Hejsan..
Har hållt skallerormar i terrarium och hanterat dom. Skallerormen är inte en art utan många olika arter där de största blir upp till två meter och dem minsta 20 cm eller något liknande... Det var ett tag sen mitt intresse fanns så jag har inte längre exakta siffror i huvudet.
Det är alltså väldigt olika vart man är och vilka skallerormar som finns. Alla skallerormar har inte heller samma giftuppsättning, de har inte samma temperament och de uppför sig inte på samma sätt. Ett exempel är de oftast mycket aggresiva Crotalus horridus som har olika giftuppsättningar beroende på vart dom lever.
Det finns alltså både hemotoxiska gifter och neurotoxiska gifter hos skallerormar.
Att som Seobserver gå ut och antyda att man lugnt kan plocka dom med bara händerna borde vara rent brottsligt. Det är inte heller något man ska göra med våra svenska huggormar, och inte heller får. De är fridlysta.
Jag hade dessutom ALDRIG, litat på att några kläder skulle stoppa tänderna från en Crotalus adamenteus (Östlig diamantskallerorm) som har tänder på 20-25 mm...
De flesta som blir bitna av skallerormar dör inte. Men många tror nog att dom är en bra bit på väg.
Se upp vart du sätter fötterna och lyssna efter rassel.
Mvh // Johannes