Outdoor Research Nighthaven

Fick hem Nighthaven för nån dag sen - lite fakta;

Vikt med packpåse och 15 meter Kelty Triptease 1130 gram, klart godkänt för något som erbjuder rymligt utrymme för 2. Står med 6 tältpinnar men har lin-/remfästen för ytterligare 10 pinnar. Leverades med 6 alutältpinnar, men ingen lina.
Tycker det verkar väl genomtänkt, går att fästa tätt mot backen för maximalt vind/-regnskydd men ändå med ventilationsmöjligheter som dessutom är insektstäta.
Stor ventilationslucka bak, avlånga nertill efter alla sidor, även toppventil vid främre pinnen. Alla dessa går att försluta med tältduk och är myggnätförsedda, vilket även den dragkedjeförsedda dörren är.
Partiellt golv, dvs inre tältduk runtom som går in ca 20 cm, vilket myggtätar/vindtätar bra.
Kommer att komplettera med en bit tältgolv, vilket gör innertält överflödigt.
Väl tilltaget innerutrymme för 2, luxuöst för en. 3 får plats att sova...

Nighthaven - entré med linslus
2618936652_99cf43484f.jpg

2618936912_069f1a9ce5.jpg

"Rymligt" invändigt - 3 får plats att sova som det ser ut - 200cm brett längs fram, smalnar av mot fotändan till 160cm. Sidoventilationen syns till vänster.
2618936418_c2987d66ea.jpg

Senast ändrad:
forts...

Främre toppventil.
2618936210_7d0821387d.jpg

Bakre ventilation - jag håller upp övre flärpen.
2618112795_5c6226f630.jpg

Snart dags att inviga det med barnen - de tjatar om att få gå och sova för en gångs skull:)

Ang OR Nighthaven

Vilka fina bilder, intressant med trarptent! Uppenbart att det inte bara är du som är såld på idén. ;)
Undrar lite vad du tänkt använda som underlägg när det är blött ute, och vad bruttovikt/packmått då blir?

Det ser jättefint ut.
Om man har ett "innergolv" för den ungefärliga liggytan som man sen bara föser lite bakåt när man sitter så har man ju som en vanlig GT-absid--eller?
Är på jakt efter ett lätt alternativ till vårt Nammats 2GT,men kraven är hel myggdörr för utsiktens skull,god ventilation.
Redigt pryl-och sittutrymme samt att det går snabbt att sätta upp.

Jag har precis beställt Tyvek från US till tältgolv, skall väga 52,5 gram/sqyard, kostar 2,5dollar/sqyard från http://www.zpacks.com. Behöver ca 4 såna så golvet borde hamna på kanske 250 gram för en totalvikt på ca 1400 gram. Tältpinnar tillkommer, 10gram/st.

Efter första testnatten med 2-åringen som hjälptestare så kan jag meddela att vi sov gott i tarptältet trots en hel del kondens - ca 8-9 gr helt vindstilla, viss daggbildning och inget tältgolv på fuktig gräsmatta. Framåt morronsidan bildades det kondensdroppar men så länge man inte kom åt tältduken så var det inget problem.

Packat mäter tarptältet ca 25x15cm.

Det ser jättefint ut.
Om man har ett "innergolv" för den ungefärliga liggytan som man sen bara föser lite bakåt när man sitter så har man ju som en vanlig GT-absid--eller?
Japp, det finns 6 st remfästen invändigt för ORs golv til Nighthaven men jag tänker göra eget av Tyvek som täcker nästan hela golvytan, bara "triangel"delen framme vid ingången blir utan golv.
Vill man ha större golvfritt är det då bara att haka loss främre fästena och dra/vika bak golvet.

Är på jakt efter ett lätt alternativ till vårt Nammats 2GT,men kraven är hel myggdörr för utsiktens skull,god ventilation.
Redigt pryl-och sittutrymme samt att det går snabbt att sätta upp.
Vi har ett Nallo2 g:a modellen idag så vi tjänar väl en 8 hekto på detta, viktmässigt sett.
Jag resonerade på samma sätt ang myggnät/ventilation + att det skulle gå att fästa mot backen runtom vid dåligt väder.
Det blir ju mindre invändigt än ett tunneltält men för oss kommer det att räcka.
Nu andra gången tog det väl knappt 5 minuter att sätta upp - 3 pinnar bak, 3 fram, i med främre stav, i med bakre stav, fäst lite mer pinnar och eftersträcka allt.

Borde fungera lika bra som, eller bättre än, gamla ryggåstält. Just att det går att fästa ned mot backen helt i bakänden men ändå tillåter ventilation på läsida/fram gör att jag tror på det även i sämre väder. Tält med innertält borde vara nån grad varmare att bo i.
Förhoppningen är att vi skall kunna ta oss till fjälls utan barn i sommar, då skall det med isf.

Sömtätning etc

Tror du man behöver täta sömmar ,eller tom hela tältet?
Läst på hemsidan,de verkar indikera att man kan behöva de,samt att man inte ska laga mat i det (eller är det "USA-försäkring" mot att bli stämd av köparen månntro?

Tror du man behöver täta sömmar ,eller tom hela tältet?
Läst på hemsidan,de verkar indikera att man kan behöva de,samt att man inte ska laga mat i det (eller är det "USA-försäkring" mot att bli stämd av köparen månntro?

Bra fråga om sömtätningen - får väl prova duscha det med vattenslangen på gräsmattan:)
Får återkomma i den frågan.
Alla sömmar verkar vara med 2-tråds fällsöm och tyget känns "fetare" än Hillbergs så jag undrar om det behövs. Fick ju med ett Sierra Designs Microlight regn-/vindställ "på köpet" i liknande tyg/sömmar och det har hållit helt tätt i en ordentlig regnskur iaf.
Har svårt att se att matlagning utan öppna/stora lågor skall kunna skada, om man inte kommer för nära väven förstås, dvs sunt förnuft räcker nog.

Bra fråga om sömtätningen - får väl prova duscha det med vattenslangen på gräsmattan:)
Får återkomma i den frågan...
Har nu vattenslangsduschat med tarptältet på gräsmattan, barnen satt i som läckagekontrollanter:)
Inget märkbart sömläckage med "mild" dusch, tänk stilla sommarregn.
Hård stråle, tänk åskoväder med vinddrivet regn på kalfjället, rakt mot sömmarna fick det att blöta igenom på några ställen - såpass att det kvillrade droppar efter sömmarna.
Jag kommer som en konsekvens av detta att sömtäta.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg