Osäkert bär: är det aronia?

Hittade dessa i skogen kring Hammarbybacken idag. Trodde det var Aronia men blev sen osäker. De är väldigt goda, smakar som blåbärssylt, eller en blandning av blåbär och russin. Men Aronia smakar enligt internet surt och strävt om man inte fryser den först. Kan vara att de är övermogna och blivit söta, men dessutom växer aronia på buske, dessa växer på små träd, ca 3 meter höga. Matt skinn, pyttesmå kärnor, mörk saft. Skulle tagit bilder på bladen förstås men blev inte osäker på vad det var förrän jag kom hem. Skulle bli smarriga till frukosten men vågar inte proppa i mig förrän jag vet vad det är 🫠. Nån som kan upplysa mig?
 

Bilagor

  • PXL_20240815_181152673.jpg
    PXL_20240815_181152673.jpg
    3.4 MB · Visningar: 59
  • b6b14c08-b3fd-43db-9477-17ff1369decb.jpg
    b6b14c08-b3fd-43db-9477-17ff1369decb.jpg
    1.1 MB · Visningar: 62
Hittade dessa i skogen kring Hammarbybacken idag. Trodde det var Aronia men blev sen osäker. De är väldigt goda, smakar som blåbärssylt, eller en blandning av blåbär och russin. Men Aronia smakar enligt internet surt och strävt om man inte fryser den först. Kan vara att de är övermogna och blivit söta, men dessutom växer aronia på buske, dessa växer på små träd, ca 3 meter höga. Matt skinn, pyttesmå kärnor, mörk saft. Skulle tagit bilder på bladen förstås men blev inte osäker på vad det var förrän jag kom hem. Skulle bli smarriga till frukosten men vågar inte proppa i mig förrän jag vet vad det är 🫠. Nån som kan upplysa mig?
Kan det vara denna? I så fall är det oxbär och är ofarlig
 

Bilagor

  • oxbnr-2-800x600.jpg
    oxbnr-2-800x600.jpg
    507.4 KB · Visningar: 37
Skulle kunna vara Oxbär, de röda små bladen som är kvar från blomman stämmer överens med det jag har. Dock så är mina när som sagt GODA! Enda smak beskrivningen jag hittat på internet är smaklös, användes till och med för att dryga ut mjöl....
 
Hej jag skulle säga häggmispelbär. De smakar lite som blåbär. Blir också” träd ”. Har använts mycket och i Kanada är det stort. Finns en sort hos oss som heter just saskatoonbär” används gärna till saft eller sylt eller torkas. Skickar bilder på aronia och häggmispelbär från vår trädgård. (Det ensamma bäret är häggmispelbär)
 

Bilagor

  • IMG_0672.jpeg
    IMG_0672.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 32
  • IMG_0673.jpeg
    IMG_0673.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38

Liknande trådar