Osprey Aether 60

avslutad210712

Gäst
Är själv inne på en 70l Aether. Viktigt i sammanhanget tycker jag är att man, då man köper ryggsäcken, har möjlighet att till fullo utnyttja Ospreys formbara avbärarbälte; dvs att affären har den speciella Osprey-ugnen som man använder för att först värma upp bältet innan den formas runt köparens höft. Om det är någon som hittar en svensk återförsäljare med denna ugn är jag tacksam att höra.

Hägglunds i Luleå

Fått säcken

Visserligen inte min säck,men jag har klämt en hel del på den,den är jättefin.Ägaren verkar helnöjd med passform etc så här vid provpackning hemma.
Med sina personliga grejer,Trangia+ en gas + tältet som var rätt blött vid provpackningen ca 11-12 kg.
Det som inte låg med var extra gångstrumpor,sandaler,silvertape,lilla fiskespöt+ dragasken samt ingen "vinpava".
Lätt och lagom,än mer lätt och lagom om det här nya lätta Fjällräventältet med GT absid skulle visa sej vara ett tillräckligt bra boende alternativ.
Locket går att ta loss,men man får trä ut det ur spännena fram,och det är inte kompatibelt med höftbältet som på de större säckarna.

dags att gräva fram den här gamla tråden :). eftersom det har gått "några veckor" sen någon skrev här så frågar jag: Hur är säcken?

Säcken fungerade alldeles utmärkt på vår knappa veckotur.Sitter bra,rymmer det som behövs inkl vårt något väl tilltagna HB Nammats gt2 tält.som en nån gång blir ett kilot lättare o packvänligare Helsport i samma format o funktion.
Inte så varm mot ryggen.Lätt att fästa saker med remmar och i fickorna utanpå.Sitter väl bra,.ägaren är nöjd.
Så denna säck + min Bergans Helium 55l fungerar ypperligt för veckoturer på tu man hand.
De inledningsvis 16 kilona var helt OK att bära.

Jag har letat efter denna säcken efter att ha provat 70l i USA (som jag tyckte var onödigt stor) efter rekomendation av en kille på REI där jag tittade på Golite och Granite Gear säckar. Så när jag hittade den i Andorra för en dryg vecka sedan slog jag till. Sen såg jag den idag på Playground i Stockholm.

Playground har även en ugn och kan hjälpa till med avbärarbältet. Killen jag pratade med där trodde nog också att en vanlig ugn på LÅG värme skulle fungera. Man skulle bara inte glömma bort en liten kudde i svanken under tillpassningen.

Topplocket går att ta bort på min.

Jag har inte hunnit ha den på någon längre tur, men den passar mig kalas när jag provpackat och gått kortare sträckor. Just nu är det debatt om det blir vandring eller paddling under slutdelen av semestern... (tror att paddling vinner)

avslutad210712

Gäst
Jag har letat efter denna säcken efter att ha provat 70l i USA (som jag tyckte var onödigt stor) efter rekomendation av en kille på REI där jag tittade på Golite och Granite Gear säckar. Så när jag hittade den i Andorra för en dryg vecka sedan slog jag till. Sen såg jag den idag på Playground i Stockholm.

Playground har även en ugn och kan hjälpa till med avbärarbältet. Killen jag pratade med där trodde nog också att en vanlig ugn på LÅG värme skulle fungera. Man skulle bara inte glömma bort en liten kudde i svanken under tillpassningen.

Topplocket går att ta bort på min.

Jag har inte hunnit ha den på någon längre tur, men den passar mig kalas när jag provpackat och gått kortare sträckor. Just nu är det debatt om det blir vandring eller paddling under slutdelen av semestern... (tror att paddling vinner)

En vanlig ugn kan säkert fungera men Osprey avråder från att gå den vägen.

Jag (läs vi) har en Osprey-säck och pga att jag var tvungen att köpa den på distans fick jag inte höftbältet värmeanpassat men anpassningen sker så at säga naturligt när du använder säcken så efter en till två dagars vandring sitter det hur bra som helst. Av den anledningen tycker jag det är rätt onödigt att chansa med en ugn med kanske för hög temperatur.

Däremot kanske man bör prova sin Opsrey-säck hos en handlare eftersom man har rätt att byta axelremmar och höftbälte för bästa passform. I vårt fall (läs min sambos) visade sig att tabellen man skulle använda för att bestämma storlek inte alls stämde. Enligt tabellen skulle hon ha en säck på gränsen mellan XS och S men hon tog en M för att den skulle kännas "rätt". Själv tog jag ett M höftbälte till en L säck. Att vi sen beställde på postorder beror på att butiken tyvärr hade strulat till beställningen så att jag inte fick någon säck och Osprey skulle inte få in några i den storlek kag skulle ha förrän i slutet av augusti vilket var alldeles för sent.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OttoW Lättviktsryggsäckar Haglöfs vs Osprey Lättpackning 1
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Osprey Exos, lätt ramsäck Lättpackning 7
camoscio osprey Lättpackning 17
brigas osprey talon 33 Lättpackning 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg