Nej, man får inte ta "ordinare pris" ur luften hur man vill.
"För att i marknadsföring kunna jämföra ett rea-pris med ett tidigare ordinarie pris krävs att det påstådda ordinarie priset ska ha tillämpats i en sammanhängande period om minst fyra veckor omedelbart innan den marknadsförda prissänkningen."
http://www.svenskhandel.se/aktuellt...sumentverket-har-startat-en-tillsynsoffensiv/
Du har rätt.
Utöver det som du skriver och som det står i artikeln, eller åtminstonde nämns, så får inte heller butiker använda ett jämförpris som inte är aktuellt på marknaden. Det är kedjor som under de senaste 1½ åren fått hot om vite av Konsumentverket i samband med att de i marknadsföring använder begreppet REA och använder priser som inte är aktuella.
Att tillverkaren t.ex. anger ett rekommenderat pris är inte relevant om det inte används på marknaden,
Se bilaga om vad KV ger till svar om en fråga om detta.
Det här med REA kanske måste ses över? En snabb koll på prisjakt så är det inte så att priser ligger stabilt över tid, det kan skilja från vecka till vecka, kanske t.o.m. från dag till dag.
Som REA används i dag är inte samma sak som att det "de facto" är billigare än tidigare.Ett favorit exemepel är att par skridskor som var nya på marknaden där butikens REA-pris var dyrare än vad de introduktionspriset ett par månader tidigare men det var billigare än butikens senaste prisjustering. "Ordinarie pris" har blivit jäkligt relativt.