Orkar symaskinen tältväv

Det finns en möjlighet till för mittstången. Utöver den mittstång jag nämnde ovan har jag gjort ytterligare en variant, som kanske passar. Skarvarna är den svagaste punkten, så den vill man eliminera.

Om du tar 20 cm långa stålrör, 4 stycken, med ytterdiameter som passar inre diametern på dina alurör, och skjuter in röret 10 cm in i alustången, så 10 cm sticker ut, och punktsvetsar röret får du en stark lätthanterlig mittstång.

Jag tog en mittstång som är till Jakt 5-modellen, sågade av den konade smala änden, plus en liten bit ner så hela koningen försvann, och punktsvetsade istället dit de nämnda stålrören. Vikten blev identisk med den grövre stång jag beskrev ovan. Tyvärr försvinner ju lite av mittstången utöver koningen när man sågar av de smala ändarna, så jag tvingades förlänga den nedre stångdelen med ett stålrör där också, vilket innebar att ett rör blev lite längre än de andra. Det problemet får ju dock inte du, om du utgår från alurör utan koning.

Jag beställde mina stålrör här: http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Raskesven
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg