Svar från Outnorth
Som redan framkommit i den här tråden har några kunder uppmärksammat oss på att de fått en ökad mängd skräppost till sin e-postadress som är registrerad hos oss. Jag ska försöka komplettera det som Henrik redan skrivit och svara på de frågor som lämnats obesvarade. Jag ber också om ursäkt för att detta har tagit tid, men tiden har behövts så att vi kunnat utreda det ordentligt.
Vi har undersökt uppgifterna som inkommit grundligt och har tyvärr kunnat konstatera att en lista med ett mindre antal e-postadresser som härstammar från oss av misstag blivit offentlig. Det handlar ENDAST om e-postadresser och INTE om känslig data, som exempelvis lösenord. Förutom en ökad mängd skräppost finns det alltså ingen risk för att detta kan få större konsekvenser.
Oavsett har vi tagit detta på största möjliga allvar; vi har en ny nyhetsbrevleverantör, vi har gjort en intern utredning och vi har vidtagit åtgärder internt för att detta inte ska kunna hända igen.
Många e-posttjänster har effektiva skräppostfilter och kanske har du inte märkt av detta alls. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på
mail-reply-se@outnorth.com.
Nu ska också alla som potentiellt kan ha drabbats ha fått ett e-postmeddelande från oss med information. Har du inte fått något e-postmeddelande är din e-postadress inte bland de drabbade. Anledningen till att man kan ha drabbats även om man kryssat i att man inte velat ha nyhetsbrevet från oss är att liksom man måste veta vilka som aktivt vill ha nyhetsbrevet, måste man också veta vilka som aktivt inte vill ha ytterligare utskick.
Vi ber om ursäkt för det inträffade.
Med vänliga hälsningar,
Lars Nykvist, vd på Outnorth.