Outdoor Research Nighthaven

OK.då vet jag.
impulsbeställde ett OR,och fick lite "Ågren" sen,men man måste ju prova nåt nytt ibland.Det såg så funktionellt och rymligt ut till låg vikt.
Fast lite otryggt känns det ändå om det blir att ta det på långtur.

Testat en mycket regnig natt på gården.

Sov tyvärr ensam i det,annars hade det blivit mer på riktigt.
Har helt golv.
Torr golvyta hela natten,inget kondensdropp på mej eller säcken.
God ventilation,hade huvudet mot "bakänden" och det var behaglig luft
Jag är ju liten,sover på ett downmat+en quilt,maken är lång,sover på en lika hög luftmadrass+ en mycket fluffig sovsäck+ rör sej en del och kommer alltid mot tältduken.
I entrèn kommer vatten in var gång man går in och ut,samt att en del väta hade kommit in genom toppventilen,tror jag.
Eller så var det vatten från att jag gått in och ut+ att mina tofflor stod på det lilla "golvet" i kanten.
Slutsats.detta tält kommer inte att fungera för oss på fjällvandring.
Vi skulle komma mot tältduken både när vi sover och sitter.
det kommer in regn vid passage in och ut.
Laga mat inne när det regnar:skulle bli jätteblött när inte myggdör/toppventil kan stå öppna.
Vi skulle inte kunna förvara packningen på golvet utan att det skulle bli blött.Inget alternativ att förvara saker längs de låga långsidorna:hindrar genomluftning samt suger kondens.
Men väven och sömmarna höll tätt,så på det viset är allt OK,och det var mysigt att sova i det.

4 nätter i SÖ Sarek...

...har vi använt Nighthaven nu, jag & sambon.

Tummen upp är betyget. Vi kommer att använda det mer till fjälls.
2 torra nätter, 2 med regn. Så länge det har blåst har vi inte haft nån kondens men 2 nätter har varit i princip vindstilla, 1 torr (+6grC) och 1 regnig (+12grC), och då bildades det en del kondens, men inte mer än att det gick att leva med.
Hann inte få tyveken till golvet så vi klippte till ett golv av billig lättviktspresenning istället. Fästöglor tejpades av vävtejp och dessa fästes med snöre i tältets golvöglor. Lämnade delen vid ingången utan golv vilket fungerade helt ok, det lilla regn som kom in genom dörren när man gick in/ut blötte då inte ned golvet. Hann inte heller sömtäta men inget läckage genom sömmarna, puh...
Vi har sovit utomordentligt bra i det, jag är 178cm och sambon 170cm, men det hade gärna fått vara 20 cm längre. Bra bredd i sidled i vårt tycke, vi har inte haft några problem med att sitta/ligga utan att komma åt tältduken.
Inga problem att lägga extrakläder/matpåsar mm efter sidorna utan att täppa till ventilation eller blöta ned grejerna med kondens.
En nackdel är matlagning - svårt att laga mat inifrån tältet när det är myggigt/regnigt.

Det enda som återstår att testa är hur det uppför sig i hård vind. En natt nere i Rapadalen blåste det ordentligt så björkarna riktigt bågnade men tältet stod överraskande still och tyst utan vindfladder. Tyvärr var vi för fega för att tälta på kalfjället den natten;)

...har vi använt Nighthaven nu, jag & sambon.

178cm och sambon 170cm, men det hade gärna fått vara 20 cm längre.

En nackdel är matlagning - svårt att laga mat inifrån tältet när det är myggigt/regnigt.

Kul med lite fjälltestning och inte bara gräsmatta bakom huset :)

En fråga när det gäller er längd vs tältets.... är det verkligen så kort innermått i tältet? Varför svårt att laga mat i tältet? Sluttar "absiden" för mkt?

Kul att det funkade så pass bra.Jag är dock väldigt tveksam till att vi skulle må bra ute på fjälltur med det.
Det verkar ju mycket stadigt även utan linor.
Det är mest att det kommer in regn när man går in och ut samt att laga amt inne när det regnar sklle bli vått.
Har lagt ut mitt till försäljning till nån hugad spekulant.
Vi måste nog ha mer rymd omkring oss.
Det har regnat mycket här igen,men det har varit uppehållstimmar idag.
Det verkar mycket bättre att lämna triangeln mot öppningen utan golv för att det inte ska bli blött,själva liggytan har varit helt torr hela tiden.och väv och sömmar är helt regntäta.

Jag är sugen men tvekar... Packvikten med footprint är 1490 gr enligt OR (vikten enligt tillv måste ju definitionsmässigt tas med nypa salt) och sen tillkommer stavar. Samma för HB Rajd som jag också kikar på, med stavar så börjar det ju väga en del...fan då är de ju lika bra att köra med dubbelväggstält á la Akto eller liknande...

öringen;368634 sa:
En fråga när det gäller er längd vs tältets.... är det verkligen så kort innermått i tältet?
Mellan stavarnas infästning i taket är det ca 180cm, går ju att "vinkla ut" stavarna en del nedtill så det går att leva med. 20cm till hade gjort underverk för ligglängden.

Varför svårt att laga mat i tältet? Sluttar "absiden" för mkt?
Nja, vill man elda köket inne så går det med helt stängd eller myggdörr - väl tilltagen takhöjd och branta absidenväggar gör att det inte är nån större risk att elda upp tältet, vi undviker det av kondensrisken. Helst vill jag kunna sitta inne i tältet och sköta köket som står just utanför. Dörrens utformning med dragkedjor i ytter-/myggdörr gör det lite meckigt när det regnar/är myggigt, men det går som sagt.

Samma för HB Rajd som jag också kikar på, med stavar så börjar det ju väga en del...fan då är de ju lika bra att köra med dubbelväggstält á la Akto eller liknande...
Rajd har väl färre ventilationsmöjligheter, fast golv?, lite lättare.
Akto rymmer väl bara en person för samma vikt, men är "säkrare"?

Vi valde Nighthaven pga vikt, ventilation, myggsäkerhet, 2 pers utrymme, pris.
Se det som ett välventilerat, myggsäkert golvlöst enkelvävstält så klarnar det säkert lite.
Svårt val, jag vet, jag har grubblat sen förra sommaren:)

Mellan stavarnas infästning i taket är det ca 180cm, går ju att "vinkla ut" stavarna en del nedtill så det går att leva med. 20cm till hade gjort underverk för ligglängden.
Blir nog mest solo, sambon går till nöds med på Unnat då och då ;)

Nja, vill man elda köket inne så går det med helt stängd eller myggdörr - väl tilltagen takhöjd och branta absidenväggar gör att det inte är nån större risk att elda upp tältet, vi undviker det av kondensrisken.

Ja det blir väl mest i skitväder som man får stå ut med kondensen, annars får man öppna mer /köra köket ute.

Rajd har väl färre ventilationsmöjligheter, fast golv?, lite lättare.

Svårt val, jag vet, jag har grubblat sen förra sommaren:)

Ja, inte blev det lättare nu heller :)

Ja,köper ingen mitt tält så lär det väl provas framöver,dock inte på långtur.
Golvet väger 416 gram i sin packpåse.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg