Outdoor klocka...

Tyvärr är inte den här modellen vattentät, utan endast vattenskyddad, dvs "splash proof". För en aktivitétsklocka är detta ett stort minus. Ett hyfsat regn lär sabba den.

Jag kan väl för det första köpa tio femton eller tjugo sånna här mot en "aktivitetsklocka" av ovannämnda modeller? Och för det andra är jag inte så orolig för att hyfsat regn lär sabba den. Jag tror att det jag och mina två kompisar har utsatt modeller för överstiger hyfsat regn flera gånger om. För det tredje vill jag för min egen del verklingen inte har en tjock klocka (ventilation och bekvämt vid ärmslut), jag vill inte heller ha en tung klocka (tänkt lättpackning). Vill jag ha en dyr klocka (att leka bland stock och sten) med funktioner jag inte efterfrågar? Inte det heller.

Men om du har ett bra förslag, de Paul, på en lätt, tunn och prisvärd klocka som är "more than splash proof" som har tidvisning, alarm, datum. Tidsnedräkning till ägg- o pastakoket är bonus.

Och gällande splashproof igen; jag tror inte att de 79-kronors klockorna jag köpt på Clas Olson att ha, en på varje flytväst vid paddling, är annat än "splash proof. Jag vet inte vad de kallas just med avseende på vattentäthet. Men ja, de håller för regn, rollar och "splash".

Troll i prylar

Jag har noterat att super, special, flest funktioner oftast efterlyses i alla fora. Men vad är det egentligen som söks och behövs.
För att vandra låglandsled behövs inte Everest expeditionsutrustning. Trots det förekommer ofast att när ngn rekommenderar sin måttliga pryl kommer som ett brev på posten, värstingmodellen i segmentet kan...
Har den som skriver inga egna erfarenheter att redovisa för att komplettera bilden skulle jag helst se att de tego i församlingen. (Att även ni läst specen är inget speciellt som motiverar skrivklådan!)
Ego har i över 1/2 sekel klarat sig med en vattentät enkel klocka. Den ger möjlighet att skylla på mekaniken. Kom försent då klockan stannade och ..... Tre ggr har jag rivit av glas och visare, suveräna komma försena tillfällen.....;)
Fick ett monster som har allt och går på batterier, den vilar under damsamlande. Min Rolex blev stulen och inflationen mellan inköp och förlust för 1/4 sekel sedan var så stor att försäkringsbeloppet räckte till en 14 dagrs hotellsemester åt två. Att dessutom vänstermanchetterna visade sig hålla lika länge som högermanchetten var ett bonus. Timex och Casio mäter tiden, med batterier, lika väl som en IWC. En sådan skulle jag vilja ha, givetvis batterifri....

Jag har använt "regnskyddade" klockor (50m, 100m märkning) till att dyka med utan problem av läckage.
Det är värre med bastubad (även 200m) för klockor enligt min erfarenhet. Det är väl värme/avkylning och risk att det vid minsta läcka drar in fukt i boetten när klockan kyls i vaken.
Billiga klockor med åtminstonde 50m skydd klarar bad och löpning i skog i regn är min bedömning av 30 års test.

Jag har noterat att super, special, flest funktioner oftast efterlyses i alla fora. Men vad är det egentligen som söks och behövs..

Tja, jag kan nog hålla med om att många "äventyrsklockor" köps utan tanke kring vad man ska ha dem till. För min del är det rätt specifikt: Jag har en solcellsdriven barometer inklusive historisk graf på armen, vilket ger mig mer hum om kommande väder än vad min vädernäsa kan ge. Det har fått mig att söka nödhamn i god tid mer än en gång (och åtskilliga gånger har varningen varit befogad). I övrigt är en digital kompass väl käck som extrakompass för nödbruk. Resten, inklusive tidvisning, kan man ha eller mista.

Har man sen bättre vädernäsa än jag tycker jag definitivt pengarna är bättre spenderade på lite god whisky till den där nödhamnen.

Jag har en "äventyrsklocka" som visar allt det där man vill ha (dvs höjd och barometer) och så en massa trams (t ex åk-timer för att tima sina skidåk, har ni hört så fånigt?). Alarmet är iofs ibland bra att ha när man ska passa tågtider mm på väg till/från naturen. I övrigt är det mest en massa trams att hålla reda på. Som tur var kostade den klockan <1000kr, och för det får man inte mycket i den "verkliga" världen heller. Tror det står 50m vattentäthet på den, men jag har aldrig haft vattenläckage in i en klocka sen mellanstadiet då jag envist duschade med min 150-kronorspjäs. Och även om jag inte dyker så har jag hunnit med en del vatten, och svett...

Min aktivitetsklocka, när jag inte använder en pulsklocka för träningen, blir hädanefter en klassiker från Omega (och resten får ni räkna ut). Den visar tiden, kort och gott, är vattentät, har quartzverk (så man kan hugga ved etc utan att rubba verket, har hört att det kan vara ett problem med automaterna) och är alldeles för tung för mitt eget bästa men är i gengäld så snygg att den inte skäms för sig varken till beckolja och kokkaffe eller till franska manschetter och randsydda brogues...

Så, varför köpa en Suunto som man inte behöver för fyratusen spänn, när man kan köpa en riktig märkesklocka som man inte heller behöver för mångdubbelt mer? :)

Bara så jag sagt det...

Folk får såklart njuta av vilka tekniska mästerverk som helst. Stora fina väldesignade klockor är väl shyrrans som nöje och nytta. Om man vill. Och finesserna kan ju också vara kul, alternativt jättebra och förträffligt uppskattade. Tokjävla bra om man gillar grejen.

Själv orkar jag aldrig lära mig sånt. Och för min egen del saknar jag just klockor som är "praktiska" på den andra delen av axeln (minimalismen). Sen är jag nog allvarligt talat lite snål med sånt här... Men det är ju jag. :)

Ett motto? Lägg hur mycket pengar som helst på ditt intresse, givet att det inte hindrar dig från att utföra ditt intresse. :)

Snusförnuftigt ur!

Har pajat två Polar men min Casio F91W har misshandlats i 7 år och funkar fortfarande utmärkt!

casio-f-91w.JPG

Lätt-i-lätt, högt alarm så man vaknar även med öronproppar, väldigt tålig, snor billig = noll bling-faktor = minimal rånrisk! ;)

1. Jag kan väl för det första köpa tio femton eller tjugo sånna här mot en "aktivitetsklocka" av ovannämnda modeller?

2. Och för det andra är jag inte så orolig för att hyfsat regn lär sabba den. Jag tror att det jag och mina två kompisar har utsatt modeller för överstiger hyfsat regn flera gånger om.

3. För det tredje vill jag för min egen del verklingen inte har en tjock klocka (ventilation och bekvämt vid ärmslut), jag vill inte heller ha en tung klocka (tänkt lättpackning). Vill jag ha en dyr klocka (att leka bland stock och sten) med funktioner jag inte efterfrågar? Inte det heller.

4. Men om du har ett bra förslag, de Paul, på en lätt, tunn och prisvärd klocka som är "more than splash proof" som har tidvisning, alarm, datum. Tidsnedräkning till ägg- o pastakoket är bonus.
1. Jo, det är visserligen sant men när jag skrev aktivitetsklocka så menade jag inte dessa vidunder med ett otal med knappar och diverse egenskaper som man inte behöver. Jag menade helt enkelt en klocka för aktiviteter om tål lite mer regn och stötar, samtidigt som den äger de allra nödvändigaste attributen.

2. En klocka på vilken det står "Water Resist" är endast vattenskyddad (oftast står det också 30m). Dessa klockor tål inte en tur i duschen eller bli doppade under vattenytan. Däremot klarar 50 m klockorna detta! När en 30 m klocka trots allt klarar regn så beror det till största delen på att den är skyddad av diverse kläder eller att regnet inte är av den kalibern som krävs för att sabba klockan.

3. Som sagt så håller jag med dig på den här punkten. Vi har som sagt missförstått varandra.

4. Har en sådan klocka "på lager" :). Nämligen en helt vanlig Casio Phys STR 200. Den är vattentät till 100 m, solcellsdriven (Tough Solar), otroligt lätt och nätt (väger lite drygt 40 g) och har trots allt en massa användbara finesser: http://www.ari-web.com/shop/watch/phys/L/str-200j-7ajf.htm

Klockan på bild är exakt den som jag äger.

~Paul~

Nu har jag mitt fjärde ex och det är höjdmätaren som har krånglat. Tror dock att det är var givaren sitter på dammodellen som ger problemet, sambon har en Core och vid samma äventyr funkar hans bra, när min har spökat.

Men Suuntos Helpdesk och service är grymma och reklamerar utan tjafs om det är något meck, så gillar du utseendet så är det definitivt värt att chansa! Måndagsexemplaren kanske börjar försvinna!

Om det är en Core som du är intresserad av så kolla att det är den nyaste leveransen. Jag köpte en Core för nästan exakt ett år sedan. Nu väntar jag på mitt femte ex efter ännu en reklamation.
Nr 1 - displayen slocknade efter ca en månad. Bytte batteri men den var död. Reklamerad.
Nr 2 - höll i tre månader innan knappen för att byta funktioner fungerade allt sämre och lade såsmåningom av.
Nr 3 och 4 har haft batteriproblem och lagt av inom mindre än en månad efter köp.

Som tur är fungerar alltid reklamationer på Playground toppenbra (liksom alla andra kontakter). Det finns en tråd här från tidigare i år om just batteriproblemen med Suunto Core. Enligt uppgift har Suunto känt till felet men har nu kommit tillrätta med det problemet. Gamla klockor finns dock fortfarande ute hos återförsäljarna.
Jag kan dock inte låta bli att bli lite fundersam om ett företag fortsätter att sälja produkter som de vet har ett allvarligt funktionsfel (sagt under förutsättning att de uppgifter jag fått stämmer).

Hoppas bara att det är sant och att min femte Core kommer snart ... och att den fungerar. Det är en riktigt trevlig klocka ... när den fungerar.
Under tiden har jag använt en billig 298 kr-klocka från Ur&Penn vid både paddling och vandring och den har fungerat.

2. En klocka på vilken det står "Water Resist" är endast vattenskyddad (oftast står det också 30m). Dessa klockor tål inte en tur i duschen eller bli doppade under vattenytan. Däremot klarar 50 m klockorna detta! När en 30 m klocka trots allt klarar regn så beror det till största delen på att den är skyddad av diverse kläder eller att regnet inte är av den kalibern som krävs för att sabba klockan.

Alternativt så kan man faktiskt inte riktigt veta om 30m-märka klockor håller exakt det märkningen berättar. Märkning är ju ändå bara märkning, som en förhoppning, eller som en inriktningssatsning, eller som reklam. Funktionen kan vara bättre än märkning, det kan vara sämre. Så tänker jag. (Baserat på specifik klockerfarenhet, redan nämnd, samt också på en del arbetslivserfarenhet inom kvalitetsområdet.)

Som jag tolkar dig så litar du mer på kartan du ser än på min beskrivning av terrängen jag säger att jag ser. Det får stå för dig. ;)

4. Har en sådan klocka "på lager" . Nämligen en helt vanlig Casio Phys STR 200.

Tack för tipset! :)

Vilka är de nödvändiga funktionerna ni söker i en aktivitetsklocka?

Jag använder en Swatch, de kostar 450.- och är tillräckligt vattentåliga för att använda vid normalt friluftsliv, inklusive att ha på armen vid paddling. De brukar hålla några år, sen köper jag en ny. Ibland har jag köpt dem med självlysande visare, men de brukar inte funka så bra. Swatchen har jag på armen vid skidåkning, vandring osv och fastsatt i flytvästen vid paddling. Den jag har just nu har orange armband av ett gummilikande material, vilket matchar min vita och oranga Skim bra (däremot inte den röda flytvästen).

Sen har jag alltid med mig en mobiltelefon nerstoppad nånstans. Den har larm och andra användbara funktioner som SMS och radio som inte aktivitetsklockorna har (väl?). Det enda jag möjligen har saknat är en barometer/höjdmätare, men det har jag inte saknat på riktigt utan då kommer man in på kul-att-ha funktioner.

Jag har också tittat på riktiga barometrar i fickformat i schweiziska friluftsbutiker, de var läckra på ett helt annat sätt än en plastklocka nånsin kan bli.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Nalgene Outdoor Utrustning allmänt 2
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
sverigeturist outdoor tights Utrustning allmänt 3
Nitsson Söker bra outdoor kniv - tips? Utrustning allmänt 58
Bollvik Outdoor Research Utrustning allmänt 5
GustavOh Fjällräven -> "Fenix Outdoor" Utrustning allmänt 9
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg