Ortopediska fotinlägg

Har extrajusterat inläggen jag köpt en gång men får fortfarande blåser under fötterna. Räcker med 45 min promenad.

Är det bara att åka iväg och justera igen eller vänjer sig fötterna?

Ortopederna säger att man skall använda skorna några veckor för att vänja dem men hur skall man kunna det när man åker på blåsor direkt.

Blåsor brukar oftast komma genom friktion där det rör sig. Var kommer blåsorna? Sitter fötterna still i skon? Kan du knyta annorlunda? Vad har du för strumpor?

Blåsor brukar oftast komma genom friktion där det rör sig. Var kommer blåsorna? Sitter fötterna still i skon? Kan du knyta annorlunda? Vad har du för strumpor?

Testat olika strumpor och skor. Grejen tror jag är att de lagt på en extra kula mitt i framdelen av sulan ( alla som har det förstår) för att motverka hälsporre vilket lyfter bakdelen av foten när man går. Därav blåsorna i båda ändar av hålfotens ytterkant på båda fötterna.

Har liknande problem med mina formgjutna inlägg. Springer jag längre än 5 km får jag blåsor direkt. Problemet är dock väldigt enkelt fixat, bara en liten tejpbit och så kan jag springa utan problem. Sen är det klart bra att använda ett par riktiga löpstrumpor.

Jag har likadana problem med mina iläggssulor, det skaver av kanten vid hålfoten. Det beror i mitt fall på att kanten vid hålfoten är för tjock och trycker för mycket mot hålfoten. Jag har provat att slipa ner kanten och göra den tunnare, har försökt några gånger men till sist resignerat och tejpar nu hålfoten men Elastoplast istället (på huden alltså).

Om det är nya inlägg så gå tillbaka med dom och be att man slipar till dom. Annars kan du köpa en rasp på Clas Ohlsson.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
2004-06-16 Formthotics- Den ortopediska sulan Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg