... Vad gör man om man tvingas övernatta på kontoret?
Det skulle nog många behöva fundera lite extra över - blir det kallt och mörkt så blir nog de flesta 'strandsatta' där dom befinner sig just då. (Försvinner strömmen så stannar tricken, det borde 08
rna ta med i kontorstänkandet. Och bussarna/taxin/den egna bilen stannar när tanken är tom på det som råkade vara där när bortfallet kom - eftersom bränslepumparna oftast är eldrivna...)
Själv jobbar jag, som en del av er vet, på Forsmark - och där har vi en avdelning som inte gör annat än förbereder för/analyserar diverse lokala, regionala och nationella krisscenarior. Och på verket förbereder vi oss generellt för att kunna hantera vad än som faller oss i knät här. Från fånar i GP som klättrar över staketen till otrevligheter som är så klassificerade att jag inte ens får ta upp dem...
I min nuvarande tjänst ingår bland annat att regelbundet [cykliskt på vecka, 2-vecka, 4-vecka eller 12-vecka - olika för olika utrustning] skarpt avprova en mängd utrustning som dykt upp efter Fukushimaerfarenheterna; bärbara/mobila/flyttbara reservkraftdieslar - från små på 4,6kW (flera tiotals) upp till STORA på 1200kW (en dryg handfull) per styck, mobila dieseldrivna belysningsmaster, bärbara bensindrivna kompressorer, mobila tankaggregat och tankar etc. Jag har till och med fått en 220-liters dieseltank inmonterad i min (rent eldrivna) lilla Renault Kangoo Z-E tjänstebil; komplett med tankningsutrustning för att både kunna tanka över till annat och att med egna inbyggda resurser kunna suga i sig från fat eller cistern. Utan att elnätet finns tillgängligt alltså...
Allt detta har gett åtminstone mig en helt ny känsla för hur sårbart vanliga Svensson lever som inte tänker längre än till att: Det är samhällets jäkla skyldighet att lösa alla problem åt mig när skiten träffar fläkten. Men det är det inte! Det är vars och ens egen skyldighet att vara beredd på kriser - och att då inte ligga myndigheterna till last utan vara en vaken och produktiv kugge i det samhällsbygge vi då gemensamt måste starta.
Och att som dom där foliehattarna 'over there' hugga tag i bug-out-väskan och springa och gömma sig ute i skogen med en container frystorkat och en halvautomat är väl så asocialt korkat som det bara kan bli! Att bygga en postapocalyptisk överlevnad är något man gör i social gemenskapsgrupp, inte var och en vid sin egen lilla anarkistiska lägerbrasa...
Förbered dig, men överdriv inte...
/Odd