Skriver detta för framtida referenser om inget annat, då jag hoppas också trådskaparen är nöjd med sitt köp.
Under min senaste vandring i tung terräng med min Osprey Aether (73L) så kändes den mycket bra, och jag är fortfarande väldigt nöjd med det köpet. De största bristerna jag känner är följande:
# Topplocket är långt ifrån vattentätt, det regnade ihärdigt under en eller två dagar jag gick och det jag hade i detta fack var dyngblött. Jag var dum nog att inte tänka på att jag bl.a hade kameran däri. Jag hade allt innehåll i packsäckar (mckinley) som jag brukar ha, och allt i säcken var torrt. Men till nästa långvandring kommer jag kolla upp lite mer robusta vattentäta säckar, för säckerhetens skull.
# Sidofickorna är extremt opraktiska för vad jag vill använda dem till. Jag vill förvara t.ex vattenflaska (och kamera) m.m där, men när säcken väl är på ryggen så sitter fickorna både för högt och de spänner alldeles för tajt för att stoppa in och ta ur saker där med mindre än stor(smärtsam) möda. Jag tvingades be min vandrings-partner att ta ur min flaska varje gång jag ville dricka.
Utöver dessa två punkter älskar jag min Aether, den har varit riktigt slitstark och inte gått sönder (den har fått utstå mkt friktion på stenar), den må även vara en "intern" ryggsäck, men det finns gott om öglor på framsidan (6st) och locket(minst 4) för att fästa karbinhakar och därpå eventuella andra mojänger man i efterhand kommer på att man vill ha där (typ soppåse). Detta är något jag uppskattar mycket eftersom jag föredrar "interna" ryggor framför de där klånkigare med ramverk utanpå.
Jag har även för avsikt att köpa en Osprey Daylite, som är avsedd att fästas frampå en Aether eller Ariel (m.f) för att utöka kapaciteten med 13liter, samt fungera som en bra dagsrygga när man beger sig bort ifrån lägret över dagen. Jag har provat att använda topplocket som lumbar-pack men den är alldeles för liten för mina behov (en dagshajk ifrån läger med mat, kök o.s.v). Tyvärr säljs den inte av Europa-leverantören enligt Addnature, men den verkar finnas på en tysk hemsida samt en brittisk, så jag beställer nog därifrån inom kort.
Jag har även haft mina funderingar på om inte ett bredare höftbälte vore bra, men den har fungerat utan problem hitills, i värsta fall ska man kunna ta det bredare ifrån en Argon och fästa den på en Aether -- har jag läst.