Orkar symaskinen tältväv

Jag har funderingar på att sy en egen kåta. Tänkte göra den av 70g PU belagd polyamid. Då man syr ihop bitarna kommer skarven att bli fyra lager tyg, ska man sedan t.ex fålla längst ner blir det åtta lager tyg just vid skarven.

Kommer mina kära sambo att halshugga mig för att jag har kört sönder hennes symaskin eller fixar en vanlig standardmaskin den här typen av sömnad?

Jag har hört ett påstående att belagda vävar gör att nålen "suger fast" då man syr, kan det stämma?

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
När jag sydde min pulkapell i våras gjorde jag det med en Singer 319K som visserligen är en rätt kraftig maskin men tyget jag sydde var nog betydligt kraftigare än det du tänker använda (se länken nedan). Och jag sydde minst fyra lager på sina ställen. Sydde även genom nylonbanden som Shelby säljer - både de som är 50 mm och de som är 25 mm. Sydde fast de som är 25 mm tillsammans med 50 mm och tyget. Så är din maskin inte av det alltför svaga slaget så lär det inte vara några problem.

http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_29&products_id=162
 
Symaskiner brukar kunna klara rätt mycket. Jag har använt min mormors gamla (numera min gamla) Singer till att sy draghundstillbehör mm.

Som värst körde jag två lager tyg av samma typ som ganska tunn ryggsäcksväv, ett liggunderlag och ett plattband i nylon samtidigt. Det gick. Det gick väl inte direkt bra, men det gick.

Numera går dock ingenting med den maskinen. Det bara trasslar sig om man så försöker sy de enklaste tyger med den. Så bara för att det går att sy betyder det inte att du inte knäcker symaskinen på lite sikt.

Så var beredd på att du kan knäcka maskinen med tuffare sömnadsuppgifter och låna inte ut den till någon som ska sy friluftsgrejer. Antalet gånger man kan göra det med en standardmaskin är begränsat!

Att sy lite tältväv tror jag dock inte ska vara några större problem.

/Andreas
 
Jag har sytt ett par tält, och mycket annat, i en 70grams polyamidväv från Shelby. Än har jag inte stött på några problem med att maskinen inte orkar, dock är det lite pilligt att få jämna, fina stygn, eftersom tyget är så tunnt och halt. Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för framtida skavanker. Sådant kan lätt åtgärdas hos en symaskinsreparatör (det brukar mest handla om justeringar)
 
Jag har sytt en tarp i PU belagd ripstop nylon. Jag tror vikten låg på 63 gram/m2. Inte har jag sytt 8 lager tyg men väl 4 och det gick bra, med en standardmaskin. Det krävdes dock lite experimenterande med provbitar. Som någon sa så är det glatt tyg så det drar sig gärna lite (ovan- och undertyg glider lite olika).

Sen har jag, genom att prova mig fram kommit fram till att nålen spelade en hel del roll. Jag minns inte säkert om det gick bäst med "Jersey ball point" eller "Microtex sharp needle". Det var bättre än vanlig universal nål.

Lycka till
Peter
 
Tack för tipsen. Vad jag ser som ett problem är att få plats med allt tyg i maskinen, men det borde nog gå.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Tack för tipsen. Vad jag ser som ett problem är att få plats med allt tyg i maskinen, men det borde nog gå.

/Ulf

Oja! Det ÄR ett problem! :) För att inte tala om golvutrymme för övrigt. Att hålla kanske 3 meter tyg rakt och sträckt var bara det en utmaning. Nästa gång ska jag skaffa tygsträckerhjälp, även om det gick med lite envishet.

Peter
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
Tack för tipsen. Vad jag ser som ett problem är att få plats med allt tyg i maskinen, men det borde nog gå.

/Ulf

Inga som helst problem men ett helsicke att sprätta sömmarna om man skulle råkas sy ihop fel lager tyg. Självklart gjorde jag inte det när jag sydde mina pulkkapell *flinar*
 
Raskesven; sa:
Av nyfikenhet; vore intressant att se skissen på kåtan om du har någon?

Raskesven

Det är ett rent plagiat på en känd tillverkares modell. :) Har inte riktigt bestämt mig för hur stormmattor mm. ska lösas och sedan är det ju den berömda mittstången... Ska försöka plocka ut en skiss ur AutoCad så kan jag lägga ut den senare.

Kan väl även nämna att idén främst kommer från Anders Jonssons websida: http://www.andersj.se

/Ulf
 
Wolf25; sa:
Raskesven; sa:
Av nyfikenhet; vore intressant att se skissen på kåtan om du har någon?

Raskesven

Det är ett rent plagiat på en känd tillverkares modell. :) Har inte riktigt bestämt mig för hur stormmattor mm. ska lösas och sedan är det ju den berömda mittstången... Ska försöka plocka ut en skiss ur AutoCad så kan jag lägga ut den senare.

Kan väl även nämna att idén främst kommer från Anders Jonssons websida: http://www.andersj.se

/Ulf
Jag har numera bytt ut min mittstång som var till Tåpp 5-modellen, mot mittstången som är för Tåpp 7-modellen. 5:ans modell är 230 cm lång, 7:ans 270 cm lång, Var bara att kapa 8 cm på varje stångdel. 7:ans mittstång är 400 gram tyngre i kapat skick, men grövre i både diameter och gods. Känns mycket stabilare.

"Insideinfo": Moskoselkåtan kommer enligt uppgift snart med en mittstång där man kan förstärka skarvarna med hylsor som dras för.

Raskesven
 
kata.jpg


Det här är väl en ganska intetsägande skiss, men principen framgår. 250cm hög och 360cm diameter. Varje tårtbit blir alltså 148cm bred och 280 lång.

Tänkte sätta 2 fästen för stormlinor i varje skarv av tårtbitarna, en hög och en låg. Har i dagsläget inga planer på ett innertält, men jag har funderat på nåt slags fäste för det.

Mittstången har jag funderat att göra av aluminium, 5 delar på 50cm. Vet inte om jag ska göra skarvhylsan utvändig eller invändig... eller kanske både.

Jag tar gärna emot tips från kåta experterna. :)

/Ulf
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg