Jag hade en Osprey Eja ett tag som jag sålde. Alltså tjejversionen av Osprey Exos.
Men Osprey stör mig något enormt. Det som stör mig mest är att trots alla störande detaljer så är deras ryggor överlägsna om man vill ha nån bra kompromiss mellan vikt, hållbarhet och bekvämlighet på ryggen. Plus att de gör ryggor till många olika storlekar så det har varit enkelt att hitta de som passar mig. Så det blir nog en Osprey igen för mig trots att det stör mig lite.
Jag är van vid Mammut. Har inte hittat en lämplig säck från dom som passar min rygg. Annars brukar Mammut göra bra detaljer. Har en rygga från dem som är så enkel att hantera, även med tumvantar och allt fungerar precis som jag vill. Känns som att alla detaljer är i sin enklaste form och de har inte försökt krångla till det.
Störande saker med Eja (alltså kvinnliga versionen av Exos. Gissar att Exos är lika dan på dessa punkter.)
Timglasformad säck är svårare att packa bra än en rakare säck.
Topplocket har lite dålig passform i kanten som hamnar närmast min nacke och jag är inte säker på hur det funkar i ösregn (hann inte få ösregn med min Eja).
Topplocket kan höjas och sänkas. Men inte med ett enkelt handgrepp som min mammut-säck utan för mig krävs två händer och koncentration.
Topplocket kan tas av. Då används istället ett lock som är fastsytt i säcken. Både topplocket och det fastsydda locket har snabbspännen som ska fästas i samma remmar/spännen på säcken. Det går alltså inte att stänga båda locken samtidigt utan när topplocket används så får det andra locket hänga löst, med lösa spännen. Det är väl egentligen inget större praktiskt problem men det stör mig verkligen att ha en hängande flärp med spännen som inte har något man kan fästa dem i. Känns inte som de tänkt klart här?
Det finns en rem för att spänna fast last under topplocket. Denna rem finns på många ryggor. Osprey väljer dock att fästa remmen INUTI huvudfacket. Det blir konstigt och knöligt att spänna fast last på detta sätt och även mindre regnsäkert. Förstår verkligen inte varför de gör så här.
Eja är ju en lättviktssäck och Eja har, likt många andra lättviktsryggor rätt smala remmar utan snabbspännen. Istället finns små plastgrejer där man kan länga och korta remmen, samt några små plastringar som remmen löper igenom. Detta kräver två händer, koncentration och även om det säkert väger mindre så har jag svårt att se hur det kan vara värt att ha det så krångligt, jämfört med att bara ha två remmar på var sida, med snabbspännen.
Även undertill på säcken finns liknande remmar. Dessa remmar är mer störande för om de inte justeras rätt har man en stor ögla baktill som kan fastna i saker. Som om det inte räckte så finns även en fastsydd ögla baktill, som kan, just det, fastna i saker.
Jag gjorde mig av med Eja pga att jag inte kunde bli riktigt vän med den. Men att hitta en lika bra säck med liknande pris och liknande (eller lägre) vikt som sitter lika bra och är lika hållbar.. nä det har jag inte lyckats med.
Gregory har förövrigt en "kopia" på Eja, som är väldigt lik men har lite mer normala funktioner. Tyvärr sitter den inte så bra för mig och är väldigt(!) ömtålig i jämförelse.
Så det lutar åt att jag skaffar en ny Eja i alla fall..