp det snabbt o lätt då det regnar. Med roderförsedda motionskajaken skulle jag nog inte trycka in nått där...

Så längt allt rätt betonat i ovanstående inlägg. Kvar att säga (?) :
Inte så får flyttar skottväggen akterut till fotläget (så att "mitt tälutrymme" försvinner).... Riktigt bra tror jag, om man vet att man inte lånar ut eller säljer till andra benlängder. Då får man utrymmet nåbart från förlig lucka vilket är behagligare, sittbrunnsvolymen minskar och fotplaceringsflexibilitet ökar (detta sistnämda bara relevant på skeddakajak).

Senast ändrad:
Tahe reval

I mitt fall så är det en skedda kajak så jag har inga problem med roderstyrning. Vattensäck tycker jag låter "bäst" än så länge (så här på en gång) man vill ju inte ha ett genomsurt tält om man havererar. Får väl fundera på kardborrband för att fixera en säck. Att börja plasta i första kajaken känns som felaktig tidsanvändning. Då är det bättre att sitta i kajaken och paddla. Men en vinterdag vet man ju aldrig......

/Janne

Hej,
jag paddlar också en Tahe Reval utan roder, vid långtur så har jag ibland mina kängor/stövlar i utrymmet framför fotstöden.
Jag skall, när jag får lite tid över, flytta skottet så att jag får mer utrymme i främre packutrymmet (och bättre fotstöd).

/Mattias

Som flera varit inne på så kan det vara bra med vatten bakom främre skottet.
Ett sätt -om man vill fixera dunken- är att göra fästpunkter i främre skottet.

Har man hårda skott är det bara att borra hål och skvuva fast syrefasta öglor med genomgående bultar. Använd stora brickor och täta med silicon så blir det bra.

man vill ju inte ha ett genomsurt tält om man havererar.

Jag har tältet i vattentät säck. Snabbt men rimligt förankrat i kajaken med en plast karbin på tunn lina från säcken - prisvärt på friluftsbutiken (jag har en tunn slinga fastknuten i pedalskenan som ögla för plastkarbinen).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg