Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som vet om det var jag kan få tag i en ortdatabas till Kartex så att man kan söka på städer/platser i Norge (liknande den som finns i programmet för Sverige). Kan man importera från något annat kartprogram?
Är det någon som vet om det var jag kan få tag i en ortdatabas till Kartex så att man kan söka på städer/platser i Norge (liknande den som finns i programmet för Sverige). Kan man importera från något annat kartprogram?
Ett krux är att Kartex tycks vara hårdkodat att använda databasfilen sveort5.mdb, jag hittar i alla fall inget i registret som pekar ut någon databasfil för ortnamn som gör programmet konfigurerbart i det avseendet.
Krux nummer två är att den databasfilen är lösenordsskyddad. Därmed är det kört att importera, dels för att du inte kan öppna filen annat än med Kartex, dels för att du inte kan se tabellstrukturen om du vill modifiera innehållet eller skapa en egen fil. Kartex har heller ingen importfunktion för ortnamn.
Bortsett från problemet med ortnamnssökning:
Om man vill använda Kartex med andra system än de som stöds av programmet (SWEREF99, SWEREF99 TM, RT90, RT90 2.5 g V) så får man vara medveten om att det går, men att transformation mellan de olika systemen inte kommer att ge rätt resultat. Du kan alltså skapa en RIK-fil i ett tvådimensionellt system för Norge, men då får du hålla dig till det systemet för den RIK-filen. Transformation till exempelvis SWEREF99 (WGS84) kommer att ge transformationsfel.
Den funktionen avser import till objektbas, inte text. Objektbas är Kartex' stöd för att bygga egna databaser med sevärdheter, svampställen, mm, och har inget med ortnamnssökning att göra.