Otillgängliga områden i Småland?

Undrar om någon har några tips om några "otillgängliga" områden/skogsmarker i småland?
Förutom mitt på Store mosse verkar det vara svårt att hitta några platser där det är längre än några hundra meter till närmsta väg. Önskar hitta en plats där man slipper höra biltrafik och annat mänskligt buller.

Erik.

Hej!

Längst nere i Skurugata, kanske? ;) Har för mig att det var ganska lugnt och skönt även på utsiktsplatsen. Skogen runt om är nog fin att hajka i också.

häpp / Filiokus

Räknas små grusvägar, där det kanske kommer 2 bilar i veckan i genomsnitt? ;) ;)

Jag tänker att helt vägfritt är ju svårt att få i en skog, eftersom man anlägger vägar just för att frakta ut timmer vid avverkning. Om du nöjer dig med s.g.s. folktomt, så kan jag tipsa om området mellan Virserum-Mörlunda-Fågelfors (undvik jaktsäsong bara). Men om det är väglöst land du är ute efter så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Skurugata har jag aldrig läst eller hört talas om. Verkar klart intressant (Googlade lite) det får nog bli en tripp dit med barnen till sommaren,tror dom skulle älska den lite trollska stämmningen och den lite vilda naturen

Området mellan Virserum-Mörlunda-Fågelfors ska jag helt klart försöka utforska lite. Måste bara skaffa en bra karta så jag kan planera in en solotur dit när tillfälle ges.

Tack för tipsen! Fler emottages gärna!

Erik.

Småland

är inte mina hemmamarker och det är ett stort landskap.

Cyklade med familjen i Hylte kommun öster och nordost om Femsjö och förutom en genomfartsväg med lastbilstrafik så var det lugna skogsvägar med mycket lite trafik.

Ett annat mycket trevligt områdde med vackert gammeldags jordbrukslandskap är Krokshult med omgivningar nordväst om Oskarshamn.

Blå Jungfrun och Misterhults skärgård kanske kan betecknas som otillgängliga.

Thure

Tolg och området väster om Asa-sjön, norr om Växjö, är inte helt tättbefolkat. Men riktigt väglös terräng finns nog inte i Småland.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg